Inima, arena luptei duhovnicesti

Inima,  arena luptei duhovnicesti

Inima, arena luptei duhovnicesti

Gratie Botezului omul ia cunostinta cu o alta dimensiune a existentei. El devine fiu al Bisericii si partas al trupului mistic al lui Hristos. Opera rascumparatoare a Mantuitorului si, de aici, darul Botezului, il scot pe om din posesia diavolului situandu-l intr-o stare intermediara unde pacatul si harul coexista in inima, cum crede Macarie. Botezul marcheaza asadar in noi prezenta divina dar nu ne reformeaza dintr-odata. Prin baia „nasterii din nou” lupta cu raul nu se sfarseste, ci abia incepe cu adevarat.

In Omiliile sale, Macarie acorda acestui razboi duhovnicesc toata atentia cuvenita si il priveste cu foarte multa seriozitate. Gravitatea afirmatiilor sale il poate descuraja pe ascet. Dar nu. Din Omilii razbate pana la urma un ton optimist, incurajand lupta, cu ferma convingere a reusitei. Razboiul cu satana, ascetul il duce pe doua flancuri. Omilistul nostru zugraveste in culori foarte vii aceasta confruntare, imprumutand imagini din limbajul militar comun autorilor ascetici care descriu prin analogie nevointele duhovnicesti. „Acela care vrea sa placa cu adevarat lui Dumnezeu si uraste cu adevarat partea cea vrajmasa, rautatea, are de dus doua lupte: una in lucrurile cele vazute ale acestei vieti: sa se lepede de desfatarile cele pamantesti, de iubirea legaturilor lumesti si de pasiunile pacatoase; alta intru cele ascunse: sa se lupte chiar cu duhurile rautatii” (Om. 21, 1).

Terenul luptei „intru cele ascunse” este inima. Din Omilii desprindem preeminenta acordata luptei interioare, determinanta in evolutia ulterioara a pacatului sau a virtutii. „Razboiul se da mai intai inauntru, in inima; acolo este lupta si razboiul, acolo este cumpana care inclina fie catre iubirea lui Dumnezeu, fie catre iubirea lumii” (Om. 5, 6).

Adversarii acestei confruntari sunt „duhurile rautatii”, gandurile (logismoí) cu o semnificatie fireste peiorativa. Este vorba de „gandurile necurate” sau „cugetele viclene” (Om. 15, 21), o amprenta evidenta a demonilor. Autorul nostru precizeaza cateva din amanuntele luptei interioare, adresand prin aceasta un indemn confratilor sai: „cel ce cedeaza si primeste cugetul celui rau in inima lui comite adulter. Intru aceasta consta lupta ta: sa nu desfranezi in gandurile tale, sa duci razboi inlauntrul tau impotriva mintii care isca ganduri rele, sa nu asculti de ea, nici sa nu ingadui rautatii sa intre in cugetul tau” (Om. 15, 28).

Macarie reclama insistent imperativul vigilentei. Inima trebuie pazita de atacurile demonice (Om. 4, 4). Strajerul ei este intelectul (nous), insarcinat cu intampinarea gandurilor si examinarea lor la poarta inimii. „Cerceteaza si vezi de unde iti vin cugetele si impulsurile: de la Dumnezeu sau de la cel potrivnic; cerceteaza cine da hrana inimii tale” (Om. 31, 6).

Autorul nostru descrie spectacolul luptei duhovnicesti in termeni ce amintesc de anticele arene romane, iar cerul intreg sta martor al acestei privelisti: „in inima celor ce se lupta spiritual, este un teatru. Duhurile cele rele se lupta impotriva sufletului, iar Dumnezeu si ingerii privesc la lupta” (Om. 40, 5). Fireste, impresionanta asistenta celesta nu sta ca un observator neutru al acestei batalii, ci pune in inima ganduri ceresti si da odihna intru ascuns (Om. 32, 10).

O alta tema celebra, folosita cu placere de Macarie si gasind ecouri si in scrierile altor autori, o constituie imaginea „pamantului inimii” napadit de buruieni salbatice. Asceza nu inseamna altceva decat „a cultiva pamantul inimii” (Om. 26, 10). Aceasta indeletnicire implica multa truda si nu este incununata intotdeauna de succes. Totusi, ostenitorul primeste un pretios dar de sus, caci „Duhul Sfant Insusi vine in ajutorul slabiciunii oamenilor, iar Domnul arunca in pamantul inimii samanta; spini si palamida mai cresc inca. Din nou, Domnul Insusi impreuna cu omul lucreaza pamantul inimii, cu toate acestea sapte duhuri necurate si spini odraslesc acolo, pana ce vine vara cea duhovniceasca, atunci cand harul abunda, iar spinii se usuca de caldura soarelui” (Om. 26, 21). Starpirea raului din noi se realizeaza asadar prin sinergie, prin concursul celor doua puteri: omeneasca si dumnezeiasca. Razboiul trebuie dus pe doua fronturi: si in plan exterior cu pornirile trupului dar si in forul interior, in inima, unde sunt zamislite si prind contur gandurile viclene. Macarie a avut de luptat cu doua categorii de asceti, aflate in proximitatea mediului sau monahal si care se manifestau duhovniceste pe doua pozitii extreme. Pe de o parte, „noii farisei”, preocupati doar de asceza exterioara, curatarea celor dinauntru intrand doar in competenta lui Dumnezeu, iar, pe de alta parte, „cei duhovnicesti” (pneumatikoí) care nu se multumesc cu performantele si mortificarile corporale ci isi extind eforturile catre patimile spirituale cele mai subtile, avand ferma convingere ca pot sa le invinga si sa ajunga astfel la desavarsire.

Celor dintai Macarie le reproseaza superficialitatea, avertizandu-i ca nu exista „doar trei fete ale pacatului impotriva carora sa se asigure cineva, ci nenumarate” (Om. 3, 4). Si de a doua categorie de asceti se delimiteaza autorul nostru, constatand din proprie experienta: „eu inca n-am vazut pe nimeni sa fie crestin desavarsit si liber de pacat… Si eu am ajuns in anumite momente la masura libertatii posibile si stiu ca nu exista om desavarsit” (Om. 8, 5).

Scopul acestui cumplit razboi duhovnicesc este izbavirea de rau si curatia inimii. Una din tezele majore ale Omiliilor apreciaza ca „in regiunile foarte adanci ale inimii omenesti sau ale sufletului, prezenta raului nu poate fi eradicata prin nici un efort uman. Aici este locul „patimilor ascunse” sau „incurabile” (kryptá/aníata pathé), izvorul clocotitor al impulsurilor diavolesti, a caror inabusire este peste puterile noastre”.

Eliminarea acestui rau profund se datoreaza exclusiv lui Dumnezeu. "Intr-adevar, numai puterea divina poate dezradacina pacatul si relele care il urmeaza, pe cand omului ii este imposibil sa dezradacineze pacatul cu puterile sale” (Om. 3, 4). Acestuia ii revine sarcina unei lupte acerbe, avand insa constiinta neputintei lui. „Datoria omului este sa seopuna, sa se lupte si sa se bata cu pacatul, insa singurul care-l poate dezradacina este Dumnezeu” (Om. 3, 4). Ca in multe alte locuri din Omilii, Macarie propovaduieste aici o invatatura antinomica. In acest caz stau fata in fata marturisirea neputintei omenesti cu un optimist indemn la lupta eroica. Doar in aceste conditii ne invrednicim de starea unei inimi pure. „Nu este lucru usor sa dobandim inima curata; numai cu multa lupta si truda, numai daca smulge din radacina raul, omul poate sa dobandeasca o constiinta si o inima curata” (Om. 26, 24).

Extras din „Spiritualitatea inimii in Omiliile macariene” de Pr. Drd. Catalin Palimaru
 

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 3964

Voteaza:

Inima, arena luptei duhovnicesti 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact