Roma sau Orientul?


Falsa problema: " Roma sau Orientul? "

Aceasta arta este de asemenea arta unui imperiu greco-oriental, cel putin pana la cuceririle arabe. Ceea ce am spus mai sus despre contextul istoric in care ea s-a inradacinat ne va permite sa privim ca pe o falsa problema faimoasa intrebare " Roma sau Orientul ? " pusa in legatura cu ea, la inceputul secolului, de catre istoricul de arta austriac Strzygowski, care a modificat-o mai tarziu in "Elenism sau Orient?" Opozitia constatata atunci intre o Europa apuseana puternic industrializata si in plina inflorire, si un Rasarit agricol si stationar s-a prefacut in chip inconstient, in mintea istoricilor civilizatiei, intr-o rivalitate vesnica intre doua categorii aproape metafizice: pe de o parte, un Apus de traditie greco-romana, pozitiv si rational, indreptat spre realism, avand cultul libertatii si chemat sa faureasca noi etape de progres; pe de alta parte, un Rasarit supus fortelor obscure, visator si mistic, sortit deformatiilor decorative, inclinat spre despotism si osandit sa ramana neschimbat.

A vrea sa studiezi in functie de aceasta antiteza Grecia clasica si Persia aliemenida, sau Roma si Bizantul, inseamna a tagadui complexitatea realitatilor istorice. Este gresit sa se opuna arta bizantina artei din Grecia clasica, de parca in intervalul dintre ele n-ar fi existat nimic. La fel de gresit este sa se subestimeze eterogeneitatea artei romane, adica a celei din epoca imperiala romana.

Daca romanii au latinizat, fara sa le asimileze pe deplin, provinciile apusene ale Imperiului, care li se parusera a fi atins un grad de civilizatie inferior fata de al lor, in schimb ei au lasat sa se dezvolte liber viata intelectuala si artistica in tarile a caror superioritate o recunosteau: Grecia, Anatolia si Orientul egiptean si sirian, ale carui orase mari fusesera elenizate de catre suveranii care i-au urmat lui Alexandru. Egiptul, caruia nu i-au acordat niciodata aceleasi drepturi ca si celorlalte provincii si care se arata mai particularist, a dat dovada de mai putina vitalitate creatoare decat Siria si Anatolia, situate la capatul cailor comertului de lux venind din Asia.

In genere, s-a observat, in ceea ce priveste sculptura, in provinciile apusene, o predilectie pentru realism si scenele istorice, iar in provinciile rasaritene, o supravietuire a idealismului elenic. Primele provincii au preferat arhitectura de caramida, celelalte arhitectura de piatra, cu folosirea blocajului (Zidarie cu mortar) in vestul si nord-vestul Anatoliei. Numerosi artisti din provinciile rasaritene au lucrat in Apus pentru imparati sau alti clienti bogati: sculptori greci sau orientali elenizati stabiliti la Roma; sculptori din Pergam folositi la decorarea Altarului Pacii (Ara Pacis); arhitectul Apollodor din Damasc la Forul lui Traian; atenieni, oameni din Proconez si sirieni la Leptis Magna sub Septimiu-Sever; sirieni la palatul lui Diocletian din Split. In plus, la Roma, in Italia si in provinciile de Apus, ca si in cele de Rasarit, au existat curente de arta populara, care au abandonat calitatile de iluzionism, de simt plastic si de eleganta ale traditiei elenice, in profitul expresiei, al stilizarii si al detaliului verist.

In diversitatea manifestarilor regionale, aceasta a fost o arta simplificatoare, uzand bucuros de conventii si adesea schematica. A fost practicata in Egipt si in Siria, mai ales in tinuturile dinspre interior, de catre populatii fara indoiala mai putin impermeabile la elenism decat s-a spus adeseori, dar in care acesta nu patrunsese adanc. Ea se regaseste de asemenea, cu unele caractere proprii, in teritoriile dominate de parti sau influentate de catre ei: la Palmyra, la Dura-Europos, in Commagena, in Mesopotamia si pe versantul apusean al podisului iranian. Departe de a se fi rupt de arta romana sub presiunea Orientului, arta bizantina isi trage obarsia din tot acest bogat trecut, prin mutatii succesive, menite sa raspunda cerintelor noi ale Imperiului autoritar si crestin.

C. Delvoye

.

26 Mai 2008

Vizualizari: 1689

Voteaza:

Roma sau Orientul? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact