Asigurarile, sau despre fuga de responsabilitate

Asigurarile, sau despre fuga de responsabilitate

Responsabilitatea este un cuvant cu un inteles profund pentru orice crestin. Pentru ca a fi responsabil, a te simti responsabil de faptele tale, precum si de cele ale celorlalti este un lucru de care crestinul nu se poate dezice. Sa ne amintim cuvintele lui Cain, rostite inaintea lui Dumnezeu dupa uciderea fratelui sau, Abel: "Nu cumva sunt eu paznicul fratelui meu?".

Acest reflex al fugii nu doar de vina, dar si de responsabilitate, se manifesta foarte pregnant si viclean si in aceste timpuri - sau poate tocmai in aceste timpuri.

Trebuie subliniat ca istoria mantuirii este o istorie a responsabilitatii. Sa ne amintim de patriarhii Vechiului Testament care erau gata sa se jertfeasca pentru neamul lor, sau de proorocii care simteau o asemenea responsabilitate pentru faptele poporului incat de atatea ori au fost umiliti, batuti si ucisi pentru ascultarea de Dumnezeu. Iar trecand in noul veac, sa ne amintim de ascultarea plina de responsabilitate a Maicii Domnului, care a primit sabia care a trecut prin inima ei pentru mantuirea neamului omenesc. Iisus Hristos, Domnul si Dumnezeul nostru este insasi responsabilitatea divina, pusa in lucrare in Fiul Omului, care nu a refuzat sa bea paharul plin de amaraciunea pacatelor omenesti. Iar apoi, cetele apostolilor, episcopilor, martirillor, profetilor, calugarilor, duhovnicilor si parintilor nostri au acceptat aceasta responsabilitate ca pe ceva foarte propriu firii lor, firea unor adevarati urmatori ai lui Hristos.

Mergand in paralel insa, ca intr-o istorie alternativa a lumii, s-au rostogolit catre iad nenumarati imparati, regi, domnitori, judecatori, preoti, farisei, oameni bogati sau saraci, femei si barbati, iudei si elini, toti care au fugit de responsabilitate refugiindu-se in acea atitudine de copil necopt la minte care isi pune plapuma in cap crezand ca in acest fel se ferestre de monstru.

Iata o realitate cumplita, de care omul nu poate fugi. Orice om care fuge de responsabilitate fuge de fapt de Dumnezeu.

Dar daca Dumnezeu nu poate schimba acest lucru fara vointa omului, iata ca statele lumii peste care au incalecat cei mai mari profitori ai pamantului par sa reuseasca, intrucat ele nu dau oricum doi bani pe dreptul la viata vesnica a omului.

S-a descoperit, destul de recent fata de scara istoriei, reteta pentru transformarea iresponsabilitatii in bani, inventandu-se astfel ceea ce in ziua de azi numim generic "asigurari". Vrei sa nu te mai intereseze daca esti sau nu atent in trafic? Fa-ti o asigurare pentru masina! Ti-e frica de ce se va intampla cu familia ta daca mori (neavand deci niciun fel de incredere in Dumnezeu)? Fa-ti o asigurare de moarte (denumita in mod ironic "de viata", caci, nu-i asa, asigurarea aduce optimism). Pacatosenia noastra aduce seceta? Nicio problema, cand Dumnezeu se manie, asiguraratorii sunt langa dumneavoastra sa preia pedeapsa divina.

Dar, mai grav decat atat, acolo unde statele ar trebui sa incurajeze solidaritatea - si cat de crestina este aceasta -, ele se transforma din aparator in tartor, obligand oamenii sa contribuie la profitul asiguratorilor. Ce sistem absurd! 10 oameni pun cate 1 leu, si in loc ca 1 om sa fie ajutat, la nevoie, cu 10 lei, el este ajutat cu 3, iar restul de bani se duc in buzunarele afaceristilor din toata lumea. Statul ar putea sa aiba o atitudine corecta - si fata de oameni, si fata de Dumnezeu - infiintand acolo unde este nevoie sisteme proprii, non-profit, pe sistemul "fondurilor de rulement", astfel incat oamenii sa stie ca contributia lor este pentru fratele lor ranit, sau pentru fratele lor in necaz, iar nu pentru o firma de asigurari care nu doar ca "secera de unde nu a semanat", dar catre care omul trebuie sa se indrepte ca si catre un binefacator. Ce ironie! Ei, profitorii omenirii, incearca sa se arate binefacatori!

Cu adevarat, iata, omul se obisnuieste cu aceasta situatie. Si nu se gandeste ca toata aceasta lume profitoare ii speculeaza de fapt frica, teama sa - intretinuta de altfel - de necunoscut. Dar lui n-ar trebui sa-i fie teama de necunoscut, caci Necunoscutul este Cel catre care trebuie sa ajungem, Cel pe care trebuie sa-L cautam. Noua nu trebuie sa ne fie frica de moarte, caci este normala si un lucru meritat. Nu trebuie sa ne fie frica de hoti, pentru ca nu ne pot fura viata vesnica. Nu trebuie sa ne intrebam ce vom face daca vine cutremurul, pentru ca Dumnezeu este suficient de priceput incat sa aiba grija de noi, asa cum face si acum cand ne merge bine.

Tot acest talmes-balmes intemeiat pe frica si responsabilitate culmineaza in fuga omului de el insusi. Oricate asigurari ar cumpara, oricate ar amaneta omul catre "stapanitorul lumii acesteia", oricat si-ar cauta salvarea in lucrurile lumii acesteia, omul nu poate evada din ea si de destinul sau implacabil: moartea, si inca moartea vesnica.


Singura iesire din aceasta amestecatura este Cel unit fara amestecare, Dumnezeul-Om, Singurul care, murind si inviind pentru noi, ne-a asigurat Imparatia cea vesnica, tuturor celor ce nadajduim in El.

Paul Cocei

.

Despre autor

Paul Cocei Paul Cocei

Colaborator
115 articole postate
Publica din 29 Decembrie 2011

Pe aceeaşi temă

02 Aprilie 2012

Vizualizari: 3609

Voteaza:

Asigurarile, sau despre fuga de responsabilitate 0 / 5 din 0 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Petrescu Eremia Postat la 2011-08-26 10:53

    Sunt cu totul de acord. Unde se duc profiturile firmelor de asigurare? In buzunarele afaceristilor din lumea intreaga. Ar trebui ca STATUL sa ia in mana, daca tot a dat o lege, problema asigurarilor. Logic ar fi ca statul sa incaseze aceste sume de asigurare la bugetul de stat si sa despagubeasca pe cei afectati atunci cand este cazul. Numai astfel s-ar asigura un ajutor comunitar generalizat.

  • Andrei SoPostat la 2011-07-26 12:55

    Să dăm cezarului ce e al cezarului. Atunci foarte bine că ne ia banii, astfel ne mântuim mai uşor.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 75.00 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 50.00 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact