Maica Domnului in cultul Bisericii Ortodoxe

Maica Domnului in cultul Bisericii Ortodoxe Mareste imaginea.

Maica Domnului se bucura de o cinstire deosebita in Biserica Ortodoxa. Cinstirea de care se bucura Maica Domnului este in stransa legatura cu rolul pe care ea l-a avut in iconomia mantuirii neamului omenesc: s-a oferit ca san al creatiei ca sa-L nasca pe Ziditorul tuturor pentru a curati creatia si a o indumnezei.

Cinstirea acordata Maicii Domnului se numeste hiperdulie sau supravenerare, fiind distincta de simpla venerare adusa sfintilor, sfintelor moaste si a altor lucruri sau locuri sfintite.

Cinstirea Maicii Domnului nu umbreste cu nimic pe cea a Mantuitorului. Avand in vedere ca ea Il poarta tainic pe Hristos in ea, intalnirea cu Feciora Maria este o intalnire si cu Hristos. De aceea nu este intamplator ca in iconografie ea apare de cele mai multe ori impreuna cu Hristos.

Preafericitul Parinte Patriarh Daniel mentiona intr-o predica inchinata Maicii Domnului ca trebuie sa fim cu luare aminte la modul in care sunt incheiate cantarile in toate slujbele, si anume, cu Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh se introduce o cantare adresata Sfintei Treimi, iar cu formula Si acum si pururea si in vecii vecilor este introdusa o cantare adresata Maicii Domnului. De ce? Pentru ca Maica Domnului este fiinta umana cea mai aproape de Sfanta Treime, deoarece Unul din Sfanta Treime, Fiul Cel vesnic al lui Dumnezeu S-a intrupat din ea, S-a facut om pentru mantuirea oamenilor.

O cinstim pe Maica Domnului pentru ca Insusi Dumnezeu-Tatal a cinstit-o cand a ales-o sa-L nasca pe Fiul Sau ca om; a cinstit-o ingerii prin ingerul Gavriil la Buna Vestire cand i-a spus: "Bucura-te cea plina de dar, Domnul este cu tine. Binecuvantata esti tu intre femei". A cinstit-o Sfanta Elisabeta, mama Sfantului Ioan Botezatorul, care umplandu-se de Duhul Sfant a grait Sfintei Fecioare: "Binecuvantat este rodul pantecelui tau".

Insasi Sfanta Fecioara a spus despre sine: "Iata de acum ma vor ferici toate neamurile", dupa cum citim in Evanghelia dupa Sfantul Ap. Luca (1, 48), pentru ca Dumnezeu Cel Preainalt i-a facut marire prin alegerea ei ca instrument al intruparii Logosului divin.

Urmand cuvintelor Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu, "Ca iata de acum ma vor ferici toate neamurile" (Luca 1, 48), Sfanta Fecioara a fost pomenita inca de la inceput in rugaciunile publice ale credinciosilor. In cea mai veche Liturghie, a Sfantului Iacob, ruda Domnului, ea este pomenita prin cuvintele: "Mai intai de toate facem amintire Preasfintei, Preacuratei Fecioare, Preasfintei Maici a lui Dumnezeu, in amintirea ei si pentru preacuratele si sfintele sale rugaciuni, Doamne Dumnezeule, miluieste-ne si ne mantuieste pe noi".

Nu exista slujba in care sa nu fie invocata spre ajutor si folosinta. In rugaciunile si cantarile Bisericii, ea apare ca sprijinitoare si mijlocitoare pe langa Tronul Slavei, "pentru noi toti si pentru a noastra mantuire". De aceea zicem de fiecare data: „Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, miluieste-ne pe noi!". E bine sa amintim ca in timpul Sfintei Liturghii, dupa ce preotul spune: "Ale Tale dintru ale Tale, Tie iti aducem de toate si pentru toate", credinciosii canta: "Pe Tine Te laudam, pe Tine bine Te cuvantam, Tie iti multumim, Doamne, si ne rugam Tie, Dumnezeului nostru". In timpul acestor cuvinte cantate, au loc prefacerea painii si a vinului in Trupul si Sangele Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Iar cele dintai cuvinte rostite de preot dupa imnul "Pe Tine Te laudam..." sunt: "Mai ales pentru Preasfanta, curata, preabinecuvantata, marita, stapana noastra, de Dumnezeu Nascatoarea si pururea Fecioara Maria". Ca si cand ni s-ar spune: "E bine ca-I aduceti lauda lui Dumnezeu, dar sa nu uitati nici de Maica Domnului", dupa cum marturisea parintele Teofil Paraian. Iar la sfarsitul slujbelor, cand se face incheierea, preotul, dupa ce Il pomeneste pe Mantuitorul, zicand: "Hristos, adevaratul Dumnezeul nostru", spune indata: "Pentru rugaciunile Preacuratei Maicii Sale".

In concluzie, noi suntem cinstitori ai Maicii Domnului pentru ca ne conduce Biserica sa fim cinstitori ai ei si avem bucurie din cinstirea Maicii Domnului.

Sursa: CrestinOrtodox.ro
 

Pe aceeaşi temă

10 August 2016

Vizualizari: 4830

Voteaza:

Maica Domnului in cultul Bisericii Ortodoxe 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE