Arhitectura religioasa - Planul in cruce greaca inscrisa

 

Arhitectura religioasa - Planul in cruce greaca inscrisa

 

Sub  dinastia  Macedonenilor  s-a impus  formula cea mai raspandita in arhitectura bizantina, aceea a planului in cruce greaca inscrisa, care prezenta solutia cea mai satisfacatoare a    adaptarii cupolei, simbol al boltii ceresti, la planul dreptunghiular mostenit de la bazilica   paleocrestina. Acest tip isi datoreaza numele faptului ca patru bolti in leagan, desenand bratele egale ale unei cruci grecesti,  sprijina si incadreaza cupola centrala. Pentru a neutraliza impingerile leaganelor, unghiurile dintre brate sunt ocupate de compartimente care inscriu crucea intr-un dreptunghi. La Constantinopol aceste compartimente sunt acoperite de bolti incrucisate, de calote, sau de cupole, in alte parti in general de bolti in leagan. Cupola centrala se inalta pe un tambur in loc sa fie ascunsa intr-o  "teaca"  dreptunghiulara cum era la edificiile anterioare.

Pe cand la Sfanta Sofia de la Constantinopol si in biserica purtand acelasi nume de la Salonic, exteriorul era destul de greoi si parca neglijat de arhitecti, acum etajarea volumelor, limpede articulate, traduce in exterior cu claritate dispozitiile interioare.

 

Dar, inainte de a se ajunge la aceasta solutie de o perfectiune si o sobrietate clasica, au mai existat unele tatonari.

 


Biserica
 de la Skripu  

 

Aceasta se vede in biserica Maicii Domnului de la Skripu (in Beotia), construita in 873-874 pentru a fi catholiconul (biserica manastireasca principala) unei manastiri, gratie generozitatii strategului themei heladice, Leon, care isi avea resedinta nu prea departe, la Teba. Cupola centrala se suprapune aici peste o bazilica avand trei nave boltite in leagan, care sunt despartite intre ele prin pereti strapunsi de usi spre extremitati. Boltile in leagan care o sprijina transversal, la nord si la sud, depasesc aliniamentul zidurilor exterioare si deseneaza in afara o cruce impreuna cu nava centrala, mai inalta decat cele colaterale. Dinaintea bisericii se afla un pronaos avand un acoperis cu o singura panta.

 

In mare, dintr-un ansamblu care lasa in exterior o impresie de stangacie, tasneste un nucleu central mai clar construit. (Cupola care in exterior are saisprezece panze este o refacere tarzie, datand fara indoiala de la inceputul secolului al XVIII-lea.)

 

Gul Djami de la Constantinopol

 

Un plan inrudit cu cele ale bisericilor  Sfanta  Sofia  de la Constantinopol si Sfanta Sofia de la Salonic aflam la Gul Djami (moscheea trandafirilor), biserica consacrata mai intai sub hramul Sfintei Eufemia si care a capatat mai tarziu numele de Sfanta Teodosia, deoarece adapostea moastele acestei sfinte martirizate in 729 pentru ca incercase sa-i impiedice pe soldatii lui Leon al III-lea sa darame icoana lui Hristos asezata deasupra portii Chalke. Este una dintre zecile de biserici pe care Vasile I a pus sa fie zidite sau recladite din ruine.  (La parter ea se prezinta ca o bazilica cu trei nave despartite prin stalpi, colateralele avand bolti in cruce cu penetratii.  Intre patru pilastri masivi se ridica arcurile care sustin cupola. Din  insesi aceste arcuri pornesc boltile in leagan care deseneaza o cruce in suprastructura. Patru calote mici se inalta deasupra colturilor. Proscomidia si diaconiconul nu se aliniaza inca in axul colateralelor. Partea terminala est pare sa fi fost refacuta in secolul al XII-lea, sau la inceputul secolului al XIV-lea; intr-adevar, ea vadeste trasaturile proprii scolii constantinopolitane din acea epoca: abside cu mai multe laturi la exterior (sapte la absida principala, cinci la absidele laterale) si decor cu nise suprapuse.

 

Atik Mustata Pasa Djami

 

Ne aflam mult mai aproape de solutia finala cu biserica cunoscuta sub numele de Atik Mustafa Pasa Djami, fara sa o putem identifica in mod cert cu una dintre bisericile vechiului cartier al Blachernelor, unde este asezata. S-au citat nume de biserici ca Sfintii Petru si Marcu, construita sub Leon I (457-474), care ar fi fost recladita ulterior, sau chiar Sfanta Tecla, rezidita de Isaac Comnenul in 1059.

 

Cupola se sprijina pe patru bolti in leagan ce se reazema pe zidurile strapunse de usi care izoleaza cele patru compartimente din unghiuri. Constructorii au renuntat la tribune si la arcadele care le suportau la parter. Proscomidia si diaconiconul sunt de asta data inscrise in axul colateralelor.

Acest plan a fost aplicat de asemenea, in a doua jumatate a secolului al IX-lea, la Kalen-derhane Djami de la Constantinopol, care a fost poate biserica manastirii Hristos Akataleptos ( - Nepatrunsul) si la Hosios David de la Salonic.

C. Delvoye

.

03 Iunie 2008

Vizualizari: 11519

Voteaza:

Arhitectura religioasa - Planul in cruce greaca inscrisa 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact