Metempsihoza sau reincarnarea sufletului

Metempsihoza sau reincarnarea sufletului

Metempsihoza sau reîncarnarea este o teorie falsă potrivit căreia sufletul, după moartea trupească, renaşte de fiecare dată într-un trup nou, fie bărbătesc, fie femeiesc, fie animal, fie chiar şi într-una din speciile aparţinând regnului vegetal.

Condiţiile acestei noi naşteri depind de faptele vieţii anterioare. Astfel, dacă cineva a făcut fapte rele, când se va naşte din nou va fi un om sărac, un animal sau chiar o plantă.

Teoria metempsihozei nu a existat dintru început în gândirea tradiţională indiană. „Ea a pătruns în religia şi filosofia indiană pentru ca morala să dobândească un subiect care să poarte greutatea responsabilităţii faptelor dincolo de moarte. Termenii renaştere sau reîncarnare, care exprimă unul şi acelaşi lucru, sunt oarecum înşelători. Precum vom vedea (...), cel care se reîncarnează nu este sufletul empiric, ci o substanţă nedefinită și foarte subtilă care se află între atman, sufletul empiric şi corp. Într-adevăr, sufletul empiric nu se reîncarnează, de vreme ce este ansamblul tuturor stărilor conştiente. Nici atman (fiinţa eului) nu se poate reîncarna, de vreme ce, fiind absolut, nu se supune acţiunii karmei, responsabilităţii morale. În faţa acestei dificultăţi, filosofia sistematică indiană a inventat materia subtilă, corpul eteric, care salvează gândirea din acest impas al absurdului, fără a o face însă mai convingătoare” (Dionysios Farasiotis, „Marii iniţiaţi ai Indiei şi Părintele Paisie”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2000, pp. 389-390).

Teoria reîncarnării a fost îmbrăţişată de multe popoare antice. Apoi, adevărul creştin a fost cel care i-a vădit înşelăciunea. Metempsihoza le convine în general oamenilor, dar mai ales ateilor şi necredincioşilor.

De fapt ea se dovedeşte a fi cea mai mare viclenie a diavolului, prin care omul acceptă să trăiască în păcat, fără să se pocăiască, amăgindu-se cu falsa credinţă că sufletul pleacă şi revine apoi, de mai multe ori în această lume.

„Nu am văzut o viclenie şi o artă mai mare a diavolului ca aceasta, pentru ca să-i adune pe oameni în iad! Şi dacă diavolul te prinde bine o dată, oare te va mai lăsa să te întorci? Aceasta este teoria cea mai rea dintre toate teoriile hinduiste” (Sf. Paisie Aghioritul, „Nevoinţă duhovnicească”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2002, pp. 231-232).

Se observă că sistemul religios indian nu vorbeşte sub nicio formă despre înviere. Reîncarnarea, ca transmigrare a sufletului dintr-un corp în altul, stă sub influenţa directă a faptei umane (karma). Pentru că viaţa este percepută ca o suferinţă, principala preocupare a omului este să rupă lanţul reîncarnărilor, pentru a se sustrage tiraniei renaşterii (Paulin Ilucă, „Manifest pentru păstrarea tinereţii”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2010, p. 118).

Învățătura Bisericii este fundamental diferit, având la bază adevărul revelat: „Creat de către un Dumnezeu Trinitar şi Personal, omul are început, dar nu şi sfârşit. Se naşte la un moment dat, în timp, pentru a vieţui veşnic. În această lume va trăi o singură dată. După moarte, fiecare suflet este judecat de Dumnezeu şi, potrivit cu faptele sale, va dobândi sau nu Raiul. Pe parcursul acestei vieţi, Dumnezeu îi oferă omului foarte multe prilejuri de a se face vrednic de fericirea veşnică” (Dionysios Farasiotis, op. cit., p. 390).

Aşa cum afirmă Sfânta Scriptură, Domnul Iisus Hristos este singurul Mântuitor şi cuvântul Lui e cuvânt care mântuieşte.

În Sfintele Evanghelii nu există nici o aluzie şi nici o confirmare a acestei teorii a reîncarnării ci, dimpotrivă, există afirmaţia permanentă că viaţa noastră pe pământ este unică şi că există o unitate între trup şi suflet, care nu poate fi despărțită.

Legat de această teorie, Sf Paisie Aghioritul atrăgea atenţia asupra faptului că reîncarnarea este cea mai mare capcană a diavolului. Omul se gândeşte că nu contează dacă nu reuşeşte în viaţa aceasta, din moment ce va reuşi în cealaltă. Astfel se relaxează în toate privinţele şi se usucă duhovniceşte. Diavolul ştie însă foarte bine că nu există data viitoare (Ibidem).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

25 Aprilie 2018

Vizualizari: 3047

Voteaza:

Metempsihoza sau reincarnarea sufletului 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

metempsihoza reincarnarea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact