Asigurarile, sau despre fuga de responsabilitate

Asigurarile, sau despre fuga de responsabilitate

Responsabilitatea este un cuvant cu un inteles profund pentru orice crestin. Pentru ca a fi responsabil, a te simti responsabil de faptele tale, precum si de cele ale celorlalti este un lucru de care crestinul nu se poate dezice. Sa ne amintim cuvintele lui Cain, rostite inaintea lui Dumnezeu dupa uciderea fratelui sau, Abel: "Nu cumva sunt eu paznicul fratelui meu?".

Acest reflex al fugii nu doar de vina, dar si de responsabilitate, se manifesta foarte pregnant si viclean si in aceste timpuri - sau poate tocmai in aceste timpuri.

Trebuie subliniat ca istoria mantuirii este o istorie a responsabilitatii. Sa ne amintim de patriarhii Vechiului Testament care erau gata sa se jertfeasca pentru neamul lor, sau de proorocii care simteau o asemenea responsabilitate pentru faptele poporului incat de atatea ori au fost umiliti, batuti si ucisi pentru ascultarea de Dumnezeu. Iar trecand in noul veac, sa ne amintim de ascultarea plina de responsabilitate a Maicii Domnului, care a primit sabia care a trecut prin inima ei pentru mantuirea neamului omenesc. Iisus Hristos, Domnul si Dumnezeul nostru este insasi responsabilitatea divina, pusa in lucrare in Fiul Omului, care nu a refuzat sa bea paharul plin de amaraciunea pacatelor omenesti. Iar apoi, cetele apostolilor, episcopilor, martirillor, profetilor, calugarilor, duhovnicilor si parintilor nostri au acceptat aceasta responsabilitate ca pe ceva foarte propriu firii lor, firea unor adevarati urmatori ai lui Hristos.

Mergand in paralel insa, ca intr-o istorie alternativa a lumii, s-au rostogolit catre iad nenumarati imparati, regi, domnitori, judecatori, preoti, farisei, oameni bogati sau saraci, femei si barbati, iudei si elini, toti care au fugit de responsabilitate refugiindu-se in acea atitudine de copil necopt la minte care isi pune plapuma in cap crezand ca in acest fel se ferestre de monstru.

Iata o realitate cumplita, de care omul nu poate fugi. Orice om care fuge de responsabilitate fuge de fapt de Dumnezeu.

Dar daca Dumnezeu nu poate schimba acest lucru fara vointa omului, iata ca statele lumii peste care au incalecat cei mai mari profitori ai pamantului par sa reuseasca, intrucat ele nu dau oricum doi bani pe dreptul la viata vesnica a omului.

S-a descoperit, destul de recent fata de scara istoriei, reteta pentru transformarea iresponsabilitatii in bani, inventandu-se astfel ceea ce in ziua de azi numim generic "asigurari". Vrei sa nu te mai intereseze daca esti sau nu atent in trafic? Fa-ti o asigurare pentru masina! Ti-e frica de ce se va intampla cu familia ta daca mori (neavand deci niciun fel de incredere in Dumnezeu)? Fa-ti o asigurare de moarte (denumita in mod ironic "de viata", caci, nu-i asa, asigurarea aduce optimism). Pacatosenia noastra aduce seceta? Nicio problema, cand Dumnezeu se manie, asiguraratorii sunt langa dumneavoastra sa preia pedeapsa divina.

Dar, mai grav decat atat, acolo unde statele ar trebui sa incurajeze solidaritatea - si cat de crestina este aceasta -, ele se transforma din aparator in tartor, obligand oamenii sa contribuie la profitul asiguratorilor. Ce sistem absurd! 10 oameni pun cate 1 leu, si in loc ca 1 om sa fie ajutat, la nevoie, cu 10 lei, el este ajutat cu 3, iar restul de bani se duc in buzunarele afaceristilor din toata lumea. Statul ar putea sa aiba o atitudine corecta - si fata de oameni, si fata de Dumnezeu - infiintand acolo unde este nevoie sisteme proprii, non-profit, pe sistemul "fondurilor de rulement", astfel incat oamenii sa stie ca contributia lor este pentru fratele lor ranit, sau pentru fratele lor in necaz, iar nu pentru o firma de asigurari care nu doar ca "secera de unde nu a semanat", dar catre care omul trebuie sa se indrepte ca si catre un binefacator. Ce ironie! Ei, profitorii omenirii, incearca sa se arate binefacatori!

Cu adevarat, iata, omul se obisnuieste cu aceasta situatie. Si nu se gandeste ca toata aceasta lume profitoare ii speculeaza de fapt frica, teama sa - intretinuta de altfel - de necunoscut. Dar lui n-ar trebui sa-i fie teama de necunoscut, caci Necunoscutul este Cel catre care trebuie sa ajungem, Cel pe care trebuie sa-L cautam. Noua nu trebuie sa ne fie frica de moarte, caci este normala si un lucru meritat. Nu trebuie sa ne fie frica de hoti, pentru ca nu ne pot fura viata vesnica. Nu trebuie sa ne intrebam ce vom face daca vine cutremurul, pentru ca Dumnezeu este suficient de priceput incat sa aiba grija de noi, asa cum face si acum cand ne merge bine.

Tot acest talmes-balmes intemeiat pe frica si responsabilitate culmineaza in fuga omului de el insusi. Oricate asigurari ar cumpara, oricate ar amaneta omul catre "stapanitorul lumii acesteia", oricat si-ar cauta salvarea in lucrurile lumii acesteia, omul nu poate evada din ea si de destinul sau implacabil: moartea, si inca moartea vesnica.


Singura iesire din aceasta amestecatura este Cel unit fara amestecare, Dumnezeul-Om, Singurul care, murind si inviind pentru noi, ne-a asigurat Imparatia cea vesnica, tuturor celor ce nadajduim in El.

Paul Cocei

.

Despre autor

Paul Cocei Paul Cocei

Colaborator
115 articole postate
Publica din 29 Decembrie 2011

Pe aceeaşi temă

02 Aprilie 2012

Vizualizari: 3561

Voteaza:

Asigurarile, sau despre fuga de responsabilitate 0 / 5 din 0 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Petrescu Eremia Postat la 2011-08-26 10:53

    Sunt cu totul de acord. Unde se duc profiturile firmelor de asigurare? In buzunarele afaceristilor din lumea intreaga. Ar trebui ca STATUL sa ia in mana, daca tot a dat o lege, problema asigurarilor. Logic ar fi ca statul sa incaseze aceste sume de asigurare la bugetul de stat si sa despagubeasca pe cei afectati atunci cand este cazul. Numai astfel s-ar asigura un ajutor comunitar generalizat.

  • Andrei SoPostat la 2011-07-26 12:55

    Să dăm cezarului ce e al cezarului. Atunci foarte bine că ne ia banii, astfel ne mântuim mai uşor.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact