Sfantul Sisoe, la mormantul lui Alexandru cel Mare

Sfantul Sisoe, la mormantul lui Alexandru cel Mare

Sfantul Sisoe, ca ucenic al Sfantului Antonie cel Mare, a insufletit pustia Egiptului vreme de 72 de ani. Atat pentru smerenia sa, cat si pentru nevointele lui indelungate, sfantul a primit de la Dumnezeu mari daruri duhovnicesti. Astfel, sfantul vindeca bolnavii, scotea duhurile necurate din oameni si chiar invia mortii. Sfantul Cuvios Sisoe cel Mare a trecut la cele vesnice in anul 429.

In vechile manastiri si biserici ortodoxe apare o fresca deosebita cu Sfantul Sisoe. Acesta apare infatisat tanguindu-se pe marginea unui mormant deschis in care se vad oasele unui om. Citind inscriptia marginala, aflam ca sfantul se tanguieste gandindu-se la moarte, privind spre oasele imparatului Alexandru cel Mare.

Alexandru al III-lea Macedon, cunoscut mai ales cu supranumele de "Alexandru cel Mare", s-a nascut in ziua de 21 iulie 356 i.Hr. Fiind numit rege al Macedoniei, intre anii 336-323 i.Hr, tanarul Alexandru va ajunge stapanul celui mai mare imperiu cucerit vreodata. Marele cuceritor a murit in ziua de 11 iunie 323 i.Hr, la varsta de numai 33 de ani, in urma unei otraviri sau a unei boli.

Sfantul Sisoe - Mormantul lui Alexandru cel Mare

Trupul neinsufletit al regelui a fost asezat intr-un sarcofag de aur, iar mai apoi intr-o caseta mare tot din aur. In drum spre monumentul funerar, Ptolemeu a deturnat convoiul funerar, ducand sarcofagul cu trupul regelui in Memphis, Egipt. Succesorul acestuia, Ptolemeu al II-lea Filadelful, a mutat sarcofagul in Alexandria, unde va si ramane vreme indelungata. Ptolemeu al IX-lea Latiros, unul dintre succesorii lui Ptolemeu I, topeste sarcofagul de aur pentru fabricarea de monezi, asezand trupul regelui intr-o caseta de sticla. In cele din urma, in anul 200, imparatul Septimius Sever a inchis mormantul regelui pentru public.

Sfantul Sisoe, la mormantul lui Alexandru cel Mare

Indata dupa cucerirea Constantinopolului, in anul 1452, printre icoanele zugravite de grecii aflati sub stapanire otomana a inceput sa fie intalnita o noua reprezentare: Cuviosul Sisoe, un sfant traitor in secolul al IV-lea, si un imparat si mai vechi, anume Alexandru cel Mare. Aceasta icoana, numita uneori "Uimirea lui Sisoe", este o trimitere directa spre cugetarea la moarte, insa nu la moartea unui singur om, ci la moartea unui intreg imperiu lumesc.

Sfantul Sisoe - Mormantul lui Alexandru cel Mare

Se spune ca, intr-o zi, Cuviosul Sisoe s-a oprit langa mormantul lui Alexandru cel Mare. Privind spre trupul neinsufletit al celui care fusese pana nu demult unul dintre cei mai mari cuceritori si imparati ai lumii, sfantul a inceput sa cugete la zadarnicia vietii omenesti, varsand lacrimi pentru neajunsurile vietii omenesti.

In aceasta icoana, sfantul este zugravit stand langa mormantul deschis al regelui si privind spre oasele goale ale acestuia. Inscriptia de pe marginea frescei ne spune urmatoarele: "Sisoe, marele ascet, inaintea mormantului lui Alexandru, rege al grecilor, care pana odinioara era invesmantat in slava. Uimit, sfantul se tanguie pentru desartaciunea lucrurilor lumesti si nestatornicia slavei pamantesti, zicand: "Infatisarea ta simpla, morminte, ma inspaimanta si imi face inima sa verse lacrimi, cugetand la datoria pe care noi, toti oamenii, o avem de platit. Cum as putea oare sa o infrunt?! O, moarte! Cine poate scapa de tine?!"

Pe langa valoare ei duhovniceasca, invatand mintea omului sa cugete la moarte, aparitia acestei fresce este motivata si de anumite cauze istorice. Inca din vremea Sfantului Constantin cel Mare, bizantinii vedeau in Alexandru cel Mare un model perfect de conducator imperial; regele macedonean capatase de multa vreme o aura minunata. Istoricul Dion Cassius marturiseste despre vizita imparatului Augustus la mormantul lui Alexandru cel Mare, zicand: "Dupa ce a vizitat mormantul regelui macedonean, fiind intrebat daca nu cumva doreste sa viziteze si mormintele regilor Ptolemei, imparatul a raspuns: "Am venit aici sa vad un rege, iar nu oameni morti."

Sfantul Sisoe - Mormantul lui Alexandru cel Mare

In conceptia romanilor, un imperiu care se intindea pe toata suprafata cunoscuta a lumii era cu adevarat ultima etapa din istoria omenirii. In pofida mortii sale, Alexandru cel Mare inca era vazut drept o continuare a imperiului sau, iar nu un muritor de rand. Modul in care lumea de atunci il vedea pe Alexandru cel Mare, inca invesmantat in slava, nu se potrivea invataturii crestine despre desartaciunea acestei vieti si vesnicia celei viitoare.

Cand capitala bizantina a fost cucerita, istoria nu s-a incheiat, precum afirmau cei ce vedeau in imperiu un stadiu vesnic al omenirii. Pentru aceasta, zugravii bizantini au inceput a-l reprezenta pe Alexandru cel Mare drept un om de rand, la fel de pieritor ca toti ceilalti. In contrast cu regele macedonean, care a cucerit lumea cunoscuta de pana atunci, Cuviosul Sisoe a reusit sa o cucereasca pe cea nevazuta inca si vesnica.

Teodor Danalache

Sfantul Sisoe - Mormantul lui Alexandru cel Mare

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

13 Iunie 2012

Vizualizari: 21770

Voteaza:

Sfantul Sisoe, la mormantul lui Alexandru cel Mare 4.80 / 5 din 5 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact