Icoana Nasterii Domnului

Icoana Nasterii Domnului

Hristos - izvorul vieţii
„Betleemul a deschis Edenul, veniţi să vedem; aflat-am desfătarea tainică înlăuntrul peşterii; veniţi să privim cele din rai. Acolo s-a arătat rădăcina cea neudată, odrăslind iertare; acolo s-a aflat puţ nesăpat din care David mai înainte a dorit să bea; acolo Fecioara născând Pruncul, a potolit îndată setea lui Adam şi-a lui David. Pentru aceasta la Betleem să mergem, unde S-a născut Prunc tânăr Dumnezeu Cel mai înainte de veci” (Mineiul lunii decembrie)

În icoană, spre deosebire de tabloul religios, evenimentele mântuirii nu sunt interpretate în mod istoric. Istoria este aici tâlcuită într-un mod aparte. Un zugrav autentic nu creează viziuni romantice sau iluzii privitoare la un anume timp şi loc.

Icoana nu stimulează sau provoacă emoţia unor amintiri ale unor timpuri, întâmplări sau civilizaţii de mult trecute (Arhimandritul Vasilios Gondikakis).

Ca să înţelegem mai bine aceste lucruri, să privim imaginea pe care o reproducem pe această pagină. Este vorba despre Naşterea Domnului zugrăvită pe peretele dinspre sud al bisericii Mănăstirii Moldoviţa, în mijlocul numeroaselor chipuri şi evenimente împresurate şi parcă tivite cu superbi lujeri înfloriţi ai Arborelui lui Iesei.

Oricât de sumară, sau mai bine zis de puţin descriptivă ar fi reprezentarea acestui Praznic (situaţie întâlnită şi în fresca aleasă de noi), nelipsite din motivele vizuale ale nici unei alcătuiri iconice care îl ilustrează sunt peştera, asinul şi boul, pe care nici unul dintre evanghelişti nu le menţionează. Matei relatează în capitolul I visul lui Iosif şi în capitolul II afirmă la început „Iar dacă S-a născut Iisus în Betleemul Iudeii”, şi, mai apoi, că magii au intrat „într-o casă” spre a se închina Pruncului (Matei 2, 11). Marcu îşi începe Evanghelia cu propovăduirea Sfântului Ioan Botezătorul şi cu botezul lui Hristos, iar Luca mărturiseşte că Maria şi-a culcat Fiul într-o iesle, „căci nu mai era loc de găzduire pentru ei” (Luca 2, 7). Ioan nu face nici o referire la evenimentul întrupării. Aşadar, Sfintele Evanghelii nu prea au oferit elementele necesare unei elaborări picturale.
Care ar fi atunci semnificaţia teologică a prezenţei celor două animale pe care iconarul se încăpăţânează să le zugrăvească în fiecare icoană a Naşterii Domnului? Şi într-o oarecare criză de spaţiu, pricinuită de numeroasa asistenţă care înconjoară Pruncul, iconarul tot le pictează, chiar dacă în multe cazuri acestea sunt nefireşti de mici.

Unii au spus în felul următor: Într-adevăr, Sfinţii Evanghelişti nu pomenesc în scrierile lor despre ele. Însă Iosif, pentru a putea călători, avea nevoie de un asin; boul indica prezenţa şi a altor dobitoace, a căror hrană era o iesle plină cu fân. Deci logica este cea care acoperă golul povestirii. Cam aşa s-ar explica, potrivit acestei opinii, prezenţa acestor animale în compoziţia pe care o analizăm. Lansarea şi susţinerea unei astfel de tâlcuiri, simple, pare să fie la prima vedere rezonabilă. Numai că ea nu oferă lămuriri în ceea ce priveşte insistenţa iconarilor de pretutindeni pentru ca locul vieţuitoarelor domestice să fie chiar în penumbra tainică a peşterii, în imediata apropiere a Pruncului divino-uman.

Totuşi, înţelesul icoanei credem că trebuie căutat dincolo de nivelul literal al faptelor. Să ne amintim împreună un text al Profetului Isaia, care spune: „Boul îşi cunoaşte stăpânul şi asinul ieslea domnului său, dar Israel nu Mă cunoaşte; poporul Meu nu Mă pricepe” (Isaia 1, 3). Cine au fost, ne putem întreba, cei care L-au cunoscut pe Domnul şi I-au urmat Lui? Comunitatea creştinilor proveniţi din iudei şi comunitatea creştinilor proveniţi din păgâni, vom răspunde. Să privim acum cu atenție această icoană sau oricare alta în care este înfăţişată Naşterea Domnului, şi să observăm că peste tot, cele mai apropiate de „Cel neapropiat” sunt zugrăvite cele două vietăţi domestice, ce parcă ar fi aplecate, cu evlavie, asupra unui izvor ca să-şi astâmpere în linişte setea.

Încet, încet începem să înţelegem viziunea zugravului anonim care se lasă de-acum mai uşor descifrată. Strategia punerii în pagină şi totodată insistenţa iconarului par în acest moment să se justifice, iar corespondenţa simbolică dintre cele două animale şi cele două comunităţi sau popoare creştine, pe cât de neaşteptată ne pare, pe atât credem că este de convingătoare. Stăruind asupra acestor înţelesuri, ieslea întrupării ni se arată acum ca altar al lumii, din care „Pâinea vieţii celei veşnice” se oferă ca hrană popoarelor pământului.

Prin urmare, Părintele Vasilios avea dreptate atunci când ne spunea că în icoană, spre deosebire de un tablou, istoria este interpretată într-un mod aparte. Asemeni imnografului, zugravul de icoane contemplă evenimentele din istoria mântuirii cu inteligenţa şi cuminţenia unei priviri călăuzite de Sfântul Duh şi le prezintă într-o lumină ce transcende şi transfigurează simpla naraţiune descriptivă.

Pr.
Ioan Gînscă
Sursa: apostolia.eu

.
Pe aceeaşi temă

09 Decembrie 2014

Vizualizari: 2559

Voteaza:

Icoana Nasterii Domnului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact