Greseala omului si ispita diavolului

Greseala omului si ispita diavolului

Sfantul Maxim Marturisitorul impartaseste convingerea crestina generala ca Dumnezeu nu l-a influentat pe om sa cada. Pacatul originar este greseala omului, dar ea a fost cauzata si de atacurile persuasive ale diavolului. Sfantul Maxim se refera explicit si la intrebuintarea gresita a libertatii naturale a omului, si la seductia diavolului, si nu vede nici o contradictie in aceasta asociere. In unul si acelasi text (Thal 61), vorbeste, intr-un loc , exclusiv despre greseala omului si intr-altul despre seductia diavolului, cauza activa a raului. Iar intr-o referire scurta la cadere, cum ar fi cea de la sfarsitul textului din Amb 38, subliniaza ca diavolul l-a ranit pe om cu spinul placerii si astfel l-a dus la pieire, sau intr-un pasaj similar, cum ar fi rezumatul din Amb 8, poate sa nu-l mentioneze pe diavol deloc. In ambele cazuri ramane un element important al libertatii umane: diavolul incearca sa convinga sau, iarasi, omul este tentat de pozitia lui de a fi in mijloc in lume, dar omul este cel care decide. Libertatea apartine naturii umane, face parte din calitatea de chip a omului, dar omul o foloseste spre distrugerea sa.

Aceasta perspectiva se leaga, la randul ei, de felul cum Sfantul Maxim intelege raul. Raul este conceput in termeni cu totul negativi. La Sfantul Maxim, ca si la Sfantul Dionisie Pseudo-Areopagitul, raul nu are existenta substantiala. In Prologul la Raspunsuri catre Thalasie, Sfantul Maxim defineste raul fie ca necunoastere a Cauzei lucrurilor, fie ca esec al omului de a-si orienta energiile naturale catre scopul lui adevarat. Si nu este nimic mai mult decat atat, adauga Sfantul Maxim, inainte de a continua formal cu o definitie pozitiva: o miscare irationala a facultatilor naturale catre altceva decat catre scopul lor adevarat. Astfel, punctul decisiv in rau este aceasta esuare, aceasta neimplinire a capacitatilor naturale umane, in care omul se indeparteaza de Dumnezeu, si intreaga istorie a caderii lui Adam se poate descrie in felul acesta.

Prin urmare, Sfantul Maxim ne spune ca diavolul, care cazuse din cauza mandriei si il pizmuia pe om, dorind sa-l faca pe om partas la caderea lui , si-a acoperit pizma cu bunavointa si l-a convins pe om sa-si indrepte dorinta catre alte lucruri, si nu spre Cauza a toate, facandu-l astfel sa nu mai cunoasca aceasta Cauza. Diavolul l-a ispitit pe om printr-o stratagema, pretinzand ca este binevoitor si apeland la iubirea de sine a omului. Dar, pe de alta parte, tot din acest motiv, caderea a fost in intregime greseala omului, pentru ca s-a lasat convins de placerea pe care i-a sugerat-o diavolul, si astfel, in mod liber, si-a intors capacitatea naturala de a se bucura de placerea duhovniceasca spre lumea sensibila, preferand placerile ei in locul lui Dumnezeu. Aceasta pervertire a bucuriei adevarate s-a produs in relatie cu lumea sensibila. Omul nu numai ca a devenit nestiutor, dar a capatat o anumita asemanare cu animalele si si-a folosit capacitatile intelectuale in scopul cautarii a mai multa placere, iubirea de sine urmarind totdeauna pofta simturilor.

Insa placerea senzuala atrage intotdeauna corespondentul ei negativ, durerea, prevedere prin care Dumnezeu a introdus o contraforta punitiva si purgativa in viata omului cazut. Acest lucru il face acum pe om -inspirat in continuare de diavol - sa gaseasca metode prin care sa se bucure de placere si sa scape de durere, iar aceste metode reprezinta noul obiect al activitatii intelectuale a omului. El incearca sa separe pofta de durere, dar intotdeauna isi va cauza durerea cautand placerea si va incerca sa scape de durere cautand tot mai multa placere, iar acest lucru este intru totul dupa intentia diavolului - care acum a capatat putere asupra omului prin ispitele lui trupesti -, caci nimic nu-i place mai mult, spune Sfantul Maxim, decat sa-l vada pe om pedepsit si ranit. Omul nu mai este liber, pentru ca si-a luat decizia fatala si si-a indreptat atentia catre placerile lumii sensibile.

Lars Thunberg

Antropologia teologica a Sfantului Maxim Marturisitorul. Microcosmos si mediator; Editura Sophia

Cumpara cartea "Antropologia teologica a Sfantului Maxim Marturisitorul"

Pe aceeaşi temă

02 Martie 2018

Vizualizari: 7400

Voteaza:

Greseala omului si ispita diavolului 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact