Cinstirea Sfintelor Moaste: credinta sau idolatrie ?

Cinstirea Sfintelor Moaste: credinta sau idolatrie ?


Cinstirea Sfintelor Moaste: credinta sau idolatrie?

Ramai intotdeauna uimit in fata miilor de credinciosi care se inghesuie, in lumea noastra ortodoxa, sa ajunga la cate o racla cu moastele sau relicvele vreunui sfant, sa le atinga sau eventual sa le sarute (desi sunt unii care simt o oarecare retinere vecina cu sila cand vine vorba sa-si lipeasca buzele de vreun craniu). Fervoarea uneori iritata a multimii te face sa te intrebi ce cred cei ce se imbrancesc in legatura cu puterea oaselor catre care se straduiesc sa ajunga. Ce pot ele sa faca pentru om? De ce pot ele sa faca ceva anume? De fapt, pot ele sa faca ceva anume? Te vindeca un femur sau un deget al cuiva, fie el si sfant? E cu putinta sa-ti imaginezi ca o bucata din vesmantul vreunui martir poarta puterea lui Dumnezeu?


Daca este sa dam crezare Bibliei (iar noi, cei credinciosi, ii dam crezare), atunci putem sa spunem cu certitudine ca, intr-adevar, oasele si ramasitele sunt purtatoare de putere dumnezeiasca, daca vrea Dumnezeu! Pomenesc acum numai doua episoade scripturistice care sa sustina afirmatia anterioara. In Vechiul Testament se povesteste faptul ca oasele profetului Elisei au inviat un mort al carui trup a fost scapat peste ele de catre cei care-l purtau, iar in Noul Testament este mentionata intamplarea in care o femeie din multimea care Il inconjura pe Mantuitor s-a atins pe furis de haina Lui si  s-a vindecat. Atunci Iisus a spus ca a simtit o putere iesind din El, ceea ce demonstreaza ca puterea divina s-a manifestat atat prin oasele profetului, cat si printr-o bucata de panza. Am spune, asadar, ca materia poate fi purtatoare de har divin si ca cei credinciosi se pot impartasi de acest har, daca cinstesc moastele sau relicvele unui sfant.


De fapt, aici trebuie sa facem o observatie foarte importanta, care sa lamureasca faptul ca cinstirea sfintilor, a moastelor si a relicvelor nu este idolatrie. Biserica noastra ii cinsteste pe sfinti nu atat pentru ei insisi, cat pentru faptul ca s-au invrednicit de binecuvantarea si harul lui Dumnezeu, care le-a dat puterea duhovniceasca - si uneori materiala - de a face cunoscuta in lume lucrarea Lui. Or, puterea lui Dumnezeu nu dispare o data cu trecerea sfantului la cele vesnice, ci se manifesta in continuare, prin binefacerile oferite de moaste si relicve, sau prin neputrezirea si buna mireasma a ramasitelor trupesti, ca semn al sfinteniei.


Si mai trebuie spus ceva important. Cinstirea adusa sfintilor si inchinarea la moaste sunt necesare si bune, dar nu suficiente pentru desavarsire. Ele nu inlocuiesc Sfintele Taine si celelalte lucrari ale Bisericii si nu trebuie intelese ca o cura de vindecare trupeasca. Nu are rost sa va frecati fruntea de o racla numai pentru a scapa de bube sau tremuraturi! Vindecarea pe care Dumnezeu o poate darui prin moaste sau relicve este una duhovniceasca si trupeasca totdeodata! Se va vindeca mai degraba cel a carui credinta in Dumnezeu si nadejde in mijlocirea sfintilor este conforma invataturii Bisericii decat cel care-si cauta doar o terapie fizica. Deseori, sfintii insisi au indurat suferinta fizica pentru a dobandi sanatatea duhovniceasca.

 

                                                                                                    Cristian TABARA
                                                                                           Lumea credintei, anul I, nr. 3

Pe aceeaşi temă

26 Iulie 2012

Vizualizari: 18103

Voteaza:

Cinstirea Sfintelor Moaste: credinta sau idolatrie ? 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact