Basilica Sfintilor Cosma si Damian

Basilica Sfintilor Cosma si Damian


Basilica Sfintilor Cosma si Damian

Construita la inceputul secolului al VI-lea, Basilica Sfintilor Cosma si Damian este cea mai veche biserica din Forumul Imperial din Roma. Aceasta este ridicata alaturi de un antic templu roman (aceast templu se vede inca, protejat fiind de catre un perete de sticla) si pastreaza inca fragmente de mozaic timpuriu crestin in absida.

Sfintii Cosma si Damian - sfintii care au sfintit Forumul Imperial

Basilica Sfintilor Cosma si Damian este prima biserica ridicata in forumul roman. In anul 527, papa Felix al IV-lea (526-530) a "convertit" absida unei hale rectangulare din Forumul Pacii in biserica prin simpla adaugare a unui mozaic pe toata suprafata acesteia - pe langa mozaic, papa Felix a mai adaugat incaperii doar unele corpuri de mobila.

Mozaicul se pastreaza inca si astazi.

Cu toate ca invatatura crestina era recunoscuta ca religie oficiala a Imperiului Roman inca din secolul al IV-lea, pozitionarea unei bisericute in Forumul Imperial a marcat un punct de cotitura deosebit de important pentru Biserica: puterea si buna-starea Bisericii a ajuns in sfarsit la posibilitatea de a lua in stapanire ceea ce, mai inainte, era inima ritualurilor pagane din Roma antica - Forumul Imperial.

Hala rectangulara care a fost transformata in biserica dateaza din secolul al IV-lea. Scopul initial al acestei hale ramane inca necunoscut istoricilor. S-au ridicat totusi unele pareri conform carora, sala a fost ridicata pe post de biblioteca centrala a orasului sau pe post de sala de audienta pentru prefectul Romei. Aceasta hala a fost atasata unui templu rotund identificat cu "Templul lui Jupiter Stator", care dateaza inca din secolul al III-lea i Hr.

Noua biserica a fost inchinata Sfintilor Cosma si Damian. Acestia sunt doi martiri ai secolului al III-lea, frati gemeni si doctori fara-de-arginti (numiti asa datorita binefacerilor pentru care nu luau nici un ban de la cei aflati in suferinte).

          

Cultul acestor doi sfinti martiri s-a extins cu repeziciune inca din secolul al V-lea. Conform traditiei, aflam ca s-a vehiculat si credinta ca daca o persoana bolnava doarme in biserica acestora va primi un vis ce ii va conduce spre un leac al bolii de care suferea (aceasta practica aduce aminte de Asklepeion din religia greceasca clasica).

Spre sfarsitul secolului al VIII-lea, papa Hadrian I a restaurat in intregime Basilica Sfintilor Cosma si Damian, adaugandu-i acesteia si o "diaconie" - adica o fundatie caritabila. Tot Hadrian a pus la dispozitia Bisericii Sfintilor Cosma si Damian si pamanturile, podgoriile si gradinile de care aceasta avea nevoie pentru a se ingriji de pelerinii si saracii ce ajungeau sa ii calce pragul.

In anul 1512, biserica a fost daruita, spre purtarea de grija, monahilor franciscani. Reprezentari ale unor sfinti franciscani au fost adaugate acesteia in secolul al XVII-lea. Astazi, biserica este ingrijita si randuita de catre monahi ai celui de-al Treilea Ordin al Sfantului Francisc.

In anul 1632, biserica a fost supusa unor mari schimbari, in jurul ei lucrarile de constructie fiind intr-o continua miscare. Toate acestea au avut loc sub purtarea de grija a papei Urban al VII-lea. Cu aceasta ocazie, podeaua a fost ridicata cu 7 metri deasupra vechiului ei nivel - aceasta datorita apei care se infiltra in interior din solul umed din jurul cladirii.

Ca urmare a acestei schimbari arhitecturale, mozaicurile din partea de jos a absidei s-au pierdut. O alta urmare a acestei schimbari este aparitia a doua biserici - Biserica de Jos si Biserica de Sus, cea de Jos ajungand sa fie folosita pe post de cripta.

Sfintii Cosma si Damian - localizarea basilicii

Biserica Sfintilor Cosma si Damian se afla pe una dintre strazile principale ale Romei. La aceasta se ajunge printr-o intrare din Strada Forului Imperial (Via dei Fori Imperiali), un drum principal al orasului, care desparte Forumul civil de Forumul Imperial si care duce la monumentalul Coloseum. Peretii laterali ai bisericii sunt tot cei originali, ridicati in secolul al IV-lea, insa acestia nu sunt vizibili din cauza cladirilor inconjuratoare care ii impresoara.

Din Forum se poate observa bine Templul rotund al lui Jupiter Stator (secolul III i. Hr.) alaturi de usile originale de bronz ale acestuia (secolul III d. Hr.). Cheia originala a acestora inca le incuie si le descuie, insa pelerinii nu au acces in interiorul templului. Interiorul templului poate fi vazut doar prin peretele de sticla din biserica de Sus, care il infatiseaza pe acesta vizitatorilor.

Sfintii Cosma si Damian - minunatele mozaicuri antice crestine

Mozaicul apartinand secolului al VI-lea, aflat in absida centrala, este de factura bizantina si este foarte renumit printre cele de acest gen. Acest mozaic a fost folosit ca sursa de inspiratie pentru multe dintre mozaicurile ulterioare lui. Acesta infatiseaza Parusia - Venirea lui Hristos pe norii cerului cu mare putere si slava (Matei 24, 30).

Modalitatea in care este reprezentat Hristos este mai degraba de factura latina decat bizantina, in pofida puternicelor influente bizantine vizibile in aceasta lucrare. Mozaicul ni-l infatiseaza pe Hristos sezand pe nori rosiatici (reprezentand zorile Zilei), imbracat intr-o haina aurie insemnata cu monograma I. In mana stanga, El tine Sfanta Evanghelie.

In partea dreapta a lui Hristos (stanga noastra) Sfantul Pavel il aduce pe unul dintre cei doi frati martiri. Sfantul doctor fara-de-arginti tine in mana o coroana de martir. Tot in partea stanga, mai in spate se afla papa Felix al IV-lea (526-30), care ii ofera lui Hristos modelul bisericii pe care a ridicat-o aici. Papa Grigorie al XIII-lea (1572-85), mai tarziu, a pictat peste acesta imaginea lui Grigorie cel Mare (590-604), insa imaginea originala cu papa Felix a fost reconstruita in secolul al XVII-lea.

In partea stanga a lui Hristos (dreapta noastra) se afla Sfantul Apostol Petru, care il aduce lui Hristos pe cel de-al doilea frate geaman si martir. Cosmas si Damian, fratii martiri, sunt reprezentati identic dupa traditia care zice ca acestia erau gemeni. Si aici, fratele tine in mana o coroana de martir, peste brat avand o cutiuta chirurgicala rosie. In planul secund se afla Sfantul Theodor, care, de asemenea, poarta o coroana de martir.

Acestia sunt reprezentati calcand pe ape aurii care reprezinta raul Iordan, dupa cum aflam si din inscriptia de la picioarele lor - IORDANES. In dreapta si stanga sfintilor se afla cate un palmier, in partea stanga aparand si o Pasare Phoenix - simbol al Invierii.

In registrul inferior se afla Mielul lui Dumnezeu cu un halou argintiu, inconjurat de 12 oi care ii simbolizeaza pe cei 12 Apostoli. Mielul lui Dumnezeu se afla pe un deal strajuit la dreapta de Betleem iar la stanga de Ierusalim, apoi de cele patru rauri ale raiului, numite cu inscriptiile: GION, PISON, TIGRIS, EVFRATA. Acestea curg din dealul aflat sub picioarele Mielului.

Sub acest registru se afla inscriptia cu statut de pisanie in care se da slava lui Dumnezeu pentru ridicarea acestei biserici si in care papa Felix cere mantuirea in schimbui jertfei aduse prin infiintarea acestui locas de cult.

Mozaicul triumfal apartine tot secolului al VI-lea, insa multe dintre celelalte au fost completate in vremea papei Sergius I (692-701). Imaginile simbolice ale acestora sunt bazate pe capitolele 4 si 5 din Cartea Apocalipsei. Ele acopera doua dintre ferestrele originale ale helei secolului al IV-lea. In centrul acestora din urma, Mielul lui Dumnezeu este asezat peste un tron de slava, sub El avand Crucea, iar deasupra Sulul ce Sapte Peceti al Apocalipsei.

Mielul este flancat de sapte sfestnice de aur si de patru ingeri. In partea stanga se afla un om inaripat care il reprezinta pe Sfantul Apostol si Evanghelist Matei, in partea sa dreapta aparand Vulturul Sfantului Evenghelist Ioan. La baza acestui arc de mozaic se afla bratele celor 24 de Batrani care sustin tronul si care poarta coroane. Mozaicurile reprezentand baza acestora si ceilalti doi evenghelisti au fost pierdute in crusul unei restaurari din secolul al XVII-lea.

Sub acest mozaic se afla o serie de sfinti franciscani, barbatii fiind asezati in partea stanga iar femeile in partea dreapta. Acest mozaic a fost adaugat in jurul anului 1635, imediat dupa o masiva restaurare. O curiozitate a acestuia o reprezinta prezenta Sfintei Bridget a Suediei, care este reprezentata in haine franciscane. Acest lucru se datoreaza unei neintelegeri in urma careia, hainele ei de vaduva au fost inlocuite in incinta unui loc franciscan.

Restul interiorului Bisericii Sfintilor Cosma si Damian este decorat cu picturi, printre acestea gasindu-se si o fresca apartinand secolului al XIII-lea. Tavanul a fost pictat in anul 1632 de catre maestrul Marco Montagna.

Altarul central, realizat de catre artistul Domenico Castelli, in jurul anului 1637, este un bun exemplu de arta baroca. Acesta incadreaza o icoana bizantina a Maicii Domnului apartinand secolului al XII-lea.

Moastele Sfintilor Cosma si Damian se pastreaza intr-o cripta aflata sub podeaua bisericii. Acestea sunt cinstite de multimea crestinilor, multi dintre bolnavi gasindu-se aici tamaduirea.

.

12 Martie 2008

Vizualizari: 10835

Voteaza:

Basilica Sfintilor Cosma si Damian 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact