Roma sau Orientul?


Falsa problema: " Roma sau Orientul? "

Aceasta arta este de asemenea arta unui imperiu greco-oriental, cel putin pana la cuceririle arabe. Ceea ce am spus mai sus despre contextul istoric in care ea s-a inradacinat ne va permite sa privim ca pe o falsa problema faimoasa intrebare " Roma sau Orientul ? " pusa in legatura cu ea, la inceputul secolului, de catre istoricul de arta austriac Strzygowski, care a modificat-o mai tarziu in "Elenism sau Orient?" Opozitia constatata atunci intre o Europa apuseana puternic industrializata si in plina inflorire, si un Rasarit agricol si stationar s-a prefacut in chip inconstient, in mintea istoricilor civilizatiei, intr-o rivalitate vesnica intre doua categorii aproape metafizice: pe de o parte, un Apus de traditie greco-romana, pozitiv si rational, indreptat spre realism, avand cultul libertatii si chemat sa faureasca noi etape de progres; pe de alta parte, un Rasarit supus fortelor obscure, visator si mistic, sortit deformatiilor decorative, inclinat spre despotism si osandit sa ramana neschimbat.

A vrea sa studiezi in functie de aceasta antiteza Grecia clasica si Persia aliemenida, sau Roma si Bizantul, inseamna a tagadui complexitatea realitatilor istorice. Este gresit sa se opuna arta bizantina artei din Grecia clasica, de parca in intervalul dintre ele n-ar fi existat nimic. La fel de gresit este sa se subestimeze eterogeneitatea artei romane, adica a celei din epoca imperiala romana.

Daca romanii au latinizat, fara sa le asimileze pe deplin, provinciile apusene ale Imperiului, care li se parusera a fi atins un grad de civilizatie inferior fata de al lor, in schimb ei au lasat sa se dezvolte liber viata intelectuala si artistica in tarile a caror superioritate o recunosteau: Grecia, Anatolia si Orientul egiptean si sirian, ale carui orase mari fusesera elenizate de catre suveranii care i-au urmat lui Alexandru. Egiptul, caruia nu i-au acordat niciodata aceleasi drepturi ca si celorlalte provincii si care se arata mai particularist, a dat dovada de mai putina vitalitate creatoare decat Siria si Anatolia, situate la capatul cailor comertului de lux venind din Asia.

In genere, s-a observat, in ceea ce priveste sculptura, in provinciile apusene, o predilectie pentru realism si scenele istorice, iar in provinciile rasaritene, o supravietuire a idealismului elenic. Primele provincii au preferat arhitectura de caramida, celelalte arhitectura de piatra, cu folosirea blocajului (Zidarie cu mortar) in vestul si nord-vestul Anatoliei. Numerosi artisti din provinciile rasaritene au lucrat in Apus pentru imparati sau alti clienti bogati: sculptori greci sau orientali elenizati stabiliti la Roma; sculptori din Pergam folositi la decorarea Altarului Pacii (Ara Pacis); arhitectul Apollodor din Damasc la Forul lui Traian; atenieni, oameni din Proconez si sirieni la Leptis Magna sub Septimiu-Sever; sirieni la palatul lui Diocletian din Split. In plus, la Roma, in Italia si in provinciile de Apus, ca si in cele de Rasarit, au existat curente de arta populara, care au abandonat calitatile de iluzionism, de simt plastic si de eleganta ale traditiei elenice, in profitul expresiei, al stilizarii si al detaliului verist.

In diversitatea manifestarilor regionale, aceasta a fost o arta simplificatoare, uzand bucuros de conventii si adesea schematica. A fost practicata in Egipt si in Siria, mai ales in tinuturile dinspre interior, de catre populatii fara indoiala mai putin impermeabile la elenism decat s-a spus adeseori, dar in care acesta nu patrunsese adanc. Ea se regaseste de asemenea, cu unele caractere proprii, in teritoriile dominate de parti sau influentate de catre ei: la Palmyra, la Dura-Europos, in Commagena, in Mesopotamia si pe versantul apusean al podisului iranian. Departe de a se fi rupt de arta romana sub presiunea Orientului, arta bizantina isi trage obarsia din tot acest bogat trecut, prin mutatii succesive, menite sa raspunda cerintelor noi ale Imperiului autoritar si crestin.

C. Delvoye

.

26 Mai 2008

Vizualizari: 1727

Voteaza:

Roma sau Orientul? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact