Arhitectura religioasa in epoca Paleologilor


Arhitectura religioasa

Arhitectura din epoca Paleologilor se caracterizeaza prin rafinamente in utilizarea tipurilor aparute si perfectionate de-a lungul veacurilor anterioare. O tendinta spre complicarea planurilor, spre supraabundenta decorului exterior, spre insufletirea liniilor si a maselor a ingaduit chiar sa se vorbeasca despre un fel de baroc bizantin. Departe de a zamisli, asa cum s-a pretins adesea, o renastere comparabila cu aceea italiana din Quattrocento care pornise pe calea unei noi infloriri clasice, dimpotriva, arta Imperiului a trait in acea vreme faza ultima a evolutiei sale, analoga celei a goticului flamboyant. Se observa de asemenea, in mai multe puncte, o reintoarcere mai mult sau mai putin voita la formulele paleocrestine.

Folosirea galeriilor in jurul edificiilor

Una dintre formulele pe care arhitectii timpului au utilizat-o cu precadere la Constantinopol si la Salonic este aceea a galeriei ce invaluie din trei parti edificiul.

Ea a permis modificarea tipului in cruce greaca inscrisa la trei biserici ale unor manastiri de la Constantinopol, zidite fara indoiala de acelasi arhitect sub domnia lui Andronic al II-lea Paleolog (1282-1328), gratie generozitatii membrilor familiei imperiale, dornici de a-si afla aici odihna vesnica alaturi de rudele lor apropiate.

Acestea sunt: biserica manastirii Sfantul Andrei din Krisei (Hodja Mustafa Pasa Djami), reconstruita indata dupa 1284 de catre principesa Teodora Raulaina, nepoata lui Mihail al VIII-lea si vara lui Andronic al II-lea; biserica Sfantul Ioan Botezatorul, ridicata la sfarsitul veacului al XIII-lea de Teodora, vaduva lui Mihail al VIII-lea, lipita de latura sud a bisericii manastirii lui Constantin Lips; biserica manastirii Nascatoarei-Pammakaristos (Fetiye Djami), zidita intre 1292 si 1294 de nepotul lui Mihail al VIII-lea, protostratorul Mihail Glabas Tarkaniotes.

In aceste trei biserici, prevazute cu un pronaos, careul care suporta cupola, in loc sa fie sprijinit de patru bolti desenind bratele unei cruci grecesti ce se ridica pana la baza tamburului, este inconjurat la nord, la vest si la sud de o galerie scunda, cu bolti in leagan. Astfel, naosul central devine mai spatios si mai bine luminat. Poate ca aceasta solutie a fost inspirata de bisericile cu trompe de colt care, asa cum am vazut mai inainte, erau desigur in mare majoritate ctitorii imperiale.

Necesitatea de a echilibra eficient impingerile cupolei a dus la inchiderea prin timpane a arcurilor care poarta cupola la nord, la vest si la sud, lasandu-se deschis doar arcul de la est, pe traveea altarului (berna). In consecinta, era nevoie sa se reintroduca intre stalpi coloanele care fusesera eliminate la tipul in cruce greaca: la capatul evolutiei, s-a revenit la forme mai apropiate de bazilica cu cupola.

In exterior, cupola si nava centrala se ridica mult mai limpede deasupra colateralelor decat la tipul in cruce greaca inscrisa. De asemenea, unele biserici mai vechi au fost inconjurate cu galerii boltite in leagan, sau cu cupole. La Kilisse Djami nu a mai ramas decat exonartexul cu punctele de pornire ale colateralelor nord si sud.

Cand, la inceputul secolului al XIV-lea, Teodor Metohites, pe atunci logothet al vistieriei lui Andronic al II-lea, restaura biserica Hristos din Chora, in vecinatatea palatului sau, el inconjura careul central al edificiului, a carui constructie fusese intreprinsa pe vremea Mariei Ducas, cu o tripla galerie: cea de la sud a fost transformata intr-o capela terminata cu absida si acoperita de o cupola.

La Pammakaristos, vaduva lui Mihail Glabas Tarkaniotes, Maria, care se calugarise in 1315 luand numele de Marta, a ridicat mai intai, lipita de latura sud a bisericii zidite de sotul ei, o capela cu planul in cruce greaca si cu tribune, inchinata lui Hristos si menita sa adaposteasca mormantul sotului si al ei propriu. Ceva mai tarziu s-a adaugat in jurul edificiului o tripla galerie.

La Salonic se afla de asemenea biserici cu planul in cruce greaca inscrisa care au fost incadrate de o galerie in forma de n (pi) chiar in momentul constructiei lor. Asa este Sfanta Ecaterina si de asemenea Sfintii Apostoli, zidita de patriarhul Constantinopolului, Nifon (1312-1315), originar din Verria (in Macedonia), pentru a sluji ca biserica unei manastiri inchinate Nascatoarei. Aceste galerii sunt acoperite de cupole in unghiuri.

O formula asemanatoare fusese practicata mai inainte in Venetia, in secolul al XIII-lea, la Sfantul Marcu unde se alipira nartexului doua galerii cu cupole, mai intai una la nord, mai apoi alta la sud, care flancau bratul apusean al crucii. La Ohrid, pe atunci inca sub carmuirea bizantinilor, arhiepiscopul Grigore, care intretinea relatii stranse cu Andronic al II-lea si primise in dar din partea acestuia o manastire la Constantinopol, adauga in 1314, in fata Sfintei Sofia, un exonartex flancat de doua turnuri; prin infatisarea sa grandioasa si prin judicioasa folosire a niselor in fatada, acest exonartex ar fi facut figura onorabila si in capitala Imperiului.

C. Delvoye

.

20 Iunie 2008

Vizualizari: 2684

Voteaza:

Arhitectura religioasa in epoca Paleologilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact