Spovedania: personala sau colectiva?

Spovedania: personala sau colectiva? Mareste imaginea.

In Biserica Ortodoxa spovedania este personala, individuala, nu colectiva. Desi acest fel de marturisire este obligatoriu, in Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel din acest an, am intalnit o persoana care a marturisit ca parintele a spovedit-o deodata cu alte persoane.



Nu stiu daca mai exista duhovnici care sa spovedeasca in acelasi timp mai multe persoane, insa un lucru e cert: acesti slujitori nu-si iau misiunea in serios. Rolul lor este sa stabileasca gravitatea pacatului savarsit si sa acorde un canon acolo unde situatia o cere. Pierd din vedere ca dupa cum bolnavilor nu li se prescrie acelasi medicament, ci dupa natura bolii lor, tot asa de variate sunt si caile de vindecare sufleteasca. Nu se potriveste pentru toti acelasi sfat, pe unii ii vatama ceea ce altora le este de folos.

Intr-o spovedanie colectiva, persoana se pierde in multime, ceea ce ajunge sa aiba importanta este masa anonima si impersonala. A le cere oamenilor sa-si marturiseasca cu totii pacatele in acelasi timp, e o invitatie pe care o consider un pas spre desfiintarea spovedaniei. Oamenii vor ajunge in scurt timp, daca vor fi partasi spovedaniei colective, sa-si marturiseasca pacatele in gand, sau chiar rostindu-le, in timpul unei slujbe.

Slujitorii care apeleaza la spovedania publica ar trebui sa fie cu luare aminte la randuiala spovedaniei si ar putea observa ca rugaciunile sunt la singular si nu la plural: "Iata fiule…" si nu "Iata fiilor", "te iert" si nu "va iert".

Daca spovedania publica ar trebui sa faca parte din viata Bisericii, atunci de ce s-ar mai canonisi asa de aspru duhovnicul care divulga secretul marturisirii: in Canonul 120 al Nomocanonului in 228 de titluri se precizeaza - "parintele spiritual daca descopera cuiva pacatele marturisite de cineva, sa fie supus epitimiei: sa fie pedepsit trei ani si numai odata sa se cuminece si in fiecare zi sa faca o suta de metanii".

In spovedania colectiva, lipseste punerea mainilor, fara ea spovedania nu este completa. Asa cere Canonul 8 al Sinodului I si Sfantul Tarasie in comentariu sau: "Drept aceea din canonul acesta trebuie a se invata Parintii cei duhovnicesti sa-si puna mainile pe capul celor ce se pocaiesc, cand le citesc rugaciunea cea iertatoare". Asemeni marturiseste si Sfantul Ciprian in povetele sale Catre Preoti: "niciun pacatos nu poate fi primit in Biserica, decat dupa ce si-a marturisit pacatele si a primit de la voi punerea mainilor".

Nadajduiesc ca aceasta spovedanie colectiva sa inceteze, iar preotii care o practica, sa inteleaga ca trebuie sa participe la boala credinciosului, sa-i arate ca sufera mai mult decat el pentru durerea in care se afla, sa-i descopere ca este un parinte si nu un prestator de servicii.

Adrian Cocosila

.

02 Aprilie 2012

Vizualizari: 6864

Voteaza:

Spovedania: personala sau colectiva? 0 / 5 din 0 voturi. 7 review utilizatori.

Comentarii (7)

  • Marcu AdrianPostat la 2012-09-18 01:55

    Eu mereu unde m-am spovedit am facut-o in particular. Deci nu am trecut prin asa ceva dar poate altii au patit-o. Multumim pentru articol.

  • Marcel-Ioan RatiuPostat la 2011-07-12 01:37

    Binecuvantari fratilor, pace si mila de la bunul Dumnezeu !!! Comentariul meu nu va fi foarte lung...e mult mai firesc sa fie savarsita taina sfintei spovedanii in particilar, dar....vreau sa va aduc in vedere un caz petrecut acum 100 de ani in urma...e valabil si pentru semnatarul articolului, ma refer la personalitatea Sfantului Ioan de Kronstand. Pentru cei care nu au citit viata Sfantului Ioan de Kronstand doua detalii vreau sa aduc in vedere: mai intai de toate aceea ca practica numai spovedania comuna si asta pentru ca la Sf. Liturghie din catedrala Sf. Andrei din Kronstand participau uneori si 5000 de persoane si ca atare Sf. Ioan din Kronstand impartasea cateodata si din 6-7 potire de la ora 9 dimineata pana catre ora 13-14 la pranz, acesta era doar momentul impartasirii, nu toata Sf. Liturghie. Iar in al doilea rand faptul ca....este SFANT, Sfantul Ioan de Kronstand...asadar sovedanie particulara sau comuna....

  • CERNATESCU MIHAIPostat la 2011-07-11 07:26

    DA.TOTI NE SPUNEM PAREREA IN COMENTARII:,,eu cred ca nu este bine sa...,eu cred ca asa trebuie,etc.BISERICA NOASTRA ARE O RANDUIALA BINE STABILITA SI INTARITA DE CANOANE SI ALTE REGULI STABILITE IN SOBOR,PE CARE SLUJITORII SF.ALTARE TREBUIE SA LE RESPECTE,CU ATAT MAI MULT LA ADMINISTRAREA SF.TAINE(nereguli sant si la Sf.Taina a Botezului:nu se face intreita scufundare,nu se pune accent mare pe lepadare:chiar si la Mirungere,uneori se face cu ulei din candela,in loc de SF.si MARELE MIR.PTR.CEI CARE SE ABAT DE LA ACESTEA,EXISTA INDREPTAREA SAU INLATURAREA DIN SLUJBA.(Ieremia 48:10 Blestemat să fie cel ce face cu nebăgare de seamă lucrarea Domnului....)

  • Vio Postat la 2011-07-11 06:03

    Doamne ,ajuta! ma numesc Viorel iubiti mei frati cu privire la acest act sacramental si deosebit de benefic pt. sufletul nostru al fiecarui crestin eu nu cred ca este bine sa-se faca o spovedanie colectiva prin urmare nu cred ca se procedeaza in tocmai asa cu trebe daca un duhovnic se incumeta sa cheme la scaunul Sfintei spovedanei mai multe persoane in-acelsi timp deoarece Taina Sfintei spovedanii are o mare importanta spirituala pt. sufletul fiecarui crestin si de aceia trebueste savarsita in mod individual. Nu suntem noi inrte noi vrednici sa luam parte la marturisirea pacatelor noastre fiind de fata unul cu altul si numai Hristos Domnul nostru primeste marturisirea noastra cea cu umilinta pace voua!

  • Mihaela NistorPostat la 2011-07-11 03:53

    Mergand in pelerinaje pe la sf.manastiri am intalnit sf. parinti care spuneau ca daca iti este rusine sua frica de ce spun semenii nosti depre faptele noastre, atunci ori nu credem ori ne este frica de Dumnezeu.Ceea ce este total gresit. Dar tot domniile lor stateau in camera de spovedanie pana la ore tarzii ca sa asculte marturisirile pelerinilor.Daca ne gandim bine la spovedanie participa pacatosul, duhovnicul si Dumnezeu, ingerii pazitori, Maica Domnului si sfantul la cre te rogi sa-ti mijloceasa cererea ta catre Tatal Cersc.Asa ca eu cred ca indiferent cum este facuta spovedania, ea, trebuie sa fie din suflet exprimand ceea ce ai gresit tu, fara ati gasi scuze.Totul depinde de conjuctura sau de tine.

  • Angelica NituPostat la 2011-07-11 01:20

    Spovedania este o Sfanta Taina care implica doua persoane: preotul si credinciosul (penitentul). Daca la Taina Spovedaniei ar mai participa si o a treia persoana, aceasta nu ar mai fi legata de juramantul confidentialitatii si atunci exista riscul divulgarii acesteia. Credinciosul, cand merge in fata duhovnicului, trebuie sa aiba increderea ca spovedania lui este facuta in taina si cu mare incredere, ca el sa-si poata deschide sufletul fara a avea dupa aceea sentimentul vinovatiei. Marturisirea curata si sincera a pacatelor si primirea canonului adecvat fiecarei persoane in parte este o cale sigura catre mantuire. Dar asta presupune din partea preotului o cunoastere amanuntinta a credinciosilor din parohia sa, si nu numai, ci si o deschidere sufleteasca spre cunoasterea nevoilor si neputintelor fiecaruia. Din pacate exista parohii unde preotii practica spovedania colectiva, din dorinta de a scapa mai repede de obligatiile pastorale, invocand fel si fel de motive. Insa cei care practica astfel de metode ar trebui sa nu uite ca preotia este o MISIUNE care implica multa daruire de sine, rabdare, dragoste.

  • Mircea SangriuPostat la 2011-07-11 00:56

    In ceea ce priveste spovedania, eu cred ce e o confuzie enorma.Probabil , rugaciunea de inceput , da se face in comun , dar marturisirea in sine se face numai in particular.Domane ajuta !

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE