Manastirea Sfantul Onufrie din Ierusalim - Hacheldama

Manastirea Sfantul Onufrie din Ierusalim - Hacheldama

Manastirea Sfantul Onufrie cel Mare din Ierusalim este o manastire ortodoxa greceasca, aflata la sud-est de Ierusalim, in imediata apropiere a locului numit Hacheldama, adica "Tarina Sangelui", pamant cumparat cu cei 30 de arginti cu care a fost vandut Iisus Hristos.

Hacheldama este astazi numai o mare ruina. Initial, locul s-a numit "Tarina Olarului", deoarece lutul din acest loc era atat de calitativ, incat olarii isi facusera aici cateva ateliere, iar mai apoi, dupa cumpararea pamantului cu cei 30 de arginti, "cu pret de sange", locul s-a numit "Tarina Sangelui", adica Hacheldama.

"Atunci Iuda, cel ce L-a vandut, vazand ca a fost osandit, s-a cait si a adus inapoi arhiereilor si batranilor cei treizeci de arginti, zicand: Am gresit vanzand sange nevinovat. Ei i-au zis: Ce ne priveste pe noi? Tu vei vedea. Si el, aruncand argintii in templu, a plecat si, ducandu-se, s-a spanzurat. Iar arhiereii, luand banii, au zis: Nu se cuvine sa-i punem in vistieria templului, deoarece sunt pret de sange. Si tinand ei sfat, au cumparat cu ei Tarina Olarului, pentru ingroparea strainilor. Pentru aceea s-a numit tarina aceea Tarina Sangelui, pana in ziua de astazi. Atunci s-a implinit cuvantul spus de Ieremia proorocul, care zice: Si au luat cei treizeci de arginti, pretul celui pretuit, pe care l-au pretuit fiii lui Israel, si i-au dat pe Tarina Olarului dupa cum mi-a spus mie Domnul." (Matei 27, 3-10)

In partea sud-estica a ruinelor ramase in picioare pe Tarina Sangelui, se afla astazi Manastirea Sfantul Onufrie cel Mare. Manastirea a fost ridicata peste mai multe morminte si grote sapate in piatra muntelui, morminte ce pot fi vazute si astazi, in subteran.

Traditia inmormantarii in Hacheldama a pelerinilor straini, care nu erau iudei, a continuat pana la inceputul secolului al XIX-lea. Cea mai mare parte din oasele gasite in ruinele de la Hacheldama sunt inmormantate in aceasta manastire.

Manastirea Sfantul Onufrie din Ierusalim este o manastire ortodoxa cu obste de maici. Manastirea apartine Patriarhiei din Ierusalim, ea fiind zidita pe locul unde se crede ca a vietuit, prin secolul al IV-lea, vreme de trei ani, Sfantul Cuvios Onufrie cel Mare. Se spune ca, in vremea petrecerii lui aici, sfantul se ruga mult pentru cei inmormantati in grota de la Hacheldama.

Sfantul Onufrie este un calugar egiptean, vietuitor in secolul al IV-lea, al carui singur vestmant era barba lunga si deasa. Cuviosul Onufrie a trait in jurul anilor 350-400, in pustiul Egiptului. Timp de 70 de ani, sfantul a indurat arsita zilei, frigul noptii, luptandu-se neincetat cu demonii si cu neputintele firii, intr-o pestera.

In pragul mortii sale, el i-a spus lui Pafnutie: "Lepadand toata grija lumeasca pentru a ne darui lui Dumnezeu, nu mai simtim nici foame, nici sete, nici vreo alta slabiciune. Si atunci cand unul dintre noi doreste cu nostalgie sa revada oamenii, ingerii il duc, prin mijlocirea vedeniei, in rai, unde se vede atat de patruns de lumina dumnezeiasca, incat uita de toate greutatile sale si se intoarce cu mult mai mare putere la asceza sa."

Sfantul Onufrie a murit cand inca era la el Pafnutie. Dupa ce acesta l-a ingropat, indata coliba s-a prabusit, smochinul s-a uscat si apa izvorului a secat.

Printre putinele cuvinte pastrate de la Cuviosul Onufrie cel Mare au ramas si cele in care sfantul face diferenta intre monahismul de obste si cel anahoretic, subliniind greutatile celui din urma: "In viata de obste, traim impreuna si fiecare este pentru celalalt pilda, indemn si sprijin la nevoie. Acolo savarsim impreuna cantarea bisericii, iar daca flamanzim, gasim painea facuta, si daca insetam, avem apa din belsug. Deca se intampla unuia sa se imbolnaveasca, fratii ceilalti il mangaie si-l ingrijesc; toti slujim unii altora, din dragoste pentru Hristos. Dar noi, cei care patimim in pustie, suntem lipsiti de toate acestea. Caci cine sa-l mangaie daca i se intampla vreo mahnire? La boala, cine sa-i poarte de grija si sa-i slujeasca? Iar daca il vor incerca ispite si indoieli, cine sa-l povatuiasca? Si daca va flamanzi, unde va afla hrana? Daca va inseta, unde va gasi izvor? Pentru aceea, fara de asemanare este osteneala acestora care traiesc singuratici, in pustie'.

Manastirea Sfantului Onufrie cel Mare pastreaza, in subteran, mai multe pesteri. Cea mai deosebita pestera este cea a Sfantului Onufrie, in care pustnicul s-a nevoit. O alta pestera este cea numita Pestera Apostolilor, in care, dupa traditie, acestia s-au ascuns, in vremea rastignirii Mantuitorului pe Cruce.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

Pe aceeaşi temă

12 Iunie 2019

Vizualizari: 7817

Voteaza:

Manastirea Sfantul Onufrie din Ierusalim - Hacheldama 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact