Cuvant la duminica a-IV-a dupa Rusalii

Cuvant la duminica a-IV-a dupa Rusalii Mareste imaginea.

În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, Amin !

În Sfânta Evanghelie de azi am citit cum un conducător de oaste, având sub conducerea lui o sută de ostași, se duce la Iisus Hristos și-L roagă să-i vindece o slugă pe care o are acasă și care “rău se chinuiește!” Iisus îi răspunde: “voi veni și-l voi tămădui !”

Dar sutașul îi dă un răspuns din care vedem câtă încredere avea el în puterea Mântuitorului Hristos: “Doamne - îi spune sutașul – nu sînt vrednic să intri sub acoperișul meu, ci zi numai cu cuvântul și se va vindeca sluga mea.”

Scrie mai departe în Sfânta Evanghelie că Iisus Hristos s-a minunat de credința lui și i-a zis: “Fie ție după credința ta,” și s-a vindecat sluga lui în ceasul acela.

Sfânta Evanghelie care s-a citit astăzi la biserică ne dă ocazia să vorbim despre două lucruri foarte importante, mai ales pentru locuitorii din satul nostru, și anume să vorbim despre botez și despre sfânta împărtășanie.



În satul nostru sunt oameni rătăciți de la dreapta credință care printre altele spun că pruncii nu pot fi botezați deoarece ei singuri nu pot să vorbească și să facă mărturisirea de credință pentru ei înșiși. Citind evanghelia de astăzi ne putem da seama că sutașul a dat dovadă de o mare credință în puterea lui Iisus Hristos Fiul lui Dumnezeu și pentru aceasta sluga lui care era acasă s-a vindecat în acel moment. Și la botez este la fel. Pentru cel care se botează depune mărturisirea de credință nașii care-l țin în brațe și părinții lui. În Sfânta Scriptură sunt nenumărate exemple când Iisus Hristos face minuni vindecând bolnavi sau chiar înviind anumite persoane din morți pentru că alții au avut credință în El.

Astfel pentru credința lui Iair, Mântuitorul a înviat pe fica sa, pentru credința femeii cananeence Iisus a vindecat de duh necurat pe fica ei, pentru credința Martei și Mariei, Iisus a înviat pe Lazăr mort de patru zile.

Mai mult chiar noi putem sfinți pe cei de acasă prin noi înșine după cum spune Sf. Ap. Pavel: “Bărbatul necredincios se sfințește prin femeia credincioasă și femeia necredincioasă se sfințește prin bărbatul credincios.” (I Cor 7, 14)

Așadar, dacă cineva vă spune că pruncii nu se pot boteza deoarece nu au credință să le răspundeți că la botez se sfințesc prin credința nașilor și părinților lor.

În vechime nu se punea această problemă pentru că nu erau secte, iar creștinii cum aveau copii îi botezau. Însuși Iisus Hristos Fiul lui Dumnezeu la opt zile a fost dus la templu și a fost tăiat împrejur când I s-a pus și numele urmând și El un ritual al Vechiului Testament, parinții lui respectând legea lui Moise, dar nimeni nu L-a întrebat pe Iisus dacă vrea sau nu vrea să urmeze acest ritual.

O altă învățătură pe care noi o putem lua din evanghelia de azi este despre Sfânta Împărtășanie. Ați auzit că la un moment dat sutașul îi spune lui Iisus: “Doamne nu sînt vrednic să intri sub acoperișul meu, ci zi numai cu cuvântul și se va vindeca sluga mea. Că și eu sunt om sub stăpânirea altora și am sub mine ostași, și-i zic acestuia: du-te, și se duce, și celuilalt: vino, și vine, și slugii mele: fă aceasta, și face.” Acest sutaș se simțea nevrednic ca Iisus Hristos să intre sub acoperișul casei sale. Noi creștinii ortodocși credem, după spusele lui Iisus Hristos, că pâinea și vinul sfințite de preot la Sfânta Liturghie sunt trupul și sângele Lui. Sf. Ap. Pavel zice: “Oricine va mânca pâinea sau va bea paharul Domnului cu nevrednicie, vinovat va fi față de trupul și sângele Domnului.”

Să luăm aminte la smerenia sutașului din evanghelia de azi care se socotea nevrednic de a-L primi pe Iisus sub acoperișul casei sale. Noi vedem pâinea și vinul, dar credința noastră trebuie să ne convingă că este trupul și sângele Domnului așa cum apostolii l-au văzut pe Iisus un om, dar l-au mărturisit ca pe un Dumnezeu. De altfel dacă noi am vedea în Sfântul Potir carne și sânge cine ar mai avea curajul să se împărtășească ? Acestea ni le-a lăsat așa Mântuitorul Iisus Hristos cunoscând slăbiciunea firii omenești.

Ereticii spun că pâinea și vinul simbolizează trupul și sângele Domnului, pe când noi creștinii ortodocși credem că pâinea și vinul sunt însuși trupul și sângele Domnului, după cum El însuși ne-a spus: “Luați, mâncați, acesta este trupul Meu care se frânge pentru voi spre iertarea păcatelor” și “Beți dintru acesta toți, acesta este sângele Meu, care pentru voi și pentru mulți se varsă spre iertarea păcatelor.” Și a spus în continuare: “Aceasta să o faceți întru pomenirea Mea.” În aceste cuvinte credem noi creștinii ortodocși de 2000 de ani, pentru că Iisus nu a spus: Pâinea și vinul simbolizează trupul și sângele Meu.


Când ne apropiem de Sfântul Potir să ne împărtășim, să postim măcar câteva zile înainte, să ne împăcăm cu cei ce ne-am certat și să avem credința că primim pe însuși Iisus Hristos Fiul lui Dumnezeu pe care Îl ducem musafir în casa noastră totdeauna acum și pururea și în vecii vecilor, Amin !

Pr. Nicolae Trușcă
Parohia Negoiești

.

Despre autor

Nicolae Trusca Nicolae Trusca

Senior editor
59 articole postate
Publica din 21 Martie 2010

Pe aceeaşi temă

26 Iunie 2015

Vizualizari: 5797

Voteaza:

Cuvant la duminica a-IV-a dupa Rusalii 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE