Scena spalarii din icoana Nasterii Domnului

Scena spalarii din icoana Nasterii Domnului

Atunci cand este redata Intruparea Mantuitorului din Sfanta Fecioara Maria sunt prezente in unele icoane si detalii pe care unele persoane le considera a fi straine de duhul Ortodoxiei. Scena spalarii Domnului a facut ca in unele biserici din Muntele Athos sa fie evitata intentionat. Motivul? Nasterea Domnului a fost ca si zamislirea supranaturala. Maica Domnului nu a nascut un simplu om si din acest motiv, pruncul nu avea nevoie sa fie spalat. S-a spus ca prezenta acestei scene in icoana Nasterii Domnului exprima decaderea artei de la simplitatea duhovniceasca. Nemultumirea celor care nu sunt de acord cu aceasta scena vine si din faptul ca acest eveniment al spalarii pruncului nu este prezent in Evanghelii, ci doar in scrierile apocrife. Mentionam ca scena spalarii Domnului are la baza pasaje din evangheliile apocrife ale lui Iacov si Matei. Acestea vorbesc despre prezenta a doua femei, Salomeea si Zelemi, chemate de Iosif pentru a o asista la nastere pe Sfanta Fecioara.

Erminia zugravilor, dupa Dionisie de Furna, descrie tiparul iconografic al Nasterii Domnului si nu aminteste nimic despre scena spalarii Domnului: "Pestera si intr-insa, la partea cea dreapta, Nascatoarea de Dumnezeu punand in iesle pe Hristos infasat ca un Prunc; si Iosif ingenuncheat de-a stanga, avandu-si mainile incrucisate la piept. Si dinapoia ieslei un bou si un asin, uitandu-se la Hristos. Si dinapoia Preasfintei Fecioare si a lui Iosif, pastorii tinand toiege si uitandu-se cu mirare la Hristos; si dinafara de pestera oi si pastori, unul zicand cu fluierul, si altii uitandu-se in sus cu frica; si deasupra lor un inger ii binecuvinteaza. Si dinspre cealalta parte, magi cu imbracaminte imparateasca, calari pe cai si aratandu-si steaua unul altuia. Si deasupra pesterii, multime de ingeri".

Sunt persoane care sustin ca aceasta scena nu este degradanta pentru Hristos, deoarece ea are menirea de a ne descoperi ca Hristos a avut un trup real si nu aparent. Mantuitorul accepta sa fie spalat nu pentru ca avea nevoie de acest lucru, ci doar pentru a ne descoperi ca S-a nascut cu adevarat din mama pamanteana, fara tata pamantean, ca sa ne faca purtatori de Duhul Sfant. El S-a facut Om, ca pe noi oamenii, sa ne indumnezeiasca prin har. Asadar, aceasta scena doreste sa redea dogma principala a invataturii crestine despre Intruparea Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria.

In "Ghidul de iconografie bizantina" al lui Constantine Cavarnos, Nasterea lui Hristos apare reprezentata in icoane astfel: "Un munte stancos, cu ierburi si tufisuri ici si colo, iar la mijloc, pestera. In pestera, o iesle in forma dreptunghiulara in care se afla Pruncul Hristos infasat, cu aureola in jurul capului. In apropierea Pruncului se afla un bou si un magar sau un cal, care privesc spre El si Il incalzesc cu respiratia lor. In fata ieslei, la intrarea in pestera, Maica Domnului se apleaca spre iesle. Expresia fetei e calma, blanda, meditativa, aratand ca a dat nastere Pruncului in chip suprafiresc, fara nici o durere. Deasupra muntelui se afla bolta cerului in forma semicirculara, la fel ca in icoana Bunei Vestiri. Din bolta cerului coboara o raza de lumina dumnezeiasca, ce ajunge pana spre capul pruncului Hristos. Pe la mijlocul ei, raza formeaza o stea.

In partea de sus, in dreapta compozitiei, in afara pesterei, un inger vesteste Nasterea Mantuitorului unuia sau mai multor pastori. In apropierea pastorului se vad cateva oi. In partea opusa a compozitiei sunt mai multi ingeri, iar sub ei, trei magi, fie venind pe jos, fie calare, aducand daruri. In partea de jos a icoanei, in planul frontal, apare dreptul Iosif, infatisat fie in coltul din stanga, fie in dreapta. Iosif priveste calm si meditativ, gandindu-se la minunile lui Dumnezeu pe care le vede si le aude acum.

In sfarsit, in coltul opus dreptului Iosif apar doua femei. Una dintre ele, mai in varsta, Salomeea, tine Pruncul dezbracat in poala, gata sa Il scalde in vasul cu apa aflat in fata ei. Cealalta femeie, mai tanara, sta in fata primei, langa vas, si toarna apa in el. Amandoua au manecile suflecate, pentru a se misca mai usor si pentru a nu se uda". 

In conluzie, prezenta acestei scene are menirea de a intari adevarul ca "Fiul lui Dumnezeu a devenit ceea ce suntem noi, ca si noi sa devenim ceea ce El este", dupa cum sustine parintele John Breck.

Sursa:CrestinOrtodox.ro

Pe aceeaşi temă

13 Noiembrie 2017

Vizualizari: 7161

Voteaza:

Scena spalarii din icoana Nasterii Domnului 5.00 / 5 din 3 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Radu AlexandruPostat la 2016-12-22 16:13

    E bine ca apare aceasta scena. Faptul ca pruncul este infasat in giulgiu si nu in scutece, scoate in evidenta dumnezeirea Sa. Ori aceasta scena da marturie deplina si despre firea Sa umana.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact