Bazilicile cu sarpanta


Bazilicile cu sarpanta

Esenta acestor probleme era construirea unor edificii pentru adapostirea adunarilor de credinciosi care luau parte la liturghiile euharistice. Or, romanii folosisera bazilicile ca locuri de intrunire, mai ales pentru confreriile religioase si pentru audientele imperiale. Am vazut mai inainte ca si crestinii recursesera la ele in cea de-a doua jumatate a secolului al III-lea. Tipul bazilica! a fost astfel adoptat in chip firesc de catre biserica, in vremea lui Constantin. El s-a raspandit cel mai mult in secolele al IV-lea si al V-Iea, din Spania pana in Mesopotamia si din Armenia pana in Egipt.

in secolul al VI-lea a intrat in competitie si, treptat, a fost inlocuit in Orientul mediteranean de edificiile cu cupola, dar fara ca el sa dispara cu desavarsire. in schimb s-a mentinut in chip aproape exclusiv in Occident, contribuind astfel la deosebirea acestuia de provinciile rasaritene.

Bazilicile erau sali dreptunghiulare, cel mai adesea impartite in lungime in trei nave, prin doua siruri paralele de suporti, de obicei coloane, uneori stalpi. Unele, mai impunatoare, aveau cinci, sau chiar sapte si noua nave. Altele, mai modeste, se reduceau la o singura nava. Acoperisul, in doua ape deasupra navei centrale si cu o singura panta deasupra navelor colaterale, se sprijinea pe o sarpanta, ca la majoritatea edificiilor de traditie greaca. Iata de ce aceste bazilici sint numite "elenistice", pentru a le deosebi de bazilicile boltite, mai rare, din Orientul apropiat. De obicei bazilicile erau prevazute, pe una din laturile scurte, cu o absida semicirculara, sau poligonala, al carei nivel de calcare era mai ridicat. Ea era situata spre apus in cele mai multe dintre bisericile ctitorite de Constantin, precum si in bazilicile din Tripolitania si in multe din Africa proconsulara: fara indoiala in aceasta se poate vedea o persistenta a obiceiului dupa care, in templele pagane, intrarea era asezata spre rasarit.

Dar, incepand cu secolul al IV-lea, absida a fost amenajata la rasarit, uneori cu devieri spre nord sau spre sud. Orientarea aceasta s-a impus pana la urma. Motivul nu consta - asa cum s-a spus adeseori - in intentia de a se orienta absidele in directia locurilor sfinte. Explicatia ar putea fi valabila fara indoiala in tarile din apus si in Grecia, dar nu in Siria si nici in Palestina. La drept vorbind, aceasta practica avea drept scop de a ingadui credinciosilor sa se roage cu fata spre acel punct al cerului de unde rasarea soarele, dupa un vechi obicei din vremurile paganismului.

Multe texte intaresc aceasta afirmatie si Didascalia Apostolilor adauga ca Fiul Omului va aparea dinspre rasarit la Judecata de Apoi. Liniile arcuite ale absidei, atat in planul semicircular, cat si la bolta in semicalota ce se ridica deasupra ei, atrageau privirile inca de la intrare si scoteau in evidenta locul predominant pe care ea il ocupa in economia edificiului. Cand episcopii si-au instalat aici jilturile (catedra), ei au urmat exemplul oferit de judecatori si de imparati care, in bazilicile civile pagane, sedeau in acelasi loc, in tribunal (De la tribuna. in greceste echivalentul este bema termen folosit pentru altar). Multe cladiri de cult ale paganismului roman, cum ar fi bazilica neo-pitagoreica de la Porta Maggiore (Roma) sau Basilica Crepereia (sanctuarul Lupercalilor), avusesera si ele o absida. Bolta in semicalota a aparut ca simbol al boltii ceresti. in bazilicile decorate cu picturi aici se afla subiectul principal, cu caracter teofanic.

Altarul era asezat, dupa regiuni, in absida sau in fata ei, in nava centrala. Deasupra lui se ridica un baldachin de piatra, de lemn, sau de metal, numit ciborium, si alcatuit din patru sau mai multe coloane purtand un acoperis cu cupola, - cu calota sferica, boltit, in semicilindru, sau piramidal. Originea ciboriului se afla in obiceiurile practicate in regatele asiatice din Orientul-Apro-piat, unde slujise mai intai la apararea suveranului de arsita soarelui sau de intemperii. De la aceasta functie, el capata valoarea unui simbol cosmic, acoperisul sau arcuit evocand cerul. Intr-un chip mai general, el apare ca un semn menit sa sublinieze caracterul sacru sau onorific al personajului, sau al obiectului pe care il adaposteste. in epoca romana a fost asezat deasupra tronului imparatilor, deasupra statuilor unor zei sau eroi, deasupra unor altare, morminte, sarcofage, sau chiar a unor izvoare. Crestinii au continuat sa-i dea aceleasi intrebuintari.

In fata bazilicii se intindea o curte inconjurata de porticuri, numita atrium, unde credinciosii se adunau sa asiste la diferite ceremonii cu caracter funerar si unde marii penitenti, carora le era interzis accesul in biserica, stateau spre a implora indurarea celor care patrundeau in edificiu, inainte de a intra in biserica, credinciosii se spalau aici pe maini si adesea pe picioare, intr-un bazin, sau phiala, simbolizand astfel, prin curatenia trupului, cea a sufletului, dupa un rit de ablutiune care fusese practicat mai inainte la pagani si la iudei si care s-a perpetuat in Islam. Aceste atria nu sunt decat aplicarea la arhitectura crestina a formulei curtilor cu porticuri, folosita inca mai demult in arta pagina, mai ales in fata marilor temple romane.

Unele biserici din Italia, din Grecia si din Asia Mica erau inzestrate cu un transept, adica un dreptunghi transversal, inscris ori depasind mai mult sau mai putin cadrul peretilor laterali, care se interpunea intre nave si absida bisericii. Functia exacta a acestui element de arhitectura ne scapa. Existenta lui in bisericile unde se celebra un cult deasupra unui mormant sau a unor relicve -ca Sfintul Petru (San Pietro) sau Sfantul Pavel din afara zidurilor (San Paolo fuori le mura) de la Roma, bazilica " martirium " numita Manastirine, de langa Salona, in Dalmatia, Sfantul Mina in Egipt, Sfantul Dumitru de la Salonic si bazilica de la poarta Kenchreos, din Corint - i-a indemnat pe unii cercetatori sa creada ca la inceput el era menit sa inlesneasca miscarea clerului si a credinciosilor in jurul locului consacrat de o prezenta sfanta. Dar el mai este intalnit si in alte bazilici, ceea ce a dus la presupunerea ca datorita lui se gasise o formula comoda pentru alte scopuri, asa cum ar fi celebrarea ritualurilor care insoteau aducerea ofrandelor in natura de catre credinciosi si din care diaconii alegeau piinea si vinul pentru jertfa euharistica oficiata pe altarul invecinat.

Tipul general pe care l-am definit mai inainte comporta unele variante, dupa epoci si mai ales dupa locurile unde a fost construit. Diversitatea provinciilor care alcatuiau Imperiul bizantin s-a reflectat in arhitectura, ca si in celelalte ramuri ale artelor, si poate mai mult inca, deoarece arhitectura era tributara resurselor locale de materiale, care impun o continuitate in procedee. Arheologii deosebesc mai multe " scoli " regionale. Nu voi pomeni aici decat scolile cele mai net caracterizate. In aceasta stradanie de clasificare geografica este important sa nu se piarda din vedere ca arhitectii, mai ales cei vestiti, au putut fi chemati sa realizeze unele constructii, datorate marinimiei unor imparati, in afara regiunii unde lucrau de obicei. In plus, anumite caracteristici proprii unei scoli sau alteia se modifica de-a lungul timpului, sub inraurirea feluritelor imprejurari.

C. Delvoye

.

26 Mai 2008

Vizualizari: 2311

Voteaza:

Bazilicile cu sarpanta 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact