Biserici cu trompe de colt


Biserici cu trompe de colt (sau de unghi)

In bisericile cu plan in cruce greaca inscrisa, ale caror tipuri le-am trecut in revista, cupola se sprijinea pe suporti prin mijlocirea pandantivilor. Dar mai existau si altele, reduse ca numar, in care cupola se lega de careul bazei prin trompe de colt. Am vazut mai inainte ca pandantivul provenea din Siria romana, pe cand trompa de colt apartine mai ales Persiei sasanide. Ea a fost utilizata in special la bisericile din teritoriile apropiate de Persia, in Armenia, in Georgia, in Mesopotamia si in Asia Mica. Dupa cat se pare, si Constantinopolul a folosit-o in unele biserici.

Dar nici una dintre ele nu s-a pastrat pana la noi. Cel mult se poate presupune existenta unor trompe - dupa descrierea facuta la inceputul secolului al XV-lea de Ruy Gonzalez Clavijo, ambasadorul regelui Castiliei - in biserica Fecioarei Peribleptos, construita de Roman al III-lea Arghiros (1028-1034) si la Sfantul Ioan Botezatorul din Petra, in secolul al XI-lea sau al XII-lea. Unor ctitorii imperiale i se datoreaza, fara doar si poate, aparitia acestui tip in Grecia la sfarsitul secolului al X-lea sau in al XI-lea. Dupa o traditie atestata de anumite documente, Hosios Lukas din Focida, cea mai veche biserica cu trompe de colt din Grecia, ar fi fost zidita de Roman al Il-lea (959-963), care ar fi trimis " arhitectii, planurile si decoratorii ". Din pricina datei mozaicurilor, care sunt considerate mai recente, in general aceasta marturie a fost recuzata, dar se admite astazi ca Hosios Lukas se datoreaza interventiei unui imparat, poate Vasile al II-lea, care ar fi implinit o dorinta a lui Roman al II-lea, tatal sau, cand s-a dus ia Atena dupa victoria sa asupra bulgarilor. Pe de alta parte, biserica Nea Moni din Chios, prevazuta si ea cu trompe, a fost construita intre anii 1042 si 1048, gratie darniciei lui Constantin al IX-lea Monomahul si in legatura cu ea o traditie locala spune ca imparatul ar fi "trimis arhitectul principal Si alti artisti".

La Nea Moni, care prezinta planul cel mai simplu, stupii care poarta trompele sunt in realitate pilastri angajati in zid si cupola acopera intreg naosul: deci ne mai aflam inca in prezenta unei bazilici cu o nava acoperita de o cupola, ca si la modelele armene. Acelasi tip se regaseste in bisericile mai noi din Chios, unde a facut scoala, si de asemenea in Cipru.

Dar   Hosios   Lukas   din   Focida   ofera o varianta mai complexa care se apropie de planul in cruce greaca. Pentru a sustine mai bine impingerile   cupolei,   careu]   pe   care   il   domina este inconjurat la nord, la sud si la vest de trei galerii cu travee boltite in cruce, peste care se ridica tribune. Altarul tripartit care se deschide spre careul central este flancat de doua capele suplimentare.  Planul  devine un patrat in care se inscrie o cruce, dar de asta data cu bratele mai inguste si cu mai multe compartimente periferice, din cauza prezentei unui numar de opt suporti, in loc  de  patru.   Boltile  cu  penetratii,  firidele adincite in peretii laterali ai altarului si ai pronaosului, tribunele,  ferestrele  mari  sunt  tot  atatea elemente care vadesc un plan de origine constantinopolitana.  Dar paramentul zidurilor facut din pietre  si  ornamentele de caramida sunt proprii scolii  grecesti.   Daca  arhitectul  si  planurile  au venit din capitala, in schimb materialele si muncitorii au fost din partea locului.

Impresia de amploare monumentala care se desprinde din aceste biserici si care le face sa para mai vaste decat sunt in realitate, le inrudeste mai degraba cu creatiile grandioase din epoca lui Iustinian, decat cu edificiile contemporane. Si ea tinde sa confirme opinia ca avem de-a face intr-adevar cu constructii datorate initiativei unor imparati.

Tipul atestat la Hosios Lukas este cunoscut doar in Grecia continentala, unde mai este intalnit in sapte biserici, incepand din al doilea patrar al secolului al XI-lea pana la sfarsitul secolului al XIII-lea. Pentru sfarsitul secolului al XI-lea, Daphni   este   unul   dintre   exemplele   pe   buna  dreptate vestite. Tribunele au disparut aici sub inraurirea obiceiurilor locale. Paramentul "celular" pe un soclu de pietre mari de talie este pur grec. In partea de sus a absidei, intre doua briie in dinti de ferastrau, o friza de caramizi deseneaza o meandra simplificata. Cupola este de tip constantinopolitan evoluat, cu saisprezece laturi avand semicolonete de caramida.

C. Delvoye

.

05 Iunie 2008

Vizualizari: 2392

Voteaza:

Biserici cu trompe de colt 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact