Impartirea sarbatorilor Bisericii Ortodoxe

Impartirea sarbatorilor Bisericii Ortodoxe

Sarbatorile se pot impartati in mai multe grupe si din mai multe punc­te de vedere.

 

a)  Astfel, dupa data la care se tin, sarbatorile se impart in doua grupe :
 

- Sarbatori cu data fixa sau neschimbatoare (sarbatorile Mineiului sau Sinaxarului), care cad in fiecare an la aceeasi  data a lunii (dar nu in aceeasi zi a satpamanii), ca de ex. : Sfantul Gheorghe (sarbatorit in fie­care an la 23 aprilie), Nasterea Domnului (totdeauna la 25 decembrie), inal­tarea Sfintei Cruci (14 septembrie) s.a.m.d. ;

- Sarbatori cu data variabila sau schimbatoare,    a caror data    se schimba in fiecare an, fiind in legatura  cu data, variabila,  a  Pastilor. Acestea nu cad la aceeasi data a lunii (sau se schimba chiar de la o lu­na la alta), dar cad mereu in aceeasi zi a saptamanii.

 

b)  Dupa obiectul si importanta lor, sarbatorile  bisericesti sunt de doua feluri :

- Sarbatorile  domnesti   (praznicele  imparatesti),  inchinate  persoa­nelor Sfintei Treimi si mai ales principalelor evenimente din viata pamanteasca si activitatea Mantuitorului, ori din istoria Bisericii (ca de ex. : Nasterea Domnului, Pogorarea Sfantului Duh s.a.) ;

- Sarbatorile Sfintilor, care se pot subdiviza si ele in mai multe ca­tegorii, dupa gradul de importanta a Sfintilor sarbatoriti.  Intre acestea o categorie aparte o alcatuiesc sarbatorile Maicii Domnului.

 

c) Din punct de vedere liturgic sau tipiconal, adica dupa bogatia si solemnitatea slujbelor divine prin care sint praznuite, Tipicul bisericesc imparte de obicei sarbatorile in trei categorii : sarbatori mari, mijlocii si mici.

 - La sarbatorile mari se numara toate cele pe care le numim de obicei praznice imparatesti, adica sarbatorile Mintuitorului si    ale    Sfin­tei Fecioare, la care Tipicul manastiresc al Sfantului Sava (Tipicul mare) adauga doua ale Sfantului Ioan Botezatorul (Nasterea si Taierea capului), precum si sarbatoarea comuna a Sfintilor Apostoli Petru si Pavel (29 iu­nie). Toate acestea au slujba cea mai  dezvoltata  (bogata),  adica slujba cu Priveghere  (Vecernie mica si Vecernie mare, Litie, Polieleu, Evan­ghelie si Slavoslovie mare), care se pun numai din Minei (respectiv Triod sau Penticostal).

- Sarbatorile mijlocii sunt ale Sfintilor mai insemnati si se impart si ele in doua categorii :

- Sarbatorile Sfintilor cu priveghere si polieleu, la ele se adauga la Utrenie ca­nonul Nascatoarei de Dumnezeu ;     asa sint,  de    exemplu ;  Sf.  Nicolae (6 decembrie), Sf. Trei Ierarhi (30 ianuarie), Sf. Gheorghe (23 aprilie) s.a.

- Sarbatorile Sfintilor fara priveghere (cu o singura Vecernie), dar cu polieleu, Evanghelie la Utrenie si Slavoslovie mare, ca de exemplu : Acoperamantul Maicii Domnului (1 octombrie), Sf. Paraschiva (14 octombrie), Sf. Dimitrie (26 octombrie), Sfintii Arhangheli (8 noiem­brie), Sf. Spiridon (12 decmbrie), Sf. Stefan (27 decembrie) s.a.

 

- Sarbatorile mici(ale Sfintilor mai putin insemnati) sunt si ele de doua feluri :

a) sarbatorile Sfintilor cu stihirile pe sase (la "Doamne, strigat-am..." de la Vecernie) si cu Slavoslovie mare (cintata) la Utrenie.

b) sarbatorile Sfintilor cu stihirile pe sase, dar fara Slavoslovie mare. 

 

Pentru a simplifica, putem imparti sarba­torile, dupa obiectul si importanta lor, in patru categorii :

a)  Sarbatorile  dumnezeiesti sau praznicele  imparatesti propriu-zise (ale persoanelor Sfintei Treimi) ;

b)  Sarbatorile Maicii Domnului ;

c)  Sarbatorile Sfintilor ingeri si ale Sfintei Cruci ;

d) Sarbatorile Sfintilor mai de seama (cu tinere), la care vom adauga un capitol deosebit despre Sfintii nationali (cu praznuire locala) ai di­feritelor Biserici ortodoxe (inclusiv sfintii romani).

inainte de a vorbi despre fiecare din acestea, ne vom ocupa insa de Duminica, sarbatoarea saptaminala a crestinilor.

 

Sarbatorile   domnesti sau praznicele  imparatesti cu  date  fixe

Praznicele imparatesti sunt urmatoarele (enumerate in ordinea anului bisericesc):

1.  Nasterea Maicii Domnului (8 septembrie),

2.  Inaltarea Sfintei Cruci (14 septembrie),

3.  Intrarea in biserica a Maicii Domnului (21   noiembrie),

4.  Nasterea Domnului (25 decembrie),

5.  Botezul Domnului (6 ianuarie),

6.  Intampinarea Domnului (2 februarie),

7.  Bunavestire (25 martie),

8.  Schimbarea la fata a Domnului (6 august),

9.  Adormirea Maicii Domnului (15 august),

10.  Duminica Floriilor (cu o saptamana inainte de Pasti),

11. Inaltarea Domnului (la 40 de zile dupa Pasti),

12. Pogorarea Sfantului Duh si Sfanta Treime (Duminica si Lunea Ru­saliilor, la 50 de zile dupa Pasti).

 

In traditia ruseasca toate cele patru sarbatori cu date variabile (Pastile, Flo­riile, Inaltarea si Rusaliile) nu sunt socotite praznice imparatesti, iar in locul lor sunt enumerate trei sarbatori ale sfintilor : Nasterea Sfantului Ioan Bo­tezatorul (24 iunie), Sfintii Apostoli Petru si Pavel (20 iunie) si Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul (29 august).

 

Pe aceeaşi temă

19 Iunie 2012

Vizualizari: 19859

Voteaza:

Impartirea sarbatorilor Bisericii Ortodoxe 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact