Metempsihoza sau reincarnarea sufletului

Metempsihoza sau reincarnarea sufletului

Metempsihoza sau reîncarnarea este o teorie falsă potrivit căreia sufletul, după moartea trupească, renaşte de fiecare dată într-un trup nou, fie bărbătesc, fie femeiesc, fie animal, fie chiar şi într-una din speciile aparţinând regnului vegetal.

Condiţiile acestei noi naşteri depind de faptele vieţii anterioare. Astfel, dacă cineva a făcut fapte rele, când se va naşte din nou va fi un om sărac, un animal sau chiar o plantă.

Teoria metempsihozei nu a existat dintru început în gândirea tradiţională indiană. „Ea a pătruns în religia şi filosofia indiană pentru ca morala să dobândească un subiect care să poarte greutatea responsabilităţii faptelor dincolo de moarte. Termenii renaştere sau reîncarnare, care exprimă unul şi acelaşi lucru, sunt oarecum înşelători. Precum vom vedea (...), cel care se reîncarnează nu este sufletul empiric, ci o substanţă nedefinită și foarte subtilă care se află între atman, sufletul empiric şi corp. Într-adevăr, sufletul empiric nu se reîncarnează, de vreme ce este ansamblul tuturor stărilor conştiente. Nici atman (fiinţa eului) nu se poate reîncarna, de vreme ce, fiind absolut, nu se supune acţiunii karmei, responsabilităţii morale. În faţa acestei dificultăţi, filosofia sistematică indiană a inventat materia subtilă, corpul eteric, care salvează gândirea din acest impas al absurdului, fără a o face însă mai convingătoare” (Dionysios Farasiotis, „Marii iniţiaţi ai Indiei şi Părintele Paisie”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2000, pp. 389-390).

Teoria reîncarnării a fost îmbrăţişată de multe popoare antice. Apoi, adevărul creştin a fost cel care i-a vădit înşelăciunea. Metempsihoza le convine în general oamenilor, dar mai ales ateilor şi necredincioşilor.

De fapt ea se dovedeşte a fi cea mai mare viclenie a diavolului, prin care omul acceptă să trăiască în păcat, fără să se pocăiască, amăgindu-se cu falsa credinţă că sufletul pleacă şi revine apoi, de mai multe ori în această lume.

„Nu am văzut o viclenie şi o artă mai mare a diavolului ca aceasta, pentru ca să-i adune pe oameni în iad! Şi dacă diavolul te prinde bine o dată, oare te va mai lăsa să te întorci? Aceasta este teoria cea mai rea dintre toate teoriile hinduiste” (Sf. Paisie Aghioritul, „Nevoinţă duhovnicească”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2002, pp. 231-232).

Se observă că sistemul religios indian nu vorbeşte sub nicio formă despre înviere. Reîncarnarea, ca transmigrare a sufletului dintr-un corp în altul, stă sub influenţa directă a faptei umane (karma). Pentru că viaţa este percepută ca o suferinţă, principala preocupare a omului este să rupă lanţul reîncarnărilor, pentru a se sustrage tiraniei renaşterii (Paulin Ilucă, „Manifest pentru păstrarea tinereţii”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2010, p. 118).

Învățătura Bisericii este fundamental diferit, având la bază adevărul revelat: „Creat de către un Dumnezeu Trinitar şi Personal, omul are început, dar nu şi sfârşit. Se naşte la un moment dat, în timp, pentru a vieţui veşnic. În această lume va trăi o singură dată. După moarte, fiecare suflet este judecat de Dumnezeu şi, potrivit cu faptele sale, va dobândi sau nu Raiul. Pe parcursul acestei vieţi, Dumnezeu îi oferă omului foarte multe prilejuri de a se face vrednic de fericirea veşnică” (Dionysios Farasiotis, op. cit., p. 390).

Aşa cum afirmă Sfânta Scriptură, Domnul Iisus Hristos este singurul Mântuitor şi cuvântul Lui e cuvânt care mântuieşte.

În Sfintele Evanghelii nu există nici o aluzie şi nici o confirmare a acestei teorii a reîncarnării ci, dimpotrivă, există afirmaţia permanentă că viaţa noastră pe pământ este unică şi că există o unitate între trup şi suflet, care nu poate fi despărțită.

Legat de această teorie, Sf Paisie Aghioritul atrăgea atenţia asupra faptului că reîncarnarea este cea mai mare capcană a diavolului. Omul se gândeşte că nu contează dacă nu reuşeşte în viaţa aceasta, din moment ce va reuşi în cealaltă. Astfel se relaxează în toate privinţele şi se usucă duhovniceşte. Diavolul ştie însă foarte bine că nu există data viitoare (Ibidem).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

25 Aprilie 2018

Vizualizari: 3432

Voteaza:

Metempsihoza sau reincarnarea sufletului 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

metempsihoza reincarnarea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact