Chinonicul, de ce nu se mai canta in biserici?

Chinonicul, de ce nu se mai canta in biserici?

Ideea abordarii acestei teme s-a ivit in urma participarii la Sfanta Liturghie Arhiereasca de Adormirea Maicii Domnului, la o manastire cunoscuta din tara noastra. Intreaga slujba a fost dumnezeiasca, cu exceptia unui singur moment - insa cel mai important -, acela al impartasirii clericilor si credinciosilor. Momentul in sine mi s-a parut “umbrit”, de ceea ce reprezinta o exceptie de la randuiala obisnuita sau cursul firesc al Sfintei Liturghii. In timpul impartasirii clericilor, mai multi copii au recitat timp de aproximativ treizeci de minute, poezii crestine si au cantat numeroase cantece duhovnicesti. Momentul in sine a fost emotionant insa, la un moment dat, am avut impresia ca Sfanta Liturghie se asemana cu serbarea de sfarsit de an.

Deloc intamplator, in timpul celui mai solemn moment al Sfintei Liturghii, randuiala tipiconala prevede sa se cante chinonicul, o cantare lina, profunda, in timp ce in Sfantul Altar se rostesc rugaciuni speciale, acte menite sa ii ajute pe credinciosi sa se adune in sine cercetandu-si sufletul si pregatindu-se astfel pentru intalnirea cu Hristos.

Dintre toate cantarile intalnite in cadrul Sfintei Liturghii, chinonicul este poate singura care, in majoritatea bisericilor, si-a pierdut rostul pe care il detinea odinioara. Nu este un lucru firesc faptul ca acest gen muzical, mai poate fi ascultat doar in cadrul concertelor de muzica bizantina sau pe inregistrarile audio cu muzica bisericeasca, in timp ce el isi are locul sau de veacuri, in randuiala Dumnezeiestii Liturghii.

In cel mai fericit caz, in bisericile de la noi, daca nu este omis, chinonicul este recitat asemenea unui stih insa, chiar si asa, pierdem din sensul pentru care acesta a fost randuit.

Chinonicul, imnul impartasirii

Chinonicul, din punct de vedere etimologic, este acea cantare pentru impartasanie constand in stihuri alese din psalmi, cantate in timpul impartasirii clericilor si mirenilor. In Biserica Primara, in timpul impartasaniei preotului si credinciosilor se canta un psalm intreg avand ca refren Aliluia, Aliluia, Aliluia. In decursul timpului, ritualul s-a dezvoltat pana la forma de azi. Din punct de vedere melodic-ritmic el se inscrie in randul cantarilor papadice, asemenea heruvicului, cantandu-se rar si intr-o manierea ornamentata. Chinonicul este insotit aproape intotdeauna de Terirem.

In cartile de cult, apare distinctia intre chinonicele saptamanale (ale fiecarei zi a saptamanii) si chinonicele speciale (praznicare). Chinonicul praznicar ca entitate distincta, alaturi de chinonicul duminical este una dintre cele mai importante forme muzicale din clasa de compozitie a idiomului papadic si creatia cu unul dintre cele mai inalte grade de reprezentabilitate inregistrat de traditia manuscrisa la nivelul acestei categorii de cantari.

Dintre chinonicele saptamanale, cel mai cunoscut este cel duminical, “Laudati pe Domnul din ceruri. Aliluia.” Chinonicele pe notatie muzicala psaltica sunt pastrate in colectii numite Chinonicare. La noi in tara cea mai cunoscuta colectie de acest gen o constituie Heruvico-Chinonicarul lui Anton Pann, aparut intre anii 1846-1847, in doua volume, ce contin mai multe variante atat ale chinonicelor saptamanale, cat si ale celor speciale.

Cauze ale inlocuirii chinonicului

Una din cauzele pentru care chinonicul a fost cu timpul inlocuit o reprezinta nivelul scazut al pregatirii muzicale al celor mai multi cantareti bisericesti de la noi. Or, in acest sens, chinonicul, reprezinta una din cantarile bisericesti dificil de executat, ce necesita o indelungata practica a muzicii bisericesti psaltice. Acesta este si motivul pentru care in prezent, el mai poate fi ascultat doar in bisericile sau manastirile cu o oarecare traditie in privinta cantarii bizantine.

Un alt aspect este legat de faptul ca abia in ultimii ani, odata cu revirimetul cantarii psaltice pe teritoriul tarii noastre, si a interesului crescut fata de cantarea traditionala a Bisericii Ortodoxe, au fost tiparite lucrari muzicale in care sa fie incluse chinonice. In rest, acestea au ramas in numeroase manuscrise sau in tiparituri de muzica bisericeasca datand din secolul al XIX-lea, destul de greu de procurat. Nici Heruvico-Chinonicarul lui Anton Pann nu a mai fost reeditat intre timp.

O alta cauza a inlocuirii sau suprimarii chinonicului o reprezinta obiceiul de a predica inainte de impartasirea credinciosilor. Majoritatea liturgistilor spun insa ca predicarea in acest moment liturgic contrazice logica interna a Sfintei Liturghii, predicii, ca pregatire pentru impartasire fiindu-i rezervat un alt context, in cadrul Liturghiei Cuvantului (dupa citirea Sfintei Evanghelii).

Asa am ajuns in situatia ca, in cele mai multe biserici, dupa sfintirea Darurilor si cuvintele preotului “Sfintele, Sfintilor…” si dupa ce strana raspunde “Unul Sfant, Unul Domn…”, daca nu se rosteste predica si nu se citeste nici cazania, sa se cante pricesne sau alte cantari duhovnicesti.

Aceasta practica liturgica de cantare a pricesnelor in intervalul Sfintei Impartasanii a generat in anumite contexte o confuzie intre chinonicele traditionale ale Liturghiei Bisericii Ortodoxe si cantarile cu tematica moral-religioasa aparute relativ recent in peisajul romanesc.

Multe din aceste aspecte vor putea fi in mare indreptate daca muzicii si tipicului bisericesc li se vor acorda o mai mare importanta in scolile de cantareti, in seminariile teologice sau in facultatile de teologie de la noi, atat din partea invataceilor, cat si a profesorilor. Nu vorbim decat de o intoarcere la firesc, la randuiala si traditie.

Este trist faptul ca unii preoti sau cantareti bisericesti cred ca tocmai in acest moment liturgic - impartasirea cu Trupul si Sangele Mantuitorului - ne putem permite sa cantam orice altceva, pricesne, concerte religioase, poezii crestine sau alte cantari bisericesti. Dupa cum nu se cuvine sa cantam altceva in locul cantarii Sfinte Dumnezeule sau al heruvicului, la fel, nu ar trebui sa cantam orice altceva in locul chinonicului.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

13 Iunie 2012

Vizualizari: 9951

Voteaza:

Chinonicul, de ce nu se mai canta in biserici? 5.00 / 5 din 2 voturi. 3 review utilizatori.

Comentarii (3)

  • Popa Paul Postat la 2010-09-02 14:03

    @Dl. Gheorghe este bine, dar si mai bine ar fi ca toata lumea din biserica sa cante alaturi de strana. Daca s-ar intampla asa , atunci fiti siguri ca nu ar mai parea nici o cantare lunga si nici nestiuta n-ar mai fi. sa se caute solutii asadar ca fiecare crestin prezent la slujbele bisericesti sa participe deplin si sa nu faca doar simplu act de prezenta.

  • valentina camelia robu Postat la 2010-08-28 05:09

    Foarte bun articolul!!!Intotdeauna am fost impotriva schimbarilor care apar in biserica! Cantarea acestor pricesne nu-si au locul in biserica sau mai bine zis in timpul slujbelor! Pricesnele nu sunt altceva decat folclor. Tot ce se face in biserica de la rugaciune rostita si pana la rugaciunile cantate nu fac decat sa ne creeze o stare de bine, o stare de revenire in sine, de smerenie si rugaciune comuna si individuala si bineteles de Preamarire a Lui Dumnezeu! De ce aceste schimbari?! Si...aceste pricesne se raspandesc cu repeziciune in toata tara, ba mai mult si in diaspora desi ...provin din Ardeal!

  • gheorghe ciomirtanPostat la 2010-08-25 20:46

    Da ,foarte adevarat tot ce s a spus pana acum. Ar trebui sa se cante chinonicul asa cum e el,lung si neinteles poate de majoritatea,dar totusi linia melodica este cea care ajuta la inaltarea sufletului.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact