Biserica Sfantul Pantelimon - Nerezi


Biserica Sfantul Pantelimon - Nerezi

Slabirea constrangerilor societatii bizantine sub urmasii Macedonenilor, nelinistea iscata de vremea de restriste in care razboaiele si tulburarile politice au ingreunat viata populatiilor nevoiase, proliferarea ereziilor si reinvierea zelului religios care au urmat in ciuda politicii autoritare a Comnenilor, au fost tot atatia factori care au favorizat propasirea unei arte mai umanizate si in care expresia sentimentului dramatic a devenit mai directa, ramanand in acelasi timp cel mai adesea cuprinsa - in scoala de la Constantinopol - intre limitele impuse de o disciplina exigenta. Frumusetea a devenit mai putin trufasa si mai putin austera, pentru a fi mai aproape de oameni si mai accesibila. Nu ne putem abtine sa apropiem aceasta arta de aceea care a inflorit la Atena in timpul razboiului peloponeziac pentru a raspunde aspiratiilor unei societati aflate si ea prada suferintei.

Picturile executate in biserica Sfantul Pantelimon, construita in 1164 la Nerezi de printul Alexe Comnen, pot fi socotite capodopera majora a acestui curent nou. Personalitatea ctitorului - nepot al lui Alexe I si var al imparatului domnitor, Manuel I Comnen - si inalta calitate a decorului, de o maretie cu adevarat imperiala, ne indreptatesc sa credem ca mesterul atelierului si colaboratorii sai ar fi venit din capitala.

Erau pictori deprinsi cu toate subtilitatile meseriei si, dupa toate aparentele, foarte la curent cu experientele artistice ale trecutului si ale timpului lor. Ei au stiut sa aduca inovatiile cele mai personale vastului repertoriu de modele iconografice, ai caror depozitari erau. Aveau o uimitoare sensibilitate fata de forta de sugestie emotiva pe care o detine linia abstracta si simpla. Compozitiile lor sobre, bine echilibrate si cu o punere in pagina foarte sigura au un patetism cu atat mai surprinzator cu cat este launtric. In acelasi timp, dorinta de eleganta, care se ascute in epocile de tensiune dureroasa, determina alungirea siluetelor si grafismul framantat in redarea cutelor draparilor.

Compozitia Goborarii de pe Cruce este una dintre cele mai reprezentative pentru aceasta estetica. Din atitudinile personajelor, demne in durerea care le copleseste, din chipurile lor nobile care lasa sa se banuiasca o emotie ce nu le desfigureaza, se desprinde un sentiment de doliu profund. Intensitatea expresiei vine si de la punerea in pagina concentrata, care face sa culmineze compozitia cu capul lui Iosif din Arimateea si in care personajele sunt atat de strans legate incat nu s-ar putea scoate nici unul fara a rupe echilibrul ansamblului. Calitatea emotiei sobre si interiorizate ne aminteste de relieful lui Orfeu si Euridice sau de numeroase lecite (Lekythos: vas mic si alungit de ceramica, decorat cu scene si folosit si la ofrandele funerare) atice cu fond alb.

Durerea este insa sfasietoare in Threnos, scena bocetului, in care Maria si Ioan jelesc trupul lui Iisus care va fi asezat in Mormantul sapat in stanca (ii. 116). Cu picioarele intr-o pozitie care in realitate este imposibila, Maica Domnului primeste in poala de unde se nascuse, cadavrul fiului ei intins pe un lintoliu. Pentru ultima data il saruta pe obraz. Ioan, cu bustul adanc plecat, tine mana Mantuitorului, pe cand Iosif si Nicodim ii cuprind picioarele. In spatele lor, una dintre Mironosite participa la scena. Figurile Mariei si lui Ioan sunt crispate de durere. La stanga si la dreapta, coamele muntilor, unde deasupra capului lui Hristos se casca grota Mormantului, se inalta domol, incadrand grupurile de personaje si accentuand impresia de orizontalitate, generatoare de melancolie si de tristete, asa cum o va intelege mai tarziu si Seurat. Nevoia de a compensa printr-o nota de gratie ceea ce ar fi putut sa fie de neindurat in expresia acestei dureri face sa se desfasoare in partea de sus a panoului arabescul elegant al unui cerc de ingeri. Culorile limpezi si usoare salveaza scena de orice ingreunare si tin de o arta rafinata.

Linearismul pronuntat al cutelor vesmintelor se regaseste cu o nota inca si mai accentuata in parul si in trasaturile chipurilor mai multor sfinti sau personaje din Vechiul Testament. Aici luminile sunt asezate cu nerv in lungi linii albe si sinuoase, cu o vivacitate care denota o mare siguranta in mestesug.

C. Delvoye

.

10 Iunie 2008

Vizualizari: 3305

Voteaza:

Biserica Sfantul Pantelimon - Nerezi 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact