Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Numele lui Dumnezeu - Potrivit invataturii ortodoxe, Dumnezeu este pe de o parte, fara nume, ca Unul caruia nu I se potriveste nici un nume, depasind, deci, orice nume sau numire, iar pe alta parte, este Cel cu nume multe. Fiinta lui Dumnezeu este mai presus de orice nume, pentru ca este mai presus...
De multe ori m-am intrebat daca intr-adevar omul vrea sa cunoasca calea Vietii... Imi place sa cred ca fiecare suflet ce are ocazia de a asculta cuvantul Evangheliei, ia aminte cu toata puterea lui la mesajul Mantuitorului. Poate ca de cele mai multe ori suntem dezamagiti de cei din jurul nostru
Teologia nu este o stiinta in sensul in care fizica sau matematica sunt definite de omul modern ca stiinte. Dumnezeu nu este un obiect al curiozitatii intelectuale sau al cercetarii stiintifice. Dar, daca totusi cineva ne-ar pune intrebarea
Numele lui Dumnezeu noi il desprindem din Sfanta Scriptura, din scrierile Sfintilor Parinti si din toate tratatele si scrierile de teologie. Numele, insa, in definirea lui profunda, este o taina, pentru ca, propriu-zis, numele se refera la persoana
De-a lungul istoriei, si mai ales in secolele al IV-lea si al V-lea, principala categorie care a stat la baza conceptiei despre Fecioara Maria a fost aceea a paradoxului: Fecioara si Mama; Faptura Umana si Mama a Celui ce este Dumnezeu, Theotokos. Cel mai cuprinzator - si, in opinia unora, cel mai...
Spiritualitatea ortodoxă se distinge în teologia simbolică prin accentul pus pe lucrarea harului lui Dumnezeu în viaţa duhovnicească a credincioşilor. Dacă Biserica romano - catolică pune accent pe scopul latreutic, iar protestantismul pe cel didactic, Biserica Ortodoxă vede în scopul...
Cand zic Dumnezeu, inteleg Tatal, Fiul si Sfantul Duh, scrie Sfantul Grigorie de Nazianz. Departe de a fi o forma de speculatie abstracta, invatatura despre Sfanta Treime a fost itntotdeauna pentru traditia patristica greaca o chestiune de traire religioasa-liturgica, mistica si, adeseori, poetica...
Mantuitorul stabileste o relatie intre suferintele trupesti si pacate. Dupa vindecarea slabanogului de la scaldatoarea Vitezda ii spune acestuia: Iata ca te-ai facut sanatos, de acum sa nu mai pacatuiesti, ca sa nu-ti fie ceva mai rau
Pentru teologia occidentala, omul duhovnicesc este un om natural caruia i se supraadauga harul. Natura umana cuprinde viata intelectuala si viata animala, iar viata spirituala -supranatural- se supraadauga si intr-o oarecare
Intre 4 si 6 mai a.c. s-au desfasurat la Alba lucrarile simpozionului international Cosmosul intre frumos si apocaliptic. Un recurs etic asupra ecologiei. Contributii foarte consistente si diverse din partea teologilor au condus la cateva concluzii majore. Un bun prilej de reflectii asupra unei...
Felul in care Heidegger intelege spusele lui Nietzsche despre moartea lui Dumnezeu presupune constatarea unui fapt de fundamentala importanta istorica: indepartarea crestinismului
Ascultarea de poruncile lui Dumnezeu nu trebuie sa fie conditionata de cunoasterea sau intelegerea ratiunii (rostului) acestora. Mintea noastra poate cunoaste ratiunile poruncilor dumnezeiesti numai in masura in care aceasta este curata, iar curatia mintii se poate face numai prin implinirea...
Multe sunt lucrurile care ma framanta, dar cel mai mult ma gandesc cum pot eu sa-l iubesc mai mult pe Dumnezeu, sa-L iubesc mai mult pe cel care m-a chemat la El si nu numai ca m-a chemat ci m-a facut vrednic de cel mai mare dar : iubirea Sa.
Cu fiecare Sfântă Evanghelie pe care noi o auzim la Sfânta Liturghie, Mîntuitorul Iisus Hristos ne cheamă pe toţi la bunătate unii cu alţii. Cu cât suntem noi mai buni cu cei din jurul nostru, cu atât mai mult şi Dumnezeu îşi arată bunătatea Sa covârşitoare faţă de no
Când între oameni există perihoreză, aşa cum se întâmplă cu cele trei Persoane ale Sfintei Treimi - fiecare om are iubire, fiecare II are pe Hristos şi fiecare are viaţă dumnezeiască -, atunci au relaţii corecte unii cu alţii, comunicare corectă. Acestea sunt relaţiile...
Vreme de mii de ani am meditat, am postit si am organizat ritualuri. Ne-am rugat si am facut incantatii pentru a realiza contactul cu planul divin. Dar daca singurul lucru necesar pentru a-l vedea pe Dumnezeu consta doar intr-un magnet pozitionat pe una dintre emisferele creierului
Sunt lucruri in viata care se intampla fara a avea explicatii. E de ajuns sa luam in discutie moartea unui prunc. De ce ingaduie Dumnezeu moartea acestuia? Sigur ca se pot oferi cateva raspunsuri pentru mangaierea celor apropiati, dar nu sunt de ajuns.
Am vazut ca toate cele create se sfintesc prin cuvantul omenesc al lui Hristos si prin rugaciunea omului, fiindca toate sunt bune si nimic de lepadat -7 Timotei 4, 5. Aceasta inseamna ca toate au posibilitatea de a fi sfintite sau medii ale lucrarii lui Dumnezeu prin Dumnezeu Cuvantul intrupat
Din implicarea reciproca a starii de neascultare ca departare de Dumnezeu si a pornirii pasionale, nascuta din impletirea intre simtualitate si aspectul sensibil al lumii, rezulta un inteles mai complex al acestei triste cunoasteri a binelui si a raului, sau a caderii omului.
Perioada in care a trait Sfantul Ioan Cassian, adica intre anii 360-435, a fost confruntata de doua curente teologice principale privind raportul dintre lucrarea lui Dumnezeu si lucrarea omului in procesul mantuirii subiective. Sfantul Cassian