Sfantul Sisoe, la mormantul lui Alexandru cel Mare

Sfantul Sisoe, la mormantul lui Alexandru cel Mare

Sfantul Sisoe, ca ucenic al Sfantului Antonie cel Mare, a insufletit pustia Egiptului vreme de 72 de ani. Atat pentru smerenia sa, cat si pentru nevointele lui indelungate, sfantul a primit de la Dumnezeu mari daruri duhovnicesti. Astfel, sfantul vindeca bolnavii, scotea duhurile necurate din oameni si chiar invia mortii. Sfantul Cuvios Sisoe cel Mare a trecut la cele vesnice in anul 429.

In vechile manastiri si biserici ortodoxe apare o fresca deosebita cu Sfantul Sisoe. Acesta apare infatisat tanguindu-se pe marginea unui mormant deschis in care se vad oasele unui om. Citind inscriptia marginala, aflam ca sfantul se tanguieste gandindu-se la moarte, privind spre oasele imparatului Alexandru cel Mare.

Alexandru al III-lea Macedon, cunoscut mai ales cu supranumele de "Alexandru cel Mare", s-a nascut in ziua de 21 iulie 356 i.Hr. Fiind numit rege al Macedoniei, intre anii 336-323 i.Hr, tanarul Alexandru va ajunge stapanul celui mai mare imperiu cucerit vreodata. Marele cuceritor a murit in ziua de 11 iunie 323 i.Hr, la varsta de numai 33 de ani, in urma unei otraviri sau a unei boli.

Sfantul Sisoe - Mormantul lui Alexandru cel Mare

Trupul neinsufletit al regelui a fost asezat intr-un sarcofag de aur, iar mai apoi intr-o caseta mare tot din aur. In drum spre monumentul funerar, Ptolemeu a deturnat convoiul funerar, ducand sarcofagul cu trupul regelui in Memphis, Egipt. Succesorul acestuia, Ptolemeu al II-lea Filadelful, a mutat sarcofagul in Alexandria, unde va si ramane vreme indelungata. Ptolemeu al IX-lea Latiros, unul dintre succesorii lui Ptolemeu I, topeste sarcofagul de aur pentru fabricarea de monezi, asezand trupul regelui intr-o caseta de sticla. In cele din urma, in anul 200, imparatul Septimius Sever a inchis mormantul regelui pentru public.

Sfantul Sisoe, la mormantul lui Alexandru cel Mare

Indata dupa cucerirea Constantinopolului, in anul 1452, printre icoanele zugravite de grecii aflati sub stapanire otomana a inceput sa fie intalnita o noua reprezentare: Cuviosul Sisoe, un sfant traitor in secolul al IV-lea, si un imparat si mai vechi, anume Alexandru cel Mare. Aceasta icoana, numita uneori "Uimirea lui Sisoe", este o trimitere directa spre cugetarea la moarte, insa nu la moartea unui singur om, ci la moartea unui intreg imperiu lumesc.

Sfantul Sisoe - Mormantul lui Alexandru cel Mare

Se spune ca, intr-o zi, Cuviosul Sisoe s-a oprit langa mormantul lui Alexandru cel Mare. Privind spre trupul neinsufletit al celui care fusese pana nu demult unul dintre cei mai mari cuceritori si imparati ai lumii, sfantul a inceput sa cugete la zadarnicia vietii omenesti, varsand lacrimi pentru neajunsurile vietii omenesti.

In aceasta icoana, sfantul este zugravit stand langa mormantul deschis al regelui si privind spre oasele goale ale acestuia. Inscriptia de pe marginea frescei ne spune urmatoarele: "Sisoe, marele ascet, inaintea mormantului lui Alexandru, rege al grecilor, care pana odinioara era invesmantat in slava. Uimit, sfantul se tanguie pentru desartaciunea lucrurilor lumesti si nestatornicia slavei pamantesti, zicand: "Infatisarea ta simpla, morminte, ma inspaimanta si imi face inima sa verse lacrimi, cugetand la datoria pe care noi, toti oamenii, o avem de platit. Cum as putea oare sa o infrunt?! O, moarte! Cine poate scapa de tine?!"

Pe langa valoare ei duhovniceasca, invatand mintea omului sa cugete la moarte, aparitia acestei fresce este motivata si de anumite cauze istorice. Inca din vremea Sfantului Constantin cel Mare, bizantinii vedeau in Alexandru cel Mare un model perfect de conducator imperial; regele macedonean capatase de multa vreme o aura minunata. Istoricul Dion Cassius marturiseste despre vizita imparatului Augustus la mormantul lui Alexandru cel Mare, zicand: "Dupa ce a vizitat mormantul regelui macedonean, fiind intrebat daca nu cumva doreste sa viziteze si mormintele regilor Ptolemei, imparatul a raspuns: "Am venit aici sa vad un rege, iar nu oameni morti."

Sfantul Sisoe - Mormantul lui Alexandru cel Mare

In conceptia romanilor, un imperiu care se intindea pe toata suprafata cunoscuta a lumii era cu adevarat ultima etapa din istoria omenirii. In pofida mortii sale, Alexandru cel Mare inca era vazut drept o continuare a imperiului sau, iar nu un muritor de rand. Modul in care lumea de atunci il vedea pe Alexandru cel Mare, inca invesmantat in slava, nu se potrivea invataturii crestine despre desartaciunea acestei vieti si vesnicia celei viitoare.

Cand capitala bizantina a fost cucerita, istoria nu s-a incheiat, precum afirmau cei ce vedeau in imperiu un stadiu vesnic al omenirii. Pentru aceasta, zugravii bizantini au inceput a-l reprezenta pe Alexandru cel Mare drept un om de rand, la fel de pieritor ca toti ceilalti. In contrast cu regele macedonean, care a cucerit lumea cunoscuta de pana atunci, Cuviosul Sisoe a reusit sa o cucereasca pe cea nevazuta inca si vesnica.

Teodor Danalache

Sfantul Sisoe - Mormantul lui Alexandru cel Mare

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

13 Iunie 2012

Vizualizari: 20899

Voteaza:

Sfantul Sisoe, la mormantul lui Alexandru cel Mare 4.80 / 5 din 5 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact