Psihicul uman in epoca post-modernista

Psihicul uman in epoca post-modernista

Post-modernismul a inceput prin anul 1920, o data cu miscarea dadaista. El s-a dezvoltat o data cu cresterea productivitatii muncii, o data cu aparitia societatii de consum, cu cresterea vertiginoasa a mijloacelor de comunicare in masa, asa cum ar fi radioul, televiziunea, telefonul, internetul si cu instaurarea democratiei in majoritatea tarilor civilizate. Post-modernismul a inceput prin atacarea treptata a valorilor etice, estetice, stiintifice si sociale , ce s-au aflat la baza epocii moderne. Initial a fost ca o reactie a indivizilor lala stabilitatea si conservatorismul societatii moderne.

Atacand elitele, post-modernismul si-a indreptat atentia spre publicul larg, considerand accesibilitatea la un public mai putin avizat si mai usor de manipulat, ca un argument in favoarea conceptelor sale. Asadar post-modernismul a coborat in strada, devenind derutant, superficial si deconstructiv. El a ridicat cinematograful, televiziunea, concertele pe stadioane si prezentarile de moda, la rangulunor spectacole artistice, frizerul si croitorul devenund si ei mari artisti. Post -modernismul a impus astfel dinastia vizualului si a exhibitionismului.

Bazandu-se pe tendinta hedonista a omului , post-modernismul a promovat o cultura a satisfactiei si a automultumirii imediate. Psihanalistii spun ca omul cauta mai mult placerea, principiul placerii guvernand dupa ei, comportamentul uman. Dar civilizatia a inceput prin reprimarea placerii, asa incat a aparut o contradictie intre tendintele ancestrale ale omului si barierele sociale care au interzis realizarea lor. (H. Marcuse1963).

S-a creat in timp o revolta interioara a formatiunilor afective impotriva formatiunilor morale ale creierului , care a dus la atacul continuu al generatiilor rebele impotriva restrictiilor si puritanismului de orice fel. S-a ajuns la o pulverizare a restrictiilor, la o relaxare a moravurilor , la o exacerbare a simturilor si a dorintelor, la o liberalizare sexuala, la un cult al frivolitatii si al dezmatului.

Aparitia anticonceptionalelor si a posibilitatii de tratament a bolilor cu transmitere sexuala a dus la o liberalizare uluitoare a sexualitatii. Sexul a devenit chiar o afacere profitabila. Exhibitionismul si voyeurismul sunt cap de afis al presei moderne si al reclamelor de orice fel.

Pentru post -modernism nu este important fondul, ci doar forma. Nu este important ce esti, ci cum arati. Fardul, machiajul , chirurgia estetica au trecut pe primul plan. Traim o civilizatie a imaginii. Fiecare individ vrea sa-si etaleze posibilitatile sale de sanatate, de sex si de frumusete. Dar nu prin mijloace fiziologice, ci prin tot felul de artificii, body building, unde se dopeaza cu tot felul de anabolizante. Se cultiva imaginea, brandul, reclama , vizualul, superficialul.

Totusi majoritatea oamenilor contemporani au devenit sedentari, obezi fiind atrasi de ispite precum alimentatia, automobilul, televizorul medicamentele , alcoolul, drogurile, etc. Cultura, care avea rolul de a ridica omul din punct de vedere spiritual a fost si ea influentata , a aparut o barbarie intelectuala si estetica, dominata de obiecte de duzina si de kitsch. Se pare ca post-modernismul neaga orice valoare.

El promoveaza vizualul facil, al colajelor, al televiziunii, al spectacolelor de sunet si lumina, al internetului, in defavoarea cartii si a operelor adevarate. Desi omul modern are un nivel de trai mai ridicat ca al bunicii, el nu este totusi mai fericit. Este nemultumit, plictisit si dezamagit. El este macinat de aceleasi sentimente profund umane cum ar fi frustrarea, ura , invidia, gelozia.

Societatea post-modernista este condusa de bani, nu numai economia ci si arta, stiinta, medicina sunt conduse de bani. Banul a devenit un scop, omul actual crede ca daca nu are bani, nu poate fi fericit. In societatea actuala omul este supus unei presiuni informationale exagerate, care genereaza oboseala, iritabilitate, anxietate, depresie. Omul contemporan fuge de sine, ii este frica sa se intalneasca cu sine, ii este frica de golul pe care l-ar gasi, el a uitat ca nu poti fi fericit multumind corpul si ignorand sufletul.

Vizireanu Fulvia (Felicis)

Despre autor

felicis Felicis felicis Felicis

Colaborator
30 articole postate
Publica din 29 Iulie 2010

02 August 2012

Vizualizari: 2766

Voteaza:

Psihicul uman in epoca post-modernista 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact