Sfanta Biserica - icoana a cosmosului


 

Cum si in ce fel Sfanta Biserica este icoana a cosmosului, constand in fiinte vazute si nevazute?

Dupa un al doilea inteles spiritual, spunea, Sfanta Biserica a lui Dumnezeu este chip si icoana a intregului cosmos, constand din fiinte vazute si nevazute, avand aceeasi unitate si distinctie ca si el. Ca edificiu, biserica - fiind un singur locas - se deosebeste totusi dupa forma ei spatiala, impartindu-se in locul destinat numai preotilor si liturghisitorilor, pe care il numim "ieration" [Acesta este, dupa toata probabilitatea, spatiul in care este asezata masa altarului, careia sfantul Maxim pare a-i spune simplu altar. Din aceasta scriere, care e pentru multe elemente si momente ale Liturghiei si ale locasului bisericesc cel mai vechi document informativ (de pilda pentru Intrarea mica si mare) s-ar parea ca spatiul altarului nu era inca atat de total izolat de naos, ca mai tarziu. De aceea stateau acolo nu numai liturghisitorii, ci si ceielalti preoti. A se vedea cu privire la timpul introducerii zidului despartitor intre spatiul altarului si naos detalii la Karl Holl, "Die Enstehung der Bilderwand in der griechischen Kirche", in "Gessammelte Aufsatze zur Kirchengeschichte", II Der Osten, 2, Halbband, Tubingen, Mohr, 1929, p.22 si urm.] si in cel lasat pe seama intregului popor credincios, pe care il numim "naos". Dar este una dupa ipostas, neimpartindu-se si ea insasi deodata cu partile ei, din pricina deosebirii acestora intreolalta. Dimpotriva, dezleaga si partile insele de deosebirea aratata prin numirile lor, facandu-le sa se raporteze la ceea ce este una in ea si infatisandu-le pe amandoua identice intreolalta. Caci fiecare din aceste doua este reciproc celeilalte ceea ce este aceea pentru sine insasi. Naosul este ieration in potenta, initiat si sfiintit prin ducerea sa pana la sfarsitul actiunii de initiere si sfintire. Iar ierationul este un naos actualizat, avandu-l pe acela ca inceput al actiunii de initiere si de sfintire, care staruie ca una si aceeasi prin amandoua. Tot asa si totalitatea lucrurilor aduse de Dumnezeu la existenta prin creatie, se imparte in cosmos inteligibil, constand din fiinte spirituale si netrupesti si in cosmosul acesta sensibil si corporal, tesut grandios, din multe forme si naturi. Prin aceasta e ca un fel de alta biserca a lui Dumnezeu, nefacuta de maini, indicata cu intelepciune de aceasta, care e facuta de maini. Aceasta totalitate are ca ieration cosmosul de sus, destinat puterilor de sus, iar ca naos pe cel de jos, la indemana celor sortiti sa traiasca o viata legata de simturi. Dar iarasi cosmosul e unul si neimpartit cu toata deosebirea partilor sale. Dimpotriva, el infatiseaza si deosebirea partilor, provite din insusirile caracteristice fireste firesti, facandu-le sa se raporteze la unitatea si neimpartirea

sa. Astfel le vadeste ca fiind una cu el si intreolalta in chip neamestecat, fiecare din ele strabatand intreaga in cealalta si amandoua implinindu-l pe el cum implinesc partile un intreg si el implinindu-se prin ele ca intreg, in chip unitar si integral. Caci intreg cosmosul inteligibil se arata in intreg cosmosul sensibil, in chip tainic prin formele simbolice, celor ce pot sa vada; si intreg cel sensibil exista in cel inteligibil, simplificat in sensurile mintii. In acela se afla acesta, prin sensuri; iar in acesta acela, prin figuri. Iar lucrarea lor este una, cum ar fi"o roata in roata", dupa cum zice minunatul vazator al lucrurilor mari Iezechiel, vorbind, cred, despre cele doua lumi ( 1, 16 ). Dumnezeiescul apostol zice la randul sau: "Cele nevazute ale lui Dumnezeu de la intemeierea lumii din fapturi fiind intelese se vad." ( Rom. 1, 20 ). Iar daca prin cele ce se vad se privesc cele ce nu se vad, cum s-a scris, cu mult mai vartos vor fi intelese prin cele ce nu se vad cele ce se vad, de catre cei dedati contemplatiei duhovnicesti. De fapt contemplatia simbolica a celor inteligibile prin cele vazute este stiinta si intelegere duhovniceasca a celor vazute prin cele nevazute. Caci cele ce-si sunt unele altora indicatoare trebuie sa vadeasca reciproc prezenta adevarata si clara a celorlalte si relatia nestirbita cu acelea.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact