Scena spalarii din icoana Nasterii Domnului

Scena spalarii din icoana Nasterii Domnului

Atunci cand este redata Intruparea Mantuitorului din Sfanta Fecioara Maria sunt prezente in unele icoane si detalii pe care unele persoane le considera a fi straine de duhul Ortodoxiei. Scena spalarii Domnului a facut ca in unele biserici din Muntele Athos sa fie evitata intentionat. Motivul? Nasterea Domnului a fost ca si zamislirea supranaturala. Maica Domnului nu a nascut un simplu om si din acest motiv, pruncul nu avea nevoie sa fie spalat. S-a spus ca prezenta acestei scene in icoana Nasterii Domnului exprima decaderea artei de la simplitatea duhovniceasca. Nemultumirea celor care nu sunt de acord cu aceasta scena vine si din faptul ca acest eveniment al spalarii pruncului nu este prezent in Evanghelii, ci doar in scrierile apocrife. Mentionam ca scena spalarii Domnului are la baza pasaje din evangheliile apocrife ale lui Iacov si Matei. Acestea vorbesc despre prezenta a doua femei, Salomeea si Zelemi, chemate de Iosif pentru a o asista la nastere pe Sfanta Fecioara.

Erminia zugravilor, dupa Dionisie de Furna, descrie tiparul iconografic al Nasterii Domnului si nu aminteste nimic despre scena spalarii Domnului: "Pestera si intr-insa, la partea cea dreapta, Nascatoarea de Dumnezeu punand in iesle pe Hristos infasat ca un Prunc; si Iosif ingenuncheat de-a stanga, avandu-si mainile incrucisate la piept. Si dinapoia ieslei un bou si un asin, uitandu-se la Hristos. Si dinapoia Preasfintei Fecioare si a lui Iosif, pastorii tinand toiege si uitandu-se cu mirare la Hristos; si dinafara de pestera oi si pastori, unul zicand cu fluierul, si altii uitandu-se in sus cu frica; si deasupra lor un inger ii binecuvinteaza. Si dinspre cealalta parte, magi cu imbracaminte imparateasca, calari pe cai si aratandu-si steaua unul altuia. Si deasupra pesterii, multime de ingeri".

Sunt persoane care sustin ca aceasta scena nu este degradanta pentru Hristos, deoarece ea are menirea de a ne descoperi ca Hristos a avut un trup real si nu aparent. Mantuitorul accepta sa fie spalat nu pentru ca avea nevoie de acest lucru, ci doar pentru a ne descoperi ca S-a nascut cu adevarat din mama pamanteana, fara tata pamantean, ca sa ne faca purtatori de Duhul Sfant. El S-a facut Om, ca pe noi oamenii, sa ne indumnezeiasca prin har. Asadar, aceasta scena doreste sa redea dogma principala a invataturii crestine despre Intruparea Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria.

In "Ghidul de iconografie bizantina" al lui Constantine Cavarnos, Nasterea lui Hristos apare reprezentata in icoane astfel: "Un munte stancos, cu ierburi si tufisuri ici si colo, iar la mijloc, pestera. In pestera, o iesle in forma dreptunghiulara in care se afla Pruncul Hristos infasat, cu aureola in jurul capului. In apropierea Pruncului se afla un bou si un magar sau un cal, care privesc spre El si Il incalzesc cu respiratia lor. In fata ieslei, la intrarea in pestera, Maica Domnului se apleaca spre iesle. Expresia fetei e calma, blanda, meditativa, aratand ca a dat nastere Pruncului in chip suprafiresc, fara nici o durere. Deasupra muntelui se afla bolta cerului in forma semicirculara, la fel ca in icoana Bunei Vestiri. Din bolta cerului coboara o raza de lumina dumnezeiasca, ce ajunge pana spre capul pruncului Hristos. Pe la mijlocul ei, raza formeaza o stea.

In partea de sus, in dreapta compozitiei, in afara pesterei, un inger vesteste Nasterea Mantuitorului unuia sau mai multor pastori. In apropierea pastorului se vad cateva oi. In partea opusa a compozitiei sunt mai multi ingeri, iar sub ei, trei magi, fie venind pe jos, fie calare, aducand daruri. In partea de jos a icoanei, in planul frontal, apare dreptul Iosif, infatisat fie in coltul din stanga, fie in dreapta. Iosif priveste calm si meditativ, gandindu-se la minunile lui Dumnezeu pe care le vede si le aude acum.

In sfarsit, in coltul opus dreptului Iosif apar doua femei. Una dintre ele, mai in varsta, Salomeea, tine Pruncul dezbracat in poala, gata sa Il scalde in vasul cu apa aflat in fata ei. Cealalta femeie, mai tanara, sta in fata primei, langa vas, si toarna apa in el. Amandoua au manecile suflecate, pentru a se misca mai usor si pentru a nu se uda". 

In conluzie, prezenta acestei scene are menirea de a intari adevarul ca "Fiul lui Dumnezeu a devenit ceea ce suntem noi, ca si noi sa devenim ceea ce El este", dupa cum sustine parintele John Breck.

Sursa:CrestinOrtodox.ro

13 Noiembrie 2017

Vizualizari: 7022

Voteaza:

Scena spalarii din icoana Nasterii Domnului 5.00 / 5 din 3 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Radu AlexandruPostat la 2016-12-22 16:13

    E bine ca apare aceasta scena. Faptul ca pruncul este infasat in giulgiu si nu in scutece, scoate in evidenta dumnezeirea Sa. Ori aceasta scena da marturie deplina si despre firea Sa umana.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact