Nevoia sfatului duhovnicesc

Nevoia sfatului duhovnicesc

Calatorind cu intrebarea sau nevoia sfatului duhovnicesc

"Mantuirea, zice, este in sfatuire multa” (Prov. 11, 14)

Un indemn plin de intelepciune al Sfintilor Parinti spune ca “cine vrea sa se mantuiasca, cu intrebarea sa calatoreasca”. Pentru omul insetat dupa mantuire, nevoia sfatului duhovnicesc si intrebarea se inscriu intr-un firesc al lucrurilor.

Nu este rusinos sa intrebi. Este rusinos sa gresesti fara sa fi intrebat. A intreba este, in general, mai degraba semnul interesului, al preocuparii fata de un anumit subiect, decat semnul nestiintei. A nu intreba, poate fi, de cele mai multe ori, semnul ignorantei. Mai mult, de regula, omul cu parere de sine, nu intreaba niciodata. El insusi se crede un izvor nesecat de raspunsuri.

In plan duhovnicesc, ambele cazuri denota insa o raportare gresita, o stare de inselare, referitoare la adevarul lucrurilor. Imparatul Solomon o prezinta succint dar cuprinzator, in nefirescul ei, intr-unul din proverbele sale, astfel: “barbatul nesfatuit este dusmanul sau”. Cu alte cuvinte, omul ignorant sau omul care se considera „masura a tuturor lucrurilor”, se arata a fi propriul sau dusman.

Nu trebuie sa pierdem din vedere ca exista intrebari esentiale, de care depinde nu numai viata noastra de aici, ci si viata noastra in eternitate. Iar acum ma refer mai ales la intrebarile ce ne sunt adresate in permanenta, fiecaruia dintre noi, de catre Dumnezeu.

Insasi aducerea noastra la existenta reprezinta o astfel de intrebare. In fata evidentei existentei se cere ca noi sa avem o raportare, o atitudine, deci "un raspuns”.

Apoi, gandurile felurite, bolile, neputintele, ispitele, patimile, bucuriile sunt tot atatea "intrebari” ce ne sunt adresate pe parcursul vietii, si carora noi insine trebuie "sa le gasim raspuns bun”, in perspectiva mantuirii, a relatiei cu Dumnezeu si cu semenii.

Abia in fata acestor "intrebari vitale”, concrete, ajungem si noi sa problematizam, cautand locurile unde suntem ispititi, unde suntem singuri, insetati de sens si flamanzi de profunzime, si, dupa caz, sa cerem sfat. Vom vedea ca tot dinspre Dumenzeu vine si raspunsul.

Biserica ne invata ca toate aceste raspunsuri, nu trebuie sa le cautam de unii singuri, in mod individualist, ci eclezial, pentru ca, intr-un final, mantuirea nu este doar scopul meu, ci si al celuilalt, si, in definitiv, al tuturor. De aceea, este nevoie ca noi sa ne deschidem fata de celalalt si, mai ales, lui Dumnezeu, cerand sfat.

Intreaga traditie a ucenicului si parintelui duhovnicesc se intemeiaza pe aceasta realitate. Relatia duhovnic - fiu duhovnicesc nu se reduce insa la marturisirea pacatelor in Taina Sfintei Spovedanii.

In monahism a aparut inca de timpuriu practica marturisirii gandurilor si a adresarii de intrebari (cererii de sfaturi), unui parinte imbunatatit, ce are darul discernamantului duhovnicesc.

In multe privinte, Patericul insusi este o carte de astfel de intrebari si raspunsuri. De asemenea, multe tratate duhovnicesti ale Sfintilor Parinti se intituleaza. "Intrebari si raspunsuri," precum cele ale Sfantului Maxim Marturisitorul.

In toate aceste cazuri, poruncile si sfaturile parintelui duhovnicesc erau primite ca fiind cuvintele lui Dumnezeu.

Or, aceasta este marea noastra lipsa, a celor de astazi. Nu ne lipsesc intrebarile, dar renuntam la a mai intreba. Nu ne lipsesc nici duhovnicii, dar renuntam  sa-i mai cautam. Pe Dumnezeu Il avem tot timpul de fata, dar nu renunutam in a incerca sa ne ascundem de El.  In acest caz, nu ne mai mira faptul ca ne lipseste credinta deplina ca prin gura duhovnicului graieste Insusi Dumnezeu.

Uneori, intelectuali fiind, cautam duhovnici care sa corespunda cerintelor noastre, poate chiar cu studii doctorale, de parca acestea garanteaza unui parinte duhovnic cunoasterea tainelor inimii noastre. Sau, ducand viata de familie, privim ca fiind de neconceput sa cerem sfatul unui monah, ca si cand nu am imparti cu totii aceeasi fire umana.

Pornim de la premise gresite. Raspunsul la problemele si framatarile noastre poate veni numai de la Dumnezeu, pe cale nemijlocita sau prin intermediul unui alt om. Chiar si atunci cand ni se pare ca primim raspunsul inlauntrul nostru, nu trebuie sa ne intemeiem pe el, ci sa cerem sfatul duhovnicului. Alteori, il putem primi spontan, poate fara sa-l fi cerut, sau de la cine nu ne-am fi asteptat, stiut fiind faptul ca sfatul duhovnicesc nu trebuie sa vina exclusiv din partea unui parinte hirotesit intru duhovnic, ci si  din partea unui simplu monah sau a unui mirean cu viata imbunatatita.

In definitiv, Dumnezeu este Cel care randuieste sa-i descopere sau nu acestuia cuvantul cel bun pentru noi, in conformitate cu disponibilitatea noastra de a primi si de a implini. Trebuie sa fim constienti de faptul ca  nici Dumnezeu si nici duhovnicul imbunatatit nu "arunca margaritarele inaintea porcilor". Avem insa nadejdea ca Dumnezeu ne raspunde atunci cand intalneste in noi inima smerita si duhul de rugaciune. Altfel spus, cand rugaciunea duhovnicului intalneste rugaciunea noastra, ca Dumnezeu sa-i lumineze acestuia mintea, iar noua sa ne ajute sa plinim cele ce primim.

Nu trebuie sa reducem intrebarile si raspunsurile duhovnicesti, la nivel teoretic. Ambele tin de nivelul existential, de viata. Nu mergem la duhovnic ca prin sfaturile sale sa dobandim noi cunostinte, ci pentru a invata cum sa urmam lui Hristos, spre a fi vii.

IPS Antonie Plamadeala, sublinia intr-o predica a sa, faptul ca este primordial sa gasim raspunsuri in viata aceasta intrebarilor esentiale, tocmai pentru ca la Judecata sa putem da raspuns bun inaintea Mantuitorului. El spunea ca toate intrebarile Judecatii vor fi alcatuite cu verbul "a face” (ce ati facut cu saracii?,ce ati facut cu cei care nu aveau ce manca?). Daca in privinta sfaturilor duhovnicesti, Dumnezeu nu raspunde unor simple curiozitati, ci numai unor nevoi concrete, de noi tine sa ne ostenim, spre a concretiza cele primite, spre "a si face”.

Sa dea Domnul, ca atunci cand cerem sfat duhovnicesc, sa stim ca vom primi spre a-l plini nu doar pentru o zi, pentru o luna sau pentru un an, ci pentru intreaga viata. Sa cautam, in acest sens, a urma ucenicului de odinioara din Pateric care, "auzind cuvantul si plinindu-l pana la sfarsit, s-a mantuit”.

Radu Alexandru

30 Martie 2022

Vizualizari: 8337

Voteaza:

Nevoia sfatului duhovnicesc 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact