Metempsihoza si reincarnare

Metempsihoza si reincarnare

 

Metempsihoza si reincarnare

 

Cu toate ca judecata particulara are temei in Sfanta Scriptura (II Corinteni 5, 10; Evrei 9, 21; Filimon 1, 23, pentru judecata particulara, si Matei 24, 31-46, pentru judecata universala) si este comuna Bisericii Rasaritene si Apusene, s-a cautat totusi sa se submineze importanta judecatii particulare prin teoria reincar­narii sau a metempsihozei, sustinuta de antroposofi si de spiritisti, sau folosind si argumentul teoretic ca judecata divina nu s-ar putea concilia cu bunatatea lui Dumnezeu.

 

Prima teorie pretin­de ca eternitatea ar fi o succesiune indefinita de existente fericite sau nefericite pentru oameni, ei fiind etern liberi de a duce o via­ta buna sau rea. Cea de a doua considera ca la sfarsit toate sufletele vor ajunge la fel de fericite, intrucat pana la urma raul va lua sfarsit.

 

 La o analiza mai atenta se vede ca aceste teorii au caracter impersonal si substantialist si distrug responsabilitatea omului si a vietii pamantesti inaintea unui Dumnezeu personal, pentru trei motive principale.

 

 Mai intai, aceste teorii fac abstrac­tie de ideea de creatie si confunda eternitatea cu timpul, astfel ca orice fapta istorica savarsita de om isi pierde importanta ei unica. Se distruge sensul existentei umane, care tinde spre eternizarea trupului, sufletul omului ajungand sa peregrineze fara incetare, din cauza reincarnarii, prin tot felul de trupuri.

 

 In al doilea rand, se face abstractie de ontologia biblica, care considera ca fiinta lumii este buna, fiindca raul tine de vointa omului, si se cade in dualismul ontologic, unde binele si raul fac parte in mod egal din fiinta lumii. Din aceasta cauza, omul nu mai poate invinge raul din fiinta lui si este scutit de orice responsabilitate inaintea lui Dumnezeu.

 

In al treilea rand, teoriile in cauza vorbesc de o evolutie vesnica si determinista spre un bine uni­versal tot mai inalt, in care Dumnezeu nu mai poate interveni. Pe aceasta cale se distruge libertatea si identitatea personala a omu­lui si existenta unui Dumnezeu personal, drept si iubitor, care stau la baza moralei crestine. Judecata lui Dumnezeu, inteleasa in lumina comuniunii, constituie cel mai bun raspuns care se poate da acestor teorii care dezarmeaza omul in fata fortelor rau­lui.

 

 La aceasta judecata, prin care unii vor avea parte de fericirea vesnica, iar altii de nefericirea vesnica, Dumnezeu constata cu regret ca unele persoane nu accepta comuniunea cu Creatorul lor si prefera sa staruiasca in nefericire prin insasi libertatea lor. Nu Dumnezeu este Cel care condamna pe om la iad, ci omul ajunge in iad fiindca refuza comuniunea cu Dumnezeu. Numai astfel se poate concilia dreptatea cu iubirea, in privinta iadului. Judecata particulara depaseste atat teoria metempsihozei, cat si cea a rein­carnarii pentru ca are in vedere identitatea si libertatea de care se bucura persoana umana creata dupa chipul lui Dumnezeu.

 

Pr. Prof. Dr. Dumitru Popescu

Pe aceeaşi temă

10 Iulie 2012

Vizualizari: 8648

Voteaza:

Metempsihoza si reincarnare 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

reincarnarea metempsihoza

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact