Psihicul uman in epoca post-modernista

Psihicul uman in epoca post-modernista

Post-modernismul a inceput prin anul 1920, o data cu miscarea dadaista. El s-a dezvoltat o data cu cresterea productivitatii muncii, o data cu aparitia societatii de consum, cu cresterea vertiginoasa a mijloacelor de comunicare in masa, asa cum ar fi radioul, televiziunea, telefonul, internetul si cu instaurarea democratiei in majoritatea tarilor civilizate. Post-modernismul a inceput prin atacarea treptata a valorilor etice, estetice, stiintifice si sociale , ce s-au aflat la baza epocii moderne. Initial a fost ca o reactie a indivizilor lala stabilitatea si conservatorismul societatii moderne.

Atacand elitele, post-modernismul si-a indreptat atentia spre publicul larg, considerand accesibilitatea la un public mai putin avizat si mai usor de manipulat, ca un argument in favoarea conceptelor sale. Asadar post-modernismul a coborat in strada, devenind derutant, superficial si deconstructiv. El a ridicat cinematograful, televiziunea, concertele pe stadioane si prezentarile de moda, la rangulunor spectacole artistice, frizerul si croitorul devenund si ei mari artisti. Post -modernismul a impus astfel dinastia vizualului si a exhibitionismului.

Bazandu-se pe tendinta hedonista a omului , post-modernismul a promovat o cultura a satisfactiei si a automultumirii imediate. Psihanalistii spun ca omul cauta mai mult placerea, principiul placerii guvernand dupa ei, comportamentul uman. Dar civilizatia a inceput prin reprimarea placerii, asa incat a aparut o contradictie intre tendintele ancestrale ale omului si barierele sociale care au interzis realizarea lor. (H. Marcuse1963).

S-a creat in timp o revolta interioara a formatiunilor afective impotriva formatiunilor morale ale creierului , care a dus la atacul continuu al generatiilor rebele impotriva restrictiilor si puritanismului de orice fel. S-a ajuns la o pulverizare a restrictiilor, la o relaxare a moravurilor , la o exacerbare a simturilor si a dorintelor, la o liberalizare sexuala, la un cult al frivolitatii si al dezmatului.

Aparitia anticonceptionalelor si a posibilitatii de tratament a bolilor cu transmitere sexuala a dus la o liberalizare uluitoare a sexualitatii. Sexul a devenit chiar o afacere profitabila. Exhibitionismul si voyeurismul sunt cap de afis al presei moderne si al reclamelor de orice fel.

Pentru post -modernism nu este important fondul, ci doar forma. Nu este important ce esti, ci cum arati. Fardul, machiajul , chirurgia estetica au trecut pe primul plan. Traim o civilizatie a imaginii. Fiecare individ vrea sa-si etaleze posibilitatile sale de sanatate, de sex si de frumusete. Dar nu prin mijloace fiziologice, ci prin tot felul de artificii, body building, unde se dopeaza cu tot felul de anabolizante. Se cultiva imaginea, brandul, reclama , vizualul, superficialul.

Totusi majoritatea oamenilor contemporani au devenit sedentari, obezi fiind atrasi de ispite precum alimentatia, automobilul, televizorul medicamentele , alcoolul, drogurile, etc. Cultura, care avea rolul de a ridica omul din punct de vedere spiritual a fost si ea influentata , a aparut o barbarie intelectuala si estetica, dominata de obiecte de duzina si de kitsch. Se pare ca post-modernismul neaga orice valoare.

El promoveaza vizualul facil, al colajelor, al televiziunii, al spectacolelor de sunet si lumina, al internetului, in defavoarea cartii si a operelor adevarate. Desi omul modern are un nivel de trai mai ridicat ca al bunicii, el nu este totusi mai fericit. Este nemultumit, plictisit si dezamagit. El este macinat de aceleasi sentimente profund umane cum ar fi frustrarea, ura , invidia, gelozia.

Societatea post-modernista este condusa de bani, nu numai economia ci si arta, stiinta, medicina sunt conduse de bani. Banul a devenit un scop, omul actual crede ca daca nu are bani, nu poate fi fericit. In societatea actuala omul este supus unei presiuni informationale exagerate, care genereaza oboseala, iritabilitate, anxietate, depresie. Omul contemporan fuge de sine, ii este frica sa se intalneasca cu sine, ii este frica de golul pe care l-ar gasi, el a uitat ca nu poti fi fericit multumind corpul si ignorand sufletul.

Vizireanu Fulvia (Felicis)

Despre autor

felicis Felicis felicis Felicis

Colaborator
30 articole postate
Publica din 29 Iulie 2010

02 August 2012

Vizualizari: 2716

Voteaza:

Psihicul uman in epoca post-modernista 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact