Credinta versus ratiune

Credinta versus ratiune

Rationalistii lumii au constatat ca exista un raport direct proportional intre credinta si ratiune si ca acest lucru ar trebui sa le apropie cat mai mult pe ambele, "fiindca daca putina stiinta indeparteaza de Dumnezeu, multa stiinta apropie de el"; spunea inca de mult creatorul noii metodologii in stiinta, Francis Bacon. Privita, in sens critic de unii cugetatori occidentali, aceasta problema ar putea fi inteleasa ca un raport de adversitate intre cele doua concepte.
 
Intr-adevar, cu totii putem constata ca lucrurile, fenomenele si intamplarile cu care ne confruntam zi de zi sunt invaluite intr-o ceata mistica, pe care, indiferent cat ne-am stradui, nu am putea sa o inlaturam numai cu ajutorul ratiunii. Fara doar si poate, sunt elemente care depasesc limitele de intelegere ale fiintei umane. De altfel, fiziologul Bois Reymond este acela care a sapat pe frontispiciul ratiunii cuvintele; ignoranus ignorabinus.



Pe de o parte, cu totii stim ca ratiunea omeneasca se raporteaza la simturile fiintei umane nu ca rob, ci ca judecator si driguitor, care dispune si se foloseste de acestea dupa chibzuinta personala. Chiar si asa cand simturile sunt in stare de repaus, poate sa cugete sau sa contemple ceea ce e in afara si mai presus de simturi, mai presus de gandirea fiintei umane. Ce pot fi acestea, decat parte a energiilor dumnezeiesti ale Duhului Sfant, asa cum ne spun, de altfel si Sfintii Parinti si scriitorii bisericesti. Nu intamplator, religia a fost definita ca fiind raportul dintre om si divinitate. Din acest raport rezulta in mod firesc si o conceptie religioasa despre lume si viata, ale carei adevaruri religia le detine din sursa revelatiei supranaturale si in temeiul credintei.

Cum se explica atunci adversitatea dintre credinta si ratiune ? Raspunsul e unul si singurul: prin incalcarea domeniilor si incalcarea atributiilor care revin fiecaruia dintre ele. Aceasta depasire e posibila si inlesnita de felul cum e conceputa realitatea, care e obiectul comun si punctul de contact al amandurora. Deoarece, oricat s-ar deosebi intre ele acestea, realitatea pe care o au in fata e una si aceiasi. Si aceasta realitate e atat de natura spirituala cat si de natura materiala si nu numai de ordine naturala ci si supranaturala. Adevarul este ca pe cand realitatea materiala ne e data in forme de timp si spatiu, realitatea spirituala e libera de aceste forme. Avem o realitate fizica, a consistentei in spatiu, una istorica a succesiunii in timp, o realitate spirituala, dezlegata de timp si spatiu, cum sunt valorile ideale de adevar bine si frumos, si realitatea supranaturala, a divinitatii, sesizata de sentimentul credintei.
 
Pe de alta parte, in traditia Sfintilor Parinti intalnim mai multe abordari privind aceasta problema. Astfel, dupa Iustin filosoful, sufletul omenesc, in anumite conditii, poate sa contemple (intr-insul), pe chipul si asemanarea lui Dumnezeu, pentru ca e inzestrat cu facultatea de a cugeta. Dupa Atinagor, numai omul inzestrat de Dumnezeu cu ratiune, e predestinat a fi partas vietii lui rationale si a fi, in acelasi timp, contemplator al maretiei si intelepciunii divine. Ratiunea sufletului omenesc are in sine aceasta forta, care nu exista in instinctul animalelor. Ratiunea sufletului omenesc nu se margineste numai la partea vazuta; ci poate patrunde si in adancul lor, explicand si determinand sensul si insemnatatea lor launtrica. Nu in cele din urma, aceasta e capabila a se ridica de la cele vazute la cele nevazute, mai mult, sa cugete la insusi Creatorul a tot ce exista la Dumnezeu. Aceasta invatatura de credinta crestina, de asemanare cu Dumnezeu a ratiunii omenesti, nu numai ca nu e dezacord cu psihologia experimentala, ci din contra, e confirmata si justificata in totul.

Apoi, dupa Sfantul Maxim Marturisitorul, cele doua puteri coexista fara probleme, intr-o manifestare completa pe care sfantul o numeste “ratiunea comparativa care priveste [lucrurile] teologic”, putem observa ca teologia Sfintilor Parinti este departe de vreo ruptura de nivel, descriind o relatie dialectica, care, la nivelul comuniunii omului cu Dumnezeu, spre exemplu, implica faptul ca in orice progres - in cunoastere si desavarsire deopotriva - functioneaza un principiu al sinergiei. Or, este destul de evident faptul ca pentru teologia ortodoxa nu exista un conflict fiintial intre credinta si ratiune, intre natural si supranatural si deci nu exista motive puternice pentru abordarea relatiilor dintre cre¬dinta si stiinta sub semnul adversitatii.

Asadar, intre credinta si ratiune nu poate fi vorba de adversitate, daca fiecare isi pastreaza domeniul si scopurile sale.
Cel putin asa au crezut marii admiratori si sustinatori ai ratiunii, pentru care stiinta nu a fost o piedica in credinta lor, ci, din contra, un motiv in plus pentru afirmarea divinitatii.
Doamne ajuta!

Stefan Popa

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
529 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

07 Iunie 2013

Vizualizari: 3041

Voteaza:

Credinta versus ratiune 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact