Scena spalarii din icoana Nasterii Domnului

Scena spalarii din icoana Nasterii Domnului

Atunci cand este redata Intruparea Mantuitorului din Sfanta Fecioara Maria sunt prezente in unele icoane si detalii pe care unele persoane le considera a fi straine de duhul Ortodoxiei. Scena spalarii Domnului a facut ca in unele biserici din Muntele Athos sa fie evitata intentionat. Motivul? Nasterea Domnului a fost ca si zamislirea supranaturala. Maica Domnului nu a nascut un simplu om si din acest motiv, pruncul nu avea nevoie sa fie spalat. S-a spus ca prezenta acestei scene in icoana Nasterii Domnului exprima decaderea artei de la simplitatea duhovniceasca. Nemultumirea celor care nu sunt de acord cu aceasta scena vine si din faptul ca acest eveniment al spalarii pruncului nu este prezent in Evanghelii, ci doar in scrierile apocrife. Mentionam ca scena spalarii Domnului are la baza pasaje din evangheliile apocrife ale lui Iacov si Matei. Acestea vorbesc despre prezenta a doua femei, Salomeea si Zelemi, chemate de Iosif pentru a o asista la nastere pe Sfanta Fecioara.

Erminia zugravilor, dupa Dionisie de Furna, descrie tiparul iconografic al Nasterii Domnului si nu aminteste nimic despre scena spalarii Domnului: "Pestera si intr-insa, la partea cea dreapta, Nascatoarea de Dumnezeu punand in iesle pe Hristos infasat ca un Prunc; si Iosif ingenuncheat de-a stanga, avandu-si mainile incrucisate la piept. Si dinapoia ieslei un bou si un asin, uitandu-se la Hristos. Si dinapoia Preasfintei Fecioare si a lui Iosif, pastorii tinand toiege si uitandu-se cu mirare la Hristos; si dinafara de pestera oi si pastori, unul zicand cu fluierul, si altii uitandu-se in sus cu frica; si deasupra lor un inger ii binecuvinteaza. Si dinspre cealalta parte, magi cu imbracaminte imparateasca, calari pe cai si aratandu-si steaua unul altuia. Si deasupra pesterii, multime de ingeri".

Sunt persoane care sustin ca aceasta scena nu este degradanta pentru Hristos, deoarece ea are menirea de a ne descoperi ca Hristos a avut un trup real si nu aparent. Mantuitorul accepta sa fie spalat nu pentru ca avea nevoie de acest lucru, ci doar pentru a ne descoperi ca S-a nascut cu adevarat din mama pamanteana, fara tata pamantean, ca sa ne faca purtatori de Duhul Sfant. El S-a facut Om, ca pe noi oamenii, sa ne indumnezeiasca prin har. Asadar, aceasta scena doreste sa redea dogma principala a invataturii crestine despre Intruparea Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria.

In "Ghidul de iconografie bizantina" al lui Constantine Cavarnos, Nasterea lui Hristos apare reprezentata in icoane astfel: "Un munte stancos, cu ierburi si tufisuri ici si colo, iar la mijloc, pestera. In pestera, o iesle in forma dreptunghiulara in care se afla Pruncul Hristos infasat, cu aureola in jurul capului. In apropierea Pruncului se afla un bou si un magar sau un cal, care privesc spre El si Il incalzesc cu respiratia lor. In fata ieslei, la intrarea in pestera, Maica Domnului se apleaca spre iesle. Expresia fetei e calma, blanda, meditativa, aratand ca a dat nastere Pruncului in chip suprafiresc, fara nici o durere. Deasupra muntelui se afla bolta cerului in forma semicirculara, la fel ca in icoana Bunei Vestiri. Din bolta cerului coboara o raza de lumina dumnezeiasca, ce ajunge pana spre capul pruncului Hristos. Pe la mijlocul ei, raza formeaza o stea.

In partea de sus, in dreapta compozitiei, in afara pesterei, un inger vesteste Nasterea Mantuitorului unuia sau mai multor pastori. In apropierea pastorului se vad cateva oi. In partea opusa a compozitiei sunt mai multi ingeri, iar sub ei, trei magi, fie venind pe jos, fie calare, aducand daruri. In partea de jos a icoanei, in planul frontal, apare dreptul Iosif, infatisat fie in coltul din stanga, fie in dreapta. Iosif priveste calm si meditativ, gandindu-se la minunile lui Dumnezeu pe care le vede si le aude acum.

In sfarsit, in coltul opus dreptului Iosif apar doua femei. Una dintre ele, mai in varsta, Salomeea, tine Pruncul dezbracat in poala, gata sa Il scalde in vasul cu apa aflat in fata ei. Cealalta femeie, mai tanara, sta in fata primei, langa vas, si toarna apa in el. Amandoua au manecile suflecate, pentru a se misca mai usor si pentru a nu se uda". 

In conluzie, prezenta acestei scene are menirea de a intari adevarul ca "Fiul lui Dumnezeu a devenit ceea ce suntem noi, ca si noi sa devenim ceea ce El este", dupa cum sustine parintele John Breck.

Sursa:CrestinOrtodox.ro

Pe aceeaşi temă

13 Noiembrie 2017

Vizualizari: 7083

Voteaza:

Scena spalarii din icoana Nasterii Domnului 5.00 / 5 din 3 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Radu AlexandruPostat la 2016-12-22 16:13

    E bine ca apare aceasta scena. Faptul ca pruncul este infasat in giulgiu si nu in scutece, scoate in evidenta dumnezeirea Sa. Ori aceasta scena da marturie deplina si despre firea Sa umana.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact