Tăierea moţului

Tăierea moţului

Tăierea moţului, act profan cu tentă superstiţioasă

Aniversarea împlinirii primului an de viaţă a micului creştin nu poate fi decât un moment de bucurie în orice familie. Cum însă pentru unii bucuria este înţeleasă mai mult ca o distracţie lumească, apar tot felul de obiceiuri profane, ca tăierea moţului, care vor să catalizeze evenimentul. Mai grav e când apare şi tenta superstiţioasă.

Sunt de acord că ziua de naştere se poate marca deosebit, mai cu seama când împlinim primul anişor de trăire a darului suprem numit viaţă. Pentru creştini, există chiar o rugăciune specială la ziua aniversară de naştere, pe care fiecare o poate citi, pentru a-i mulţumi lui Dumnezeu pentru cele de până atunci, dar şi pentru a-l ruga să ne binecuvânteze şi următorul an de viaţă. În fond, ziua de naştere are o dubla semnificaţie: pe de o parte reprezintă momentul sosirii noastre în această lume, pe de altă parte prefigurează marea zi de naştere în viaţa cea veşnică, pe care ne-o pregătim încă de aici.

Cum însă viaţa noastră este dihotomică (spirituală şi materială) atunci şi momentele importante din viaţă nu pot fi trăite doar spiritual, ci marcate şi material. Forma optimă pe care creştinismul a găsit-o este agapa frăţească. Ea este o masă festivă în care nu doar ne alimentăm trupul, ci ne hrănim şi spiritul, prin practicarea comuniunii creştine (numită mai pompos azi „socializare”).

Că astfel de evenimente ating uneori valenţe extreme, degradante sau chiar inumane, e altă discuţie. Ecuaţia e simplă: riscul şi nivelul de degradare sunt invers proporţionale cu gradul de spiritualitate al participanţilor. Iar rezultatul se cuantifică de la caz la caz: agapă (când este cauzată un eveniment religios), petrecere/banchet (cauzate de eveniment profan) sau chef/paranghelie/chermeză (când motivaţia profană e foarte diluată sau chiar lipseşte).

Cum însă românii au pretenţia că suntem un popor cu o puternică identitate spirituală, s-a simţit nevoia ca măcar la împlinirea unui anişor de viaţă lucrurile sa fie ceva mai animate spiritual. Aşa apare (nu e clar de unde) obiceiul tăierii moţului. Care n-are nici un fundament creştin, fiind o invenţie greu de explicat, dar care poate polua spiritual printr-o tentă de superstiţiozitate. Să lămurim.

1. Tăierea moţului propriu-zis

Nu am găsit nicăieri originea, explicaţia sau legătura acestui obicei cu creştinismul. Pare mai mult o chestiune legată de evoluţia fiziologică a pruncului. În primul an de viaţă (chiar doi sau trei) părul nu prea creşte, iar tunsul nu este o necesitate. Însă primul tuns va avea o valoare simbolică mai mare decât următoarele. Şi atunci, s-a simţit, probabil, nevoia unei marcări a evenimentului, desigur în sens profan. Am putea spune că până aici nu este nimic neobişnuit.

Problema poate apărea însă la semnificaţia acordată tăierii primei şuviţe, numită moţ. În cultura universală tăierea părului nu este doar un simplu act de igienă, ci îmbracă nuanţe diverse, dat fiind că podoaba capilară reprezintă un element de identitate personală. De aici şi preocuparea, uneori excesivă, pentru îngrijirea părului.

În Vechiul Testament, de pildă, tăierea părului reprezenta un act de jurământ pentru un ideal. De asemenea, episodul în care desfrânata Dalila îl învinge pe puternicul Samson, tăindu-i părul este o prefigurare a decăderii omului prin lipsirea de virtuţi. În fine, în creştinism, la Botez, Hirotonie sau intrarea în monahism se practică “tunderea”, adică tăierea ritualică a trei şuviţe, semn al închinării vieţii Sf. Treimi.

Aşa că “moţul” pentru pruncul creştin nu este nici măcar prima tăiere a părului, aceasta survenind la momentul Botezului De asemeni, participarea naşului la eveniment este o prelungire a autorităţii spirituale, pe care Biserica o binecuvântează chiar şi în momentul tunderii de la Botez: “pe robul tău acesta, care începe a-şi tunde părul capului său, binecuvântează-l împreună cu naşii lui”, rosteşte preotul la Botez.

De aceea, pentru mine cel puţin, “tăierea moţului” este un simplu act profan, care pare mai mult o parodiere a Botezului.

Lucrurile se complică mai tare în momentul imediat următor al “tăierii moţului”, când apare. . .

2. Tăviţa cu obiecte

Se obişnuieşte ca în faţa pruncului, pe o tăviţă să se aşeze diverse obiecte, reprezentând diversitatea activităţilor umane: bani, bijuterii, mici unelte gospodăreşti, o carte, un pix/stilou, chei de autoturism, obiecte cosmetice şi mai nou, telefonul mobil, un microfon, o tabletă sau diverse gadgeturi electronice. Unii, vrând să pară mai exotici, pun şi brichetă, ţigări, dop de sticlă etc., acestea reprezentând mai mult vicii.

Aici începe tenta superstiţioasă, pe care creştinismul nu o acceptă: predestinaţionismul. Asemănătoare cumva ghicitului şi ursitoarelor, superstiţia susţine că obiectele pe care pune pruncul mâna, acelea vor reprezenta activităţile dominante din viaţa lui. Predestinaţionism curat l-aş numi sau, dacă vi se pare prea dur, ghicitorie mondenă pe seama unui nevinovat prunc. Şi asta pentru că, la români, destinul este încă perceput ca o fatalitate şi nu ca o şansă a vieţii.

Din aceste motive, personal n-am îndemnat şi n-am să îndemn vreodată pe creştini la practicarea „tăierii moţului”. Sunt ferm convins că aniversarea unui prunc poate îmbrăca şi forme mult mai creştineşti, ziditoare de suflet.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 01 August 2025

24 Ianuarie 2015

Vizualizari: 16960

Voteaza:

5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact