Faptele bune in invatatura ortodoxa si catolica

Faptele bune in invatatura ortodoxa si catolica

 

Faptele bune in invatatura ortodoxa si catolica

 

Ortodoxia si Catolicismul afirma necesitatea faptelor bune pentru mantuirea omului care crede. Protestantismul sustine ca omul nu trebuie sa contribuie la mantuirea sa decat cu credinta. In invatatura ortodoxa si catolica se afirma ca omul trebuie sa-si manifeste credinta prin fapte bune, caci "credinta fara fapte este moarta" (Iacob 2, 26), si "cel ce nu pazeste poruncile mincinos este si nu se afla in adevar" (I Ioan 2, 4), deci nu se mantuieste.

 

Intalnim insa, o diferenta intre modul in care sunt intelese faptele bune in ortodoxie si catolicism. Ordodoxia a ramas la invatatura Sfintei Scripturi si a Sfintilor Parinti, potrivit carora, omul dupa ce a primit credinta, se innoieste prin fapte, se preschimba din zi in zi. Prin fapte "ne curatim de toata spurcaciunea carnii si a duhului, desavarsind sfintenia intru frica lui Dumnezeu"(II Cor. 7,1). Prin ele crestem dupa chipul lui Hristos "la starea barbatului desavarsit" (Efes.4,13). Prin fapte inaintam in imparatia lui Dumnezeu sau imparatia lui Dumnezeu inainteaza in noi. Aceasta invatatura despre rostul faptelor bune, corespunde in ortodoxie cu invatatura despre pacat. Daca pacatul a ranit firea omeneasca, faptele bune o vindeca.

 

In catolicism s-a pierdut in mare masura intelegerea acestui rost ontologic al faptelor bune. In catolicism se afirma ca pacatul nu a adus nici o modificare firii omenesti, astfel incat faptele au primit un rost juridic, am putea spune - caracterul de obiect al unui contract intre om si Dumnezeu. Ele se implinesc de omul credincios nu pentru a se reface prin ele, ci pentru ca Dumnezeu le cere in schimbul bunurilor vesnice cu care le raspalteste. Astfel, credinciosul face faptele bune pentru merite si nu pentru a se innoi si desavarsi prin ele.

 

Mentalitatea iudaica si romana, atat de staruitor combatuta de Sfantul Apostol Pavel, despre mantuirea printr-o dreptate proprie, nu prin harul lui Hristos, a reinviat in catolicism sub forma doctrinei despre meritul faptelor bune ale crestinului botezat.

 

Ceea ce reproseaza ortodoxia catolicismului despre rostul faptelor bune, este nu faptul ca ele se fac pentru ca le vrea Dumnezeu, ci faptul ca se fac pentru a obliga prin ele pe Dumnezeu.

 

Trebuie sa amintim ca in ortodoxie, harul este o energie necreata a persoanelor divine, comunicata noua de Sfantul Duh. Omul credincios, ajutat de Sfantul Duh, nu-si lucreaza singur mantuirea, nu lucreaza numai prin puterile lui. La catolici gratia fiind creata, puterea ajutatoare nu este puterea Sfantului Duh. Gratia este o entitate deosebita de persoana Sfantului Duh. Deci, nu este o putere personala, o lucrare personala.

 

Stim ca atunci cand omul face ceva din iubire pentru semenul sau, nu se gandeste la meritul faptei sale. Iubirea il face sa nu se gandeasca deloc la interesul sau, ci numai la celalalt. Iubirea nu pretinde nimic si nu se pretinde. Iubirea este o chenoza voluntara a unei persoane, pentru a face sa creasca cealalta persoana. Nimeni nu ti se daruieste cand pretinzi ca ai un drept la acesta. Cu cat te socotesti mai nevrednic de acesta, cu atat ti se daruieste mai sigur. Cel smerit considera mereu ca a facut prea putin pentru lauda lui Dumnezeu, si in acesta socotinta are un impuls tot mai mult. Dimpotriva, cel care face fapte bune pentru a se impune, pentru a pretinde o rasplata, se grabeste sa se socoteasca ajuns la masura, pentru ca acesta este dispozitia celui pornit sa pledeze pentru sine.

 

In concluzie, putem afirma ca in ortodoxie vorbim prin faptele bune de o comuniune intre om si Dumnezeu, pe cand in catolicism intalnim o conceptie contractuala care face pe credincios si pe Dumnezeu exteriori unul altuia, care face pe credincios sa-si distinga precis sfera sa de interese in fata lui Dumnezeu. Conceptia catolica despre meritul faptelor a dus si la teoria meritelor prisositoare ale Sfintilor. Dupa teoria meritelor prisositoare, credinciosul poate sa-si castige un drept asupra unor bunuri care intrec trebuinta lui de fericire vesnica. Surplusul acesta de merit si de fericire echivalenta poate fi trecut apoi altor credinciosi care au mai putin. Nu credinciosul este cel ce da lui Dumnezeu mai mult decat are lipsa sa primeasca el de la Dumnezeu, ci Dumnezeu ii da aceluia nesfarsit mai mult decat i-a dat el.

 

 

 

 

 

 

 

Pe aceeaşi temă

16 Iulie 2012

Vizualizari: 15341

Voteaza:

Faptele bune in invatatura ortodoxa si catolica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact