Istoricul Mitropoliei Ardealului

Istoricul Mitropoliei Ardealului


Primele stiri documentare despre existenta unor ierarhi in Transilvania dateaza din a doua jumatate a secolului al XIV-lea. Astfel, in 1376 este consemnat intr-o inscriptie de la manastirea Ramet arhiepiscopul Ghelasie, iar in 1391 sunt consemnati anumiti arhierei locali "in partile de nord ale Transilvaniei". In secolul al XV-lea sunt consemnati mai multi ierarhi, pe care cercetarile mai noi ii considera drept "mitropoliti" ai intregii Transilvanii: Ioan, in 1456 la Hunedoara, Ioanichie, in 1479, probabil in satul Nandru, langa Hunedoara, iar dupa 1488, la Feleac, langa Cluj, unde au pastorit patru mitropoliti, pana in jurul anului 1550. Dupa ce voievodatul Transilvaniei a devenit principat autonom sub suzeranitate otomana (1541), autoritatile de stat de atunci au obligat pe mitropolitii Transilvaniei sa-si stabileasca sediul la Geoagiu, jud.Alba, iar dupa 1572, la Alba Iulia, unde si-au avut resedinta si principii Transilvaniei. In acest oras au pastorit, intre altii, mitropolitii Ioan de la Prislop (1585-1605), cel care l-a primit pe Mihai Viteazu, ctitorul unei noi catedrale si noi resedinte mitropolitane, Teoctist (1605-1622), Dosoftei (1622-1627), Ghenadie (1627-1640), Ilie Iorest (1640-1643), Simion Stefan (1643-1656) si Sava Brancovici (1656-1680). Intre ei s-au remarcat mai ales Simion Stefan, care a tiparit Noul Testament de la Alba Iulia (1648), precum si Ilie Iorest si Sava Brancovici, aparatori ai Ortodoxiei in fata prozelitismului calvin maghiar, care au fost trecuti in randul sfintilor, in 1955.

Dupa ce Transilvania a intrat in componenta Imperiului habsburgic in 1688, noile autoritati au desfiintat Mitropolia ortodoxa a Transilvaniei cu sediul la Alba Iulia, ca urmare a aderarii fostului mitropolit Atanasie Anghel la unirea cu Biserica Romei. Pentru noua Biserica unita s-a creat o episcopie, initial cu sediul la Alba Iulia, mutat apoi la Fagaras si apoi la Blaj, unde a ramas pana astazi. Clerul si credinciosii ortodocsi au ramas fara un ierarh pana in anul 1761, cand autoritatile habsburgice, in urma numeroaselor proteste si chiar rascoale, au acceptat reactivarea vechiului scaun ierarhic de la Alba Iulia, dar numai la rangul de episcopie, cu sediul la Sibiu. Intre ierarhii de aici notam pe Vasile Moga (1811-1845) si pe Andrei Saguna (1846-1873). Cel din urma, dupa demersuri care au durat 15 ani, a reusit sa reinfiinteze vechea Mitropolie a Transilvaniei, in decembrie 1864, tot cu sediul la Sibiu.

IPS Andrei SagunaArhiepiscopul si mitropolitul Andrei Saguna este cel care a organizat noua mitropolie prin Statutul Organic din 1868, prin revenirea la vechiul principiu canonic ortodox, de implicare a laicilor in viata si misiunea Bisericii. El a creat o adevarata scoala teologica sibiana prin reorganizarea vechiului Institut Teologic-Pedagogic de aici (existent din 1786),  cu doua sectii, cu profesori bine pregatiti formati in medii universitare europene; a intemeiat si o tipografie in 1850, in care au aparut peste 200 de lucrari, inclusiv ziarul "Telegraful Roman", cu aparitie neintrerupta din 1853, pana astazi.

Mitropolitul Andrei Saguna este adevaratul reorganizator al invatamantului romanesc din Transilvania, ocrotit de Biserica prin cele aproximativ 800 de scoli primare, existente numai in Arhiepiscopia Sibiului, prin Gimnaziul cu opt clase care-i poarta numele din Brasov, si Gimnaziul "Avram Iancu" din Brad, jud Hunedoara. De asemenea s-a implicat si in viata national-politica a romanilor, fiind considerat "diplomatul revolutiei din 1848-1849", iar mai tarziu, ca membru in Dieta Transilvaniei, in Senatul imperial din Viena si in Casa magnatilor din Budapesta, apara peste tot drepturile romanilor. Stradaniile sale au fost continuate si de urmasii sai, mitropolitii Miron Romanul (1874-1898), Ioan Metianu (1899-1916) si Vasile Mangra (1916-1918), care au lucrat mai mult pentru apararea scolilor confesionale romanesti din Transilvania, amenintate cu instrainarea.

Dupa realizarea statului national unitar roman, cel mai prestigios mitropolit al Transilvaniei, Banatului, Crisanei si Maramuresului a fost Nicolae Balan (1920-1955). El a reorganizat vechiul Institut Teologic-Pedagogic din Sibiu ca Academie Teologica, cu patru ani de studii si dreptul de a conferi licenta (devenita Institut Teologic de grad universitar, in 1948), a infiintat o Scoala normala de baieti si de fete in Sibiu, a indrumat activitatea vechilor licee din Brasov si Brad. Datorita eforturilor sale, Sibiul a devenit unul din cele mai prestigioase centre teologice din tara, prin numerosii bursieri pe care i-a trimis la studii peste hotare (Nicolae Colan, Nicolae Popoviciu, Dumitru Staniloae, Liviu Stan, Nicolae Mladin, Nicolae Balca s.a.). In 1940 a protestat cu vehementa impotriva Diktatului de la Viena, iar in anii celui de-al doilea razboi mondial a intervenit sa fie sistata deportarea evreilor in Transnistria.

Primele stiri documentare despre existenta unor ierarhi in Transilvania dateaza din a doua jumatate a secolului al XIV-lea. Astfel, in 1376 este consemnat intr-o inscriptie de la manastirea Ramet arhiepiscopul Ghelasie, iar in 1391 sunt consemnati anumiti arhierei locali "in partile de nord ale Transilvaniei". In secolul al XV-lea sunt consemnati mai multi ierarhi, pe care cercetarile mai noi ii considera drept "mitropoliti" ai intregii Transilvanii: Ioan, in 1456 la Hunedoara, Ioanichie, in 1479, probabil in satul Nandru, langa Hunedoara, iar dupa 1488, la Feleac, langa Cluj, unde au pastorit patru mitropoliti, pana in jurul anului 1550. Dupa ce voievodatul Transilvaniei a devenit principat autonom sub suzeranitate otomana (1541), autoritatile de stat de atunci au obligat pe mitropolitii Transilvaniei sa-si stabileasca sediul la Geoagiu, jud.Alba, iar dupa 1572, la Alba Iulia, unde si-au avut resedinta si principii Transilvaniei. In acest oras au pastorit, intre altii, mitropolitii Ioan de la Prislop (1585-1605), cel care l-a primit pe Mihai Viteazu, ctitorul unei noi catedrale si noi resedinte mitropolitane, Teoctist (1605-1622), Dosoftei (1622-1627), Ghenadie (1627-1640), Ilie Iorest (1640-1643), Simion Stefan (1643-1656) si Sava Brancovici (1656-1680). Intre ei s-au remarcat mai ales Simion Stefan, care a tiparit Noul Testament de la Alba Iulia (1648), precum si Ilie Iorest si Sava Brancovici, aparatori ai Ortodoxiei in fata prozelitismului calvin maghiar, care au fost trecuti in randul sfintilor, in 1955.

Dupa ce Transilvania a intrat in componenta Imperiului habsburgic in 1688, noile autoritati au desfiintat Mitropolia ortodoxa a Transilvaniei cu sediul la Alba Iulia, ca urmare a aderarii fostului mitropolit Atanasie Anghel la unirea cu Biserica Romei. Pentru noua Biserica unita s-a creat o episcopie, initial cu sediul la Alba Iulia, mutat apoi la Fagaras si apoi la Blaj, unde a ramas pana astazi. Clerul si credinciosii ortodocsi au ramas fara un ierarh pana in anul 1761, cand autoritatile habsburgice, in urma numeroaselor proteste si chiar rascoale, au acceptat reactivarea vechiului scaun ierarhic de la Alba Iulia, dar numai la rangul de episcopie, cu sediul la Sibiu. Intre ierarhii de aici notam pe Vasile Moga (1811-1845) si pe Andrei Saguna (1846-1873). Cel din urma, dupa demersuri care au durat 15 ani, a reusit sa reinfiinteze vechea Mitropolie a Transilvaniei, in decembrie 1864, tot cu sediul la Sibiu.

Arhiepiscopul si mitropolitul Andrei Saguna este cel care a organizat noua mitropolie prin Statutul Organic din 1868, prin revenirea la vechiul principiu canonic ortodox, de implicare a laicilor in viata si misiunea Bisericii. El a creat o adevarata scoala teologica sibiana prin reorganizarea vechiului Institut Teologic-Pedagogic de aici (existent din 1786),  cu doua sectii, cu profesori bine pregatiti formati in medii universitare europene; a intemeiat si o tipografie in 1850, in care au aparut peste 200 de lucrari, inclusiv ziarul "Telegraful Roman", cu aparitie neintrerupta din 1853, pana astazi.

Mitropolitul Andrei Saguna este adevaratul reorganizator al invatamantului romanesc din Transilvania, ocrotit de Biserica prin cele aproximativ 800 de scoli primare, existente numai in Arhiepiscopia Sibiului, prin Gimnaziul cu opt clase care-i poarta numele din Brasov, si Gimnaziul "Avram Iancu" din Brad, jud Hunedoara. De asemenea s-a implicat si in viata national-politica a romanilor, fiind considerat "diplomatul revolutiei din 1848-1849", iar mai tarziu, ca membru in Dieta Transilvaniei, in Senatul imperial din Viena si in Casa magnatilor din Budapesta, apara peste tot drepturile romanilor. Stradaniile sale au fost continuate si de urmasii sai, mitropolitii Miron Romanul (1874-1898), Ioan Metianu (1899-1916) si Vasile Mangra (1916-1918), care au lucrat mai mult pentru apararea scolilor confesionale romanesti din Transilvania, amenintate cu instrainarea. 

Dupa realizarea statului national unitar roman, cel mai prestigios mitropolit al Transilvaniei, Banatului, Crisanei si Maramuresului a fost Nicolae Balan (1920-1955). El a reorganizat vechiul Institut Teologic-Pedagogic din Sibiu ca Academie Teologica, cu patru ani de studii si dreptul de a conferi licenta (devenita Institut Teologic de grad universitar, in 1948), a infiintat o Scoala normala de baieti si de fete in Sibiu, a indrumat activitatea vechilor licee din Brasov si Brad. Datorita eforturilor sale, Sibiul a devenit unul din cele mai prestigioase centre teologice din tara, prin numerosii bursieri pe care i-a trimis la studii peste hotare (Nicolae Colan, Nicolae Popoviciu, Dumitru Staniloae, Liviu Stan, Nicolae Mladin, Nicolae Balca s.a.). In 1940 a protestat cu vehementa impotriva Diktatului de la Viena, iar in anii celui de-al doilea razboi mondial a intervenit sa fie sistata deportarea evreilor in Transnistria.

In a doua jumatate a secolului al XX-lea au pastorit mitropolitii  Iustin Moisescu (1956-1957), Nicolae Colan (1957-1967), Nicolae Mladin (1967-1981) si Antonie Plamadeala (1982-2005), care s-au straduit sa continue activitatea misionara, pastorala si culturala a vrednicilor lor precursori. Din noiembrie 2005, scaunul de Arhiepiscop al Sibiului si Mitropolit al Ardealului a fost incredintat IPS Dr. Laurentiu Streza, fost episcop al Caransebesului si care, de trei decenii, este si profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxa "Andrei Saguna" din Sibiu.

In a doua jumatate a secolului al XX-lea au pastorit mitropolitii  Iustin Moisescu (1956-1957), Nicolae Colan (1957-1967), Nicolae Mladin (1967-1981) si Antonie Plamadeala (1982-2005), care s-au straduit sa continue activitatea misionara, pastorala si culturala a vrednicilor lor precursori. Din noiembrie 2005, scaunul de Arhiepiscop al Sibiului si Mitropolit al Ardealului a fost incredintat IPS Dr. Laurentiu Streza, fost episcop al Caransebesului si care, de trei decenii, este si profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxa "Andrei Saguna" din Sibiu.

Mitropolia Ardealului

.
Pe aceeaşi temă

18 Iulie 2012

Vizualizari: 10919

Voteaza:

Istoricul Mitropoliei Ardealului 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact