Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Se afirma, indeobste, ca prin evolutia sa ascendenta, omul este condamnat la cunoastere, ca aceasta cunoastere este nelimitata, nu are mesaje morale, fiind o coordonata a existentei sale in imanenta, dar proiectata in transcendenta.
Euharistia nu e numai sacramentul culminant in care, sub chipurile painii si vinului ni se ofera spre impartasire ca dat divin culminant Trupul si Sangele Domnului cu toata viata divina aflatoare in ele, spre asemanarea si unirea noastra cu El si deci spre mantuirea noastra si viata de
Raportul dintre natura si har a fost si este unul dintre cele mai complexe subiecte fapt care explica multimea conceptiilor emise pentru solutionarea ei. In Biserica Ortodoxa, problema raportului intre natura si har nu a fost si nu este, o problema
Sfanta Liturghie - expresia deplina a iubirii dumnezeiesti, sinteza intregii tensiuni a creatiei spre Creator, dar si a revarsarii milostivirii Lui spre noi, reprezinta in esenta nu altceva decat spatiul privilegiat al prezentei liturgic-sacramentale a Domnului. Sfanta si Dumnezeiasca Liturghie...
In istoria filozofiei Socrate este considerat a fi rationalist. Dar acest lucru nu este adevarat decit in parte, daca tinem seama de ceea ce am spus despre etica si politica socratica. Ca Socrate nu este un rationalist
Creationism si evolutionism - De peste doua secole, teologia si stiinta se afla intr-un conflict deschis, desi, cum aratam la inceput, pozitiile lor nu mai sunt astazi absolut incompatibile. Originea conflictului coboara insa adanc in istorie
Este indeobste cunoscut faptul ca problemele fundamentale privind existenta lumii si sensul ei cu cat sunt mai cercetate, cu atat mai mult provoaca spiritul si indeamna la o cautare adanca a adevarului
Stiind ca nu au acces la lumea arhetipurilor vesnice, grecii au cautat sa descopere dimensiunea vesniciei in cadrul limitat al existentei terestre. Zguduiti de tragicul existentei umane, care se derula in limitele mundanului, grecii au convertit neputinta lor de a accede la lumea formelor vesnice
In toate paginile Vechiului Testament putem observa că această convingere a lui Yahwe de a locui în mijlocul lui Israel formează o temă unitară, în care putem identifica un anumit progres al ideilor. In acest progres a existat un continuu efort de interpretare şi re-interpretare, până c...
Arhiepiscopia Tomisului a găzduit ieri, 3 martie 2016, Simpozionul național cu tema Transcendență și imanență în filosofia și teologia românească recentă, la care au participat reprezentați ai ambelor domenii, filosofie și teologie
Care este traducerea cuvântului englez leader în limbile europene? Răspunsul e simplu: leader în franceză, română, italiană, cu pronunţiile de rigoare. Nu pot decât să trec - în nici un caz, nostalgic - peste desuetele Fiihrer în germană, duce în italiană sau conducător în român...
Numeroase confuzii apar in disputele cosmologice datorita unei gresite semnificatii date terminologiei. Astfel adesea creatia este asociata creationismului, iar evolutia evolutionismului. Vom vedea ca atat evolutionismul
In ultimul numar al revistei Concilium a aparut o suita de studii si articole consacrate raportului dintre evolutie si credinta. Aceste studii sunt animate de: dorinta de a depasi opozitia dintre credinta si stiinta, in perspectiva evolutionista, care dobandeste astfel o importanta
Se poate vorbi la omul religios de o nostalgie a paradisului, in sensul de o nostalgie dupa timpul originar si de o tendinta de a recupera acest timp primordial. Omul traieste cu nostalgia acelui illo tempore. Pentru el fiecare clipa este o sansa de a recupera acest timp
Cu cativa ani in urma scriam ca Parintele Staniloae ne propune in opera sa o -viziune creatoare- care ne permite sa abordam subiectele teologice cu imaginatie si in toata complexitatea lor. Tot atunci scriam ca aceasta viziune trebuie
Cand zic Dumnezeu, inteleg Tatal, Fiul si Sfantul Duh, scrie Sfantul Grigorie de Nazianz. Departe de a fi o forma de speculatie abstracta, invatatura despre Sfanta Treime a fost itntotdeauna pentru traditia patristica greaca o chestiune de traire religioasa-liturgica, mistica si, adeseori, poetica...
Pentru spiritualitatea rasariteana, problema cunoasterii lui Dumnezeu este una presanta, existentiala, de gradul si intensitatea ei depinzand, pe de o parte, amploarea eforturilor ascetice ale credinciosului, iar pe de alta parte
Astazi, mai mult ca oricand, foarte multi crestini si mai ales tineri, sunt atrasi de fenomenele mistice din afara crestinismului si a Bisericii Ortodoxe. Ei sunt captati de religiile orientale, de mistica indiana, de cultele misterice, de spiritism, de teosofie, de Yoga, de meditatia...
Prin icoana, ca reprezentare a lui Dumnezeu cel intrupat, Biserica Ortodoxa marturiseste despre asumarea firii omenesti in ipostasul Cuvantului lui Dumnezeu si deci despre mantuirea firii noastre. Icoana izvoraste, astfel, din invatatura despre mantuire
Din Sfanta Scriptura aflam ca tehnica a aparut in lume dupa caderea omului in pacat. Abia in capitolul IV al Genezei ni se spune, dupa indepartarea omului din Paradis, ca Tubalcain a fost batator cu ciocane, faurar de arama si de fier