Care sunt ierurgiile in legatura cu nasterea?

Care sunt ierurgiile in legatura cu nasterea?

Care sunt ierurgiile în legătură cu naşterea?
Sunt următoarele:
a) Randuiala din ziua întâi pentru femeia lehuză, îndată după naştere;
b) Rugăciunea la însemnarea pruncului, când i se pune numele, a opta zi după naştere;
c) Rănduiala îmbisericirii pruncului şi a curăţirii lehuzei, la 40 de zile după naştere.

Prima dintre ele se săvârşeşte în casa femeii care a născut, iar celelalte două, la biserică.

Cum se face randuiala în ziua întâi după naştere şi care este rostul ei?

In ziua întâi după naşterea pruncului, preotul face sfinţirea cea mică a apei. Apa sfinţită acum e ca o preînehipuire a botezului. Cu ea se stropeşte casa, lehuza, pruncul, moaşa şi toţi ai casei. Apoi preotul citeşte trei molitve pentru femeia lehuză, în care se roagă pentru grabnica ei ridicare din patul naşterii, pentru iertarea păcatelor ei, pentru ocrotirea ei şi a pruncului de bântuiala duhurilor necurate şi pentru curăţirea mamei de întinăciunea trupească pricinuită de naştere, întrucât, precum zice Psalmistul (Ps. 50, 6), suntem zămisliţi întru fărădelege şi născuţi în păcat. Cu acelaşi scop, citeşte acum preotul şi o rugăciune deosebită pentru moaşă si alta pentru celelalte persoane care au ajutat la naştere, întrucât atingerea de lehuză si de prunc le este socotită ca o întinare, de care trebuie curăţaţi.

Din apa sfinţită cu acest prilej se obişnuieşte a se pune în baia (scăldătoarea) copilului, in primele trei zile după naştere.

Care este rănduiala din ziua a opta după naştere?

In ziua a opta după naştere, pruncul este adus de moaşă la biserica si, si and afară în pridvor înaintea uşilor, ea unul ce nu est e încă botezat si îmbisericit, preotul îl binecuvântează, facându-i semnul crucii la frunte, pentru luminarea mintii si a gândurilor, la gură, pentru sfinţirea cuvântului şi a suflării, si la piept, pentru ferirea inimii de poftele si patimile trupeşti. Apoi, îi citeşte o rugăciune pentru punerea numelui, care înseamnă un fel de pregătire pentru botez. De obicei, de o vreme încoace, preoţii unesc această rânduială fie cu cea din ziua întâi, fie cu cea a botezului.

Datina de a pune numele pruncului a opta zi după naştere este vecile, fiind moştenită din Legea Veche, care orânduise această zi pentru curăţirea pruncilor de sex bărbătesc, prin taierea-împrejur si prin punerea numelui (Lev. 12, 3). Noi. creştinii, am pastrat-o fiindcă si Mântuitorul însuşi - supunându-Se Legii - a fost taiat-împrejur a opta zi după naştere, când I s-a pus numele de lisus (Luea 2. 21).

Numele care se dă la botez este de obicei numele nasului sau al Sfântului zilei sau al altui sfânt pe care părinţii îl aleg copilului ea patron sau ocrotitor. Este bine sa se pună nume de sfinţi din calendarul ortodox sau din cade obişnuite în popor. Sfântul al cărui nume îl purtăm trebuie să fie pentru noi nu numai un ocrotitor sau păzitor, ci şi un modcd de urmat si un îndemn statornic spre adevărata vieţuire creştinească.

Cum se face şi care este rostul rânduielii la 40 de zile după naştere?

La patruzeci de zile după naştere se face rănduiala pentru îmbisericirea pruncului botezat si pentru curăţirea lehuzei, după datina moştenită tot din Legea Veche (Lev. 12,1 -8), pe care a păzit-o şi Maica Domnului, aducând pe dumnezeiescul său Prunc la templu, unde a fost întâmpinat si ţinut în braţe de bătrânul Simeon (Luca 2. 22 s.u.).

Pruncul este adus de mama sa sau de nas înaintea uşilor bisericii, unde- preotul citeşte molitvele de curăţire, rugându-se întâi pentru mamă, ca Dumnezeu să o curăţeascâ de întinăciunea lehuziei si să o învrednicească a intra din nou în sfântul locaş si a se împărtăşi cu Sfintele Taine, se roagă apoi pentru prunc, pentru ca Dumnezeu să-l crească, să-l binecuvânteze si să-l sfinţească, învrednicindu-l, la vremea cuvenită, de luminarea botezului.

Urmează apoi imbisericirea pruncului, adică introducerea lui m biserica: preotul ia în braţe pe prunc, închipuind pe dreptul Simeon. care a purtat în braţele sale pe Pruncul lisus si face semnul Crucii cu el, intai in faţa Uşilor bisericii, apoi în mijlocul bisericii şi, în cele din urma, în fata uşilor împărăteşti, zicând de fiecare dată: «Se imbisericeste robul (roaba) lui Dumnezeu (numele) in numele Talului...» (daca pruncul e băiat, preotul îl duce şi în altar, ocolind cu el Sfânta Masă). Apoi se aşază jos, in faţa Uşilor împărăteşti, în semn că e închinat Domnului, de unde îl ridică naşul sau mama. Partea de la urmă a rânduielii din a patruzecea zi, adică îmbisericirea pruncului, preoţii o fac de obicei îndată după slujba botezului.

Fragment din cartea "Invatatura de credinta ortodoxa", Editura Doxologia

Cumpara cartea "Invatatura de credinta ortodoxa"

19 Septembrie 2018

Vizualizari: 1693

Voteaza:

Care sunt ierurgiile in legatura cu nasterea? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact