Evlavia

Evlavia

Evlavia este buna raportare a crestinului la cele sfinte, la oameni si la lume, dar si acea stare sufleteasca de permanenta constientizare a prezentei in fata lui Dumnezeu. Un om evlavios este un om ce isi masoara faptele, cuvintele si gandurile, spre a placea lui Dumnezeu intru toate.

Deprinderea trupeasca, lipsita de constientizarea duhovniceasca si starea sufleteasca de curatie, nu este de mare folos omului osarduitor. Raportarea omului la cele sfinte nu trebuie sa se vada numai in faptele omului cele din afara, ci si in miscarile mintii si ale inimii. Sfantul Pavel ne indeamna spre a dobandi si pastra evlavia cea buna.

"Fereste-te de basmele lumesti si babesti. Cauta sa fii evlavios. Caci deprinderea trupeasca este de putin folos, pe cand evlavia este folositoare in orice privinta, intrucat ea are fagaduinta vietii de acum si a celei viitoare" (I Timotei 4, 7-8).

Evlavia fata in fata cu "basmele lumesti si babesti"

Din pacate, sensul cuvantului "evlavie" a ajuns sa se confunde cu tot soiul de practici babesti si superstitii locale, iar "a fi evlavios" ajunge uneori a fi identificat cu a avea un comportament strain duhului Bisericii Ortodoxe.

Omul a ajuns din ce in ce mai nepasator fata de cele sfinte, fata de viata vesnica si de responsabilitatea pe care acesta o are in lume, prin insasi prezenta lui in aceasta. Toate aceste caderi se datoreaza insa neintelegerii corecte a lumii, a existentei si a vietii sale.

In sens invers, pe zi ce trece, se observa o tot mai mare deschidere fata de superstitii, fata de obiceiuri pagane si "de basme lumesti si babesti". Acestei stari de fapt ii contribuie intr-un mod semnificativ si incultura, multi dintre cei ce se deschid acestor inselari neavand nici cea mai mica pregatire culturala, ori religioasa (duhovniceasca).

Este de datoria preotilor a-i indruma si a-i educa pe crestini, spre a nu mai primi nimic din "basmele cele lumesti si babesti", din ce in ce mai vehiculate prin toate mijloacele de cumunicare in masa, ci numai ceea ce este bun si curat, ceea ce au propovaduit Parintii Bisericii, de la Hristos si pana astazi.

Evlavia fata de cele mai mici ne poarta spre evlavia fata de cele mai mari

Mizand gresit pe cuvantul "ma rog in duh, iar nu in litera", omul ajunge sa se instraineze si de duh si de litera. Neintelegerea caii de zi cu zi a crestinului duce la pasirea pe cai gresite si lipsite de roade duhovnicesti. De multe ori, omul trece prea usor peste lucrurile numite de el "mici", privind si ravnind numai spre cele mai mari si mai vizibile. Aceasta este insa o mare inselare, pierzand cele mici si cautand spre cele mari.

Sfintii sunt sfinti pana in cele mai mici detalii ale vietii lor. Evlavia trebuie sa se vada pana in cele mai mici detalii ale vietii de zi cu zi. Oare cine ar putea fi evlavios numai fata de cele mai mari, iar fata de cele mai mici sa se arate nepasator ?!

Sfanta Cruce sa fie purtata la gat, din aceasta izvorand puterea Celui ce a murit pe ea, iar mai apoi a inviat, "pentru noi si pentru a noastra mantuire"; Anafura si Aghiasma sa fie luate, cu evlavie, in fiecare dimineata, pe nemancate, fara a trece cu vederea ajutorul primit prin aceasta; tamaia si smirna sa arda in casele noastre, spre a inalta rugaciune "intru miros de buna mireasma duhovniceasca"; metaniile si statul in genunchi sa nu lipseasca din nici o zi, ca si inchinarea si sarutarea sfintelor icoane; lumanarile sa fie aprinse, atat pentru noi, cat si pentru cei adormiti ai nostri; pomelnicele sa fie date la sfintele slujbe si pe la manastirile pe la care ne invredniceste Domnul sa ajungem.

Ne luam lucruri scumpe pentru casa si pentru trup, iar pentru biserica nu cumparam o icoana frumos zugravita cu vreun sfant pe care biserica nu il are. Mai inainte, crestinii credinciosi mai instariti erau ctitori de biserici, in intregime, ori in parte, iar cei mai putin avuti, ctitoreau si ei, dupa masura puterilor lor: unii cumparau icoane, altii aduceau cate o carte pentru sfintele slujbe, altii aduceau paine pentru Anafura, iar altii lumanari ori tamaie.

Evlavia fata de Sfintele Taine

Sfintele Taine sunt pietrele de temelie ale Bisericii. Botezul, Mirungerea, Spovedania, Impartasania, Cununia, Hirotonia si Maslul sunt cele sapte sfinte Taine pastrate, cu mare evlavie, de Biserica.

Daca pentru crestinii "de duminica", ori pentru aceia care pasesc pragul bisericii numai la Nasterea si la Invierea Domnului, Botezul si Cununia au ajuns simple traditii, lipsite de continut, pentru noi, cei ce ne straduim a bineplacea Domnului intru toate, urmand Sfintilor Parinti, Sfintele Taine trebuie sa ramana puterea lui Hristos si a Duhului Sfant in noi.

Taina Botezului si Taina Cununiei au ajuns spectacol si momente de ceremonie, iar nu Taine ale unirii cu si in Hristos. Ne ingrijim de poze, de filmari video, de fel de fel de panzeturi si floricele, de culori si lumini, iar nu de post si Impartasanie in acea zi mare. Nimeni nu impiedica manifestarea bucuriei, in muzica si frumusete, insa atunci cand acestea ajung sa inlocuiasca aproape complet cele sfinte, omul va avea de dat un raspuns.

Sfanta Spovedanie a a ajuns extrem de rara. Atat de mare este folosul desei Spovedanii, incat diavolul cauta sa ne impiedice cat poate de mult, spre a nu ajunge mai des la preotul duhovnic. Spovedania nu cere neaparata Impartasanie, dupa cum zic unii, ca nu se spovedesc, pentru ca nu sunt inca pregatiti spre a se impartasi. Ne putem spovedi oridecate ori simtim nevoia, de fiecare data cand avem o tulburare, in familie sau la serviciu.

Sfanta Impartasanie a ajuns si mai rara decat Spovedania. Cu cat este mai rara apropierea de Sfantul Potir, cu atat avem mai putina credinta si evlavie. Mare inselare cuprinde pe acela ce crede ca din evlavie si din credinta nu se apropie de Sfintele Taine. Hristos a venit pentru pacatosi, caci cei bolnavi au nevoie de doctor, iar nu cei sanatosi.

Sfantul Maslu este din ce in ce mai trecut cu vederea de crestini. La aceasta mare Taina au ajuns sa mearga aproape numai babute, bolnave si batrane, ca si cum Sfantul Maslu ar fi o Taina numai pentru trup, iar nu si pentru suflet. Maslul se savarseste si pentru iertarea pacatelor. "Este cineva bolnav intre voi? Sa cheme preotii Bisericii si sa se roage pentru el, ungandu-l cu untdelemn, in numele Domnului. Si rugaciunea credintei va mantui pe cel bolnav si Domnul il va ridica, si de va fi facut pacate se vor ierta lui." (Iacov 5, 14-15)

Evlavia este placuta Domnului, insa prigonita de oameni

Sa ne invredniceasca Domnul ca evlavia noastra sa nu fie "ca norul de dimineata si ca roua care trece curand" (Osea 6, 4), caci omul lipsit de evlavie nu este odihna lui Dumnezeu. Omul evlavios este placut Domnului, dupa cuvantul care zice: "Sfintii care sunt in tara, oamenii evlaviosi, sunt toata placerea mea" (Psalmi 16, 3).

Daca evlavia este mult placuta Domnului, aceasta nu este insa la fel de placuta si oamenilor, care ajung sa isi vada in ea caderile, pacatele si uratenia vietii lor. Diavolul va lupta neincetat pe omul evlavios, fie prin duhul deznadejdii, al napasarii, al lenei, ori altul de acest soi, fie prin oamenii cei de langa ei. "De altfel, toti cei ce voiesc sa traiasca cu evlavie in Hristos Isus vor fi prigoniti" (II Timotei 3, 12).

"Dumnezeiasca Lui putere ne-a daruit tot ce priveste viata si evlavia, prin cunoasterea Celui ce ne-a chemat prin slava si puterea Lui. (...) De aceea, dati-va si voi toate silintele ca sa uniti cu credinta voastra fapta; cu fapta, cunostinta; cu cunostinta, infranarea; cu infranarea, rabdarea; cu rabdarea, evlavia" (II Petru 1, 3, 5-6).

Teodor Danalache

23 Aprilie 2014

Vizualizari: 6857

Voteaza:

Evlavia 5.00 / 5 din 2 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Luminita MirescuPostat la 2010-07-14 14:10

    Dumnezeu sa neocroteasca si sa nepazeasca

  • Luminita MirescuPostat la 2010-07-14 14:01

    multumesc pentrusfaturi si articole imiplac foarte mult

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact