Mozaicul in Torcello si Constantinopol


Mozaicul in Torcello si Constantinopol


Torcello

Influenta Ravennei s-a raspandit de asemenea si in insulele lagunei venetiene care patrundeau acum in istorie. In bazilica intemeiata in 629 de exarhul bizantin din Ravenna, Isaac, la Torcello, unde episcopul din Altinum isi mutase resedinta spre a scapa de dominatia longobarzilor, se mai vede inca pe bolta diaconiconului un mozaic in care, pe un fond de impletituri de frunze si flori, patru ingeri-cariatide sustin un medalion cu Mielul, dupa modelul de la San Vitale.

Constantinopol

Mozaicurile de la Constantinopol au disparut in cea mai mare parte si nu le cunoastem decat prin mentiunile, adesea imprecise, din texte, ceea ce ne impiedica sa reconstituim evolutia stilului lor. In prima biserica a Sfintilor Apostoli, inceputa de Constantin si terminata de fiul sau, Constantiu, in absida se pare ca ar fi fost infatisati

Petru si Pavel' class='linking auto'>Petru si Pavel, inchinandu-se crucii de o parte si de alta a ei; de aici s-ar fi inspirat episcopul Neon atunci cand a decorat cu acelasi subiect bazilica Sfintilor Apostoli (astazi Sfantul Francisc) pe care a zidit-o la Ravenna pe la 450. In absida bisericii Sfantul Ioan din Studion (in 463), Hristos tronand si Fecioara erau inconjurati de heruvimi si de serafimi. Am citat mai sus, in legatura cu bazilica eufrasiana de la Porec, biserica din cartierul Blachernelor unde, in 473, imparatul Leon a lasat sa fie infatisat, de o parte si de alta a Fecioarei, impreuna cu sotia sa Verina, purtandu-l in brate pe nepotul Leon, si cu fiica lor Ariadna, sotia viitorului imparat Zenon. Pe bolta nartexului bisericii Sfantul Polieuct, construita de Iuliana Anicia cu aproximatie intre 524 si 527, panouri de mozaic cu aspect narativ ilustrau convertirea si botezul lui Constantin.

La Sfanta Sofia, in acord cu gradul de abstractizare atins de arhitectura, Iustinian renuntase la orice subiect figurativ. Dupa Pavel Silentiarul, pe cupola, crucea se detasa din increngaturi de ramuri - sau impletituri de frunze si flori ? - care ieseau din niste cratere de argint. Pe intradosurile arcurilor navelor laterale si pe lunetele usilor ducand din nartex spre naos, precum si pe arcurile ferestrelor nartexului, lucrarile de curatire intreprinse de " Byzantine Institute of America" incepand din anul 1930, sub conducerea regretatului Th. Whitemore si continuate de P. Underwood, au scos la lumina de sub ornamentele florale, pictate de fratii Fossati la mijlocul secolului al XlX-lea, cruci profilate pe un fond de aur, ale carui cuburi au fost rarite si inclinate in asa fel incat sa produca o impresie de "flu" menita sa puna mai bine in evidenta crucile.

Se pare ca si biserica Sfintilor Apostoli a fost lipsita de orice decor iconografic. Probabil Iustinian, sau unele persoane din anturajul sau, poate chiar Teodora, manifestau o prejudecata fata de imaginile sacre. Mi se pare semnificativ in acest sens faptul ca Iustinian nu a refacut imaginea lui Hristos pe care, dupa Eusebiu, Constantin o asezase pe poarta Chalke la intrarea Marelui Palat si care fusese distrusa de incendiu cu prilejul rascoalei Nika, in 532. Abia sub Mauriciu (582-602) o imagine in mozaic a Mantuitorului a fost reasezata in acest loc. In materie de arta, precum si in domeniul politicii religioase, Iustinian, ca om de stat avizat si dornic sa mentina integritatea Imperiului, era inclinat sa faca concesiile necesare spre a-i atrage si pe ortodocsi si pe eretici, din care pricina pare sa fi lasat sa coexiste doua curente: unul favorabil icoanelor, a carui exprimare am intalnit-o in Apus, la Ravenna si in peninsula Istria, dar pe care il vom regasi si in Rasarit, la Sinai si in Cipru; celalalt, care le era ostil si spre care el insusi ar fi fost inclinat, cel putin in anumite momente, este curentul care a inspirat primul decor in mozaic de la Sfanta Sofia si cel de la Sfintii Apostoli.

Dar in a doua jumatate a secolului al Vl-lea preferinta pentru imagini-icoane a capatat o ras-pandire considerabila. Daca ne bizuim pe elogiul facut de Flavius Corippus lui Iustin al II-lea, imparatul - nepot si urmas al lui Iustinian, care a domnit din 565 pana in 578 - ar fi poruncit sa fie infatisata Fecioara cu Pruncul in absida Sfintei Sofia si poate un Hristos Pantocrator in cupola, simbolul de bolta cereasca reprezentat de cupola impunind zugravirea acestei imagini. San-tem ispititi sa ne facem o idee despre acest lucru, fie dupa o icoana de la Sinai (Sotiriou, Icanes du Sinal ), fie dupa crucea daruita de Iustin al II-lea orasului Roma. De asemenea s-ar parea ca interventiei lui Iustin al II-lea i se datorau si mozaicurile reprezentand Nasterea, Botezul, Schimbarea la Fata, Rastignirea, invierea, inaltarea si Minunile. Pe de alta parte, tot la Sfanta Sofia, intr-un compartiment din coltul de sud-vest, la etaj, Iustin al II-lea a pus sa se execute pe bolti frumoase impletituri de frunze si flori, dupa cea mai buna traditie a artei romane, iar in lunete busturile unor sfinti in medalioane, cu numele lor scrise dedesubt. Aceste busturi au fost inlocuite cu cruci si inscriptiile au fost sterse in timpul iconoclasmului.

Nu stim ce fel de mozaicuri a poruncit Iustin al II-lea - dupa marturia lui Teofan - sa fie executate la Sfintii Apostoli. Cercetatorii inclina sa creada ca era vorba de Fecioara in absida si de inaltare in cupola centrala. Oricum, daca aceste mozaicuri erau figurative ca si acela de la fanta Sofia, ele au fost distruse in epoca iconoclasta.

C. Delvoye

.

28 Mai 2008

Vizualizari: 1926

Voteaza:

Mozaicul in Torcello si Constantinopol 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Newsletter

Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact
Paste 2026 | Acatiste | Rugaciuni | Predici | Calendar Ortodox | Paste | Sarbatori | Sfintii Constantin si Elena | Inaltarea Domnului | Sfintii Apostoli Petru si Pavel | Adormirea Maicii Domnului | Audio | Foto | Nunta | Botez | Parastas | Carti | Manastiri | Post | Inmormantarea | Biblia | Nume baieti | Orthodox Calendar