Manastirea Sfanta Cruce - Ierusalim

Manastirea Sfanta Cruce - Ierusalim

Manastirea Sfanta Cruce este o veche manastire ortodoxa aflata in purtarea de grija a grecilor, asezata odinioara la mica distanta de Ierusalim, in valea numita Rehaviah, adica „a Crucii”. Manastirea fortificata este asezata astazi intr-o gradina din sud-estul Muzeului Israelian si a Parlamentului.

Construita ca si fortareata, potrivit traditiei crestine locale, manastirea a fost zidita pe locul de unde s-a taiat copacul din care a fost facuta Sfanta Cruce a Mantuitorului, folosita pentru rastignire.

In vremurile antice, locul cu pricina, aflat la o distanta de aproximativ 3,5 kilometri de cartierul crestin al vechiului Ierusalim, era unul foarte izolat si propice unei vietuiri monahale linistite. Astazi, manastirea este inconjurata de unul dintre cele mai instarite cartiere ale orasului, anume de cartierul Rehaviah (in partea de est) si de cladirile Guvernului (nord-vest). 

Manastirea Sfanta Cruce din Ierusalim - scurt istoric

Manastirea Sfanta Cruce este o veche manastire bizantina, zidita la acea vreme in afara zidurilor vechi ale orasului Ierusalim. Numele acesteia este intemeiat pe o traditie care marturiseste ca aici s-a aflat copacul din care a fost facuta Sfanta Crucea pe care a fost rastignit Mantuitorul Iisus Hristos.

Actualul locas monahal a fost zidit pe locul unei mai vechi biserici crestine, datand din secolul al V-lea. Aceasta biserica a fost reparata de imparatul Justinian, pe la jumatatea secolului al VI-lea. Fiind distrusa de persi, in anul 614, biserica cea veche a ramas multa vreme aproape in ruina. 

In anul 796, arabii au macelarit toti calugarii care mai ramasesera in jurul vechii biserici bizantine. Din vechea biserica bizantina nu s-au mai pastrat decat cateva parti din mozaicurile care acopereau podeaua, acestea putand fi vazute langa Altarul bisericii actuale.

Se crede ca biserica initiala, aflata la acea vreme in ruina, fusese ctitorita la ordinul Sfantului Imparat Constantin cel Mare. De asemenea, se crede ca imparatul crestin a dat locul cu pricina regelui georgian Mirian al III-lea de Iberia, dupa convertirea acestuia la crestinism, impreuna cu intreaga tara, in anul 327. 

Actualul ansamblu monahal al Manastirii Sfintei Cruci a fost zidit in secolul al XI-lea, in vremea domniei regelui Bagrat al IV-lea, de catre georgianul Giorgi-Prokhore din Shavsheti. Manastirea a fost zidita de catre mai multi calugari ortodocsi din Sfantul Munte, acestia fiind sprijiniti financiar de catre imparatul din Georgia. Pana in secolul al XIII-lea, manastirea din Valea Crucii ajunsese deja centrul de adunare a comunitatii georgiene din Ierusalim.

Dupa anul 1267 insa, cand cruciatii au parasit Ierusalimul, Manastirea Sfanta Cruce a ajuns in posesia mamelucilor, care au zidit in interiorul acesteia o moschee. In vremea liderului mameluc Baibars (1260-1277), biserica a fost demolata, iar calugarii ramasi in aceasta au fost mutati in alta parte.

Abia in anul 1305, calugarilor li s-a permis sa se intoarca in amanastire, in urma unor presiuni politice bizantine. In secolul al XVI-lea, arabii au cerut ca manastirea sa fie numita moschee, in baza existentei aici a unei moschei (secolul XIII), lucru neingaduit insa de purtarea de grija a lui Dumnezeu.

 

In jurul anului 1685, Manastirea Sfanta Cruce va ajunge in posesia Patriarhatului Ortodox Grec. Pana spre sfarsitul secolului al XIII-lea, calugarii georgieni din manastire atingeau un total de cateva sute. Schimbarea proprietarilor manastirii, pe la sfarsitul secolului al XVII-lea, a dus la scaderea numarul vietuitorilor acesteia.

Arhitectura acestei manastiri, zidurile inalte si foarte robuste, intarite cu contraforti, indica pozitia vulnerabila a acesteia, ea fiind zidita in afara zidurilor orasului. Domul cel mare al bisericii centrale, simplu si elegant, este unul dintre elementele arhitecturale deosebite ale manastirii.

 

Frescele din interiorul bisericii, datand din secolul al XIII-lea si reparate in secolul al XVII-lea, infatiseaza un registru iconografic unic; aici, imaginile religioase se imbina cu imagini sociale si culturale specifice vremii.

Una dintre frescele laice, asezata pe o coloana din interior, il infatiseaza pe poetul georgian Shota Rustaveli. Aceasta fresca a fost partial distrusa, de vandali anonimi, in luna iunie a anului 2004; a fost scrijelita fata si o parte din inscriptia alaturata.

Shota Rustaveli este considerat, de catre multi, drept intemeietorul limbii moderne georgiene. Cea mai cunoscuta lucrare litererara a sa, anume poemul „Cavalerul in Piele de Pantera”, descrie, in termeni suprarealisti, lupta dintre fortele binelui si ale raului. Exista si unele pareri (georgiene) care sustin inmormantarea in manastire a lui Rustaveli.

 

In perioada anilor 1970-1980, in manastire, au avut loc si alte cateva asemenea sacrilegii. Mai multe inscriptii georgiene au fost repictate, fiind acoperite cu inscriptii grecesti.

Intr-o fotografie din anul 1901, inscriptia de langa Soborul Sfintilor Arhangheli apare in limba georgiana, in vreme ce in anul 1960, aceasta apare in limba greaca. Acelasi lucru s-a petrecut si cu fresca numtia „Somnul lui Iisus”, adica „Anapeston”.

 

Dupa curatarea picturii, s-a scos la lumina inscriptia originala, in limba georgiana. In alte cateva locuri, precum langa chipurile Sfintilor Luca si Prohor, literele georgiene se vad iesind de sub inscriptiile grecesti. In anul 1980, Patriarhatul Grec din Ierusalim a reparat pictura in fresca, insa rezultatele nu au fost imbucuratoare, folosindu-se chiar pictura in ulei.

Biblioteca si trapeza manastirii emana un duh monahal specific zonei athonite. In interiorul manastirii se afla amenajat si un modest muzeu bisericesc. Manastirea pastreaza pana astazi o obste crestin-ortodoxa si o viata duhovniceasca foarte activa.

Manastirea Sfanta Cruce din Ierusalim - traditia Pomului Sfant al Crucii

Potrivit traditiilor crestine locale, Manastirea Sfanta Cruce din Ierusalim a fost zidita pe locul de unde a fost taiat copacul din care a fost facuta Sfanta Cruce a Mantuitorului. Se mai crede ca tot aici a fost inmormantat Adam, cu toate ca exista si alte cateva traditii legate de locul de inmormantare al acestuia, una dintre ele identificand locul cu piatra de pe Golgota.

Pomul Sfant, potrivit traditiilor locale, care au si fost infatisate in icoanele zugravite in capela manastirii, a avut la origine o tripla sadire (maslin, chiparos si cedru) din seminte pe care Avraam i le-a dat-o lui Lot. Luand semintele, Lot le-a plantat langa cortul sau, udandu-le numai cu apa din Iordan. Acesta ar fi copacul folosit pentru facerea Sfintei Cruci, pe care a fost rastignit Mantuitorul Iisus Hristos.

Dupa coborarea de pe Cruce, Sfanta Cruce a fost luata si aruncata in Mormantul lui Hristos. Parti importante din Sfanta Cruce au fost scoase la lumina de catre Sfanta Elena, mama Sfantului Constantin cel Mare, care a si descoperit Sfantul Mormant, in anul 326.

Locul exact al radacinii Pomului celui Sfant se afla in incinta manastirii, intr-o capela subterana, fiind incadrat cu marmura si bronz. Prin partea stanga a bisericii, o usa conduce, printr-un culoar stramt, la camera cu pricina.

In aceasta capela sunt asezate mai multe icoane ce infatiseaza istoria Copacului: Lot, scapand din Sodoma; Avraam, dand lui Lot cele trei seminte; Lot, plantand semintele; Lot, udand Copacul Sfant, cu apa din Iordan; taierea Copacului si cararea acestuia spre Golgota; pironirea pe Cruce a Mantuitorului, in vederea soldatilor romani, a Maicii Domnului si a Mariei Magdalena; Rastignirea Mantuitorului Iisus Hristos.

Teodor Danalache

 

Pe aceeaşi temă

25 Iunie 2012

Vizualizari: 15054

Voteaza:

Manastirea Sfanta Cruce - Ierusalim 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Marcu AdrianPostat la 2012-09-15 09:24

    Multumesc mult. Foarte frumoasa istorisire.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact