Despre purtarea in inima

Despre purtarea in inima

Cuvintele de învățătură duhovnicească, deşi par uneori a fi repetate la nesfârșit, sunt mereu noi şi „hotărâtoare” pentru mântuirea noastră. Pentru că ele ne pun neîncetat în faţa propriei conştiinţe și în faţa lui Dumnezeu, și ne deschid întreaga ființă spre o înțelegere tot mai profundă...

Este un moment important, când evadăm din „malaxorul” activităţilor cotidiene şi a gândurilor de zi cu zi, pentru a ne așeza întru acea liniște binecuvântată, după care toți tânjim. O clipă cu adevărat binevenită, ca întoarcere spre sine, având însă „ochii” sufletului ațintiți mereu spre Dumnezeu.

Și chiar dacă cuvintele înțelepte par unora arhicunoscute, uneori „plictisitoare”, rememorarea lor determină o stare de trezire interioară, de râvnă și îmbogățire sufletească, rostiri care ne îndeamnă să facem și noi, cu ajutorul lui Dumnezeu, faptele credinței mântuitoare.

A citi ori a asculta până la capăt ceea ce ni se pare că deja știm sau că nu prezintă interes pentru noi, e de fapt o asceză, o nevoință în sine, pentru că lovește în plin mândria, părerea de sine, indiferența, lenea intelectuală..., și ne învață să ascultăm și să primim în suflete cele de dincolo de vremuri.

Depinde însă foarte mult cu ce inimă și cu ce minte ascultăm sau citim cele câteva cuvinte, care ni se împărtășesc și care vin oarecum în întâmpinarea noastră. Pe unele dintre acestea ori le refuzăm din start, pentru că nu se „potrivesc” cu propriile principii de viață, ori le asimilăm formal pentru a ne ascunde după ele și a ne minți conștiința, pozând drept „buni” creștini.

Motivul și scopul unor astfel de cuvinte nu sunt doar simpla informare sau asimilarea lor mecanică, ca pe niște cunoștințe „brute” cu care să ne lăudăm înaintea altora.

Există, din fericire, și o dorință neostoită de a asuma învățătura mântuitoare pentru a o pune în lucrare. Este efortul duhovnicesc care are drept țintă înnoirea interioară, schimbarea întregii ființe și a vieții personale în bine, nu doar a comportamentului exterior, de ochii lumii.

Față de ieri știm mai multe, ne lăudăm cu fel de fel de realizări, dar ce folos dacă am rămas aceeași vanitoși, aroganți, plini de sine, necunoscători ai Adevărului, nemilostivi, invidioși, plini de ură..., fără să recunoaștem că suntem așa cum suntem și să ne doară această tristă realitate interioară.

E un pic diferit atunci când cautăm răspunsuri în adâncul propriilor dureri sau doar vrem să verificăm, din exterior, niște teorii ori principii existențiale..., ca să ne dăm singuri dreptate.

Sf. Ioan Gură de Aur ne sfătuiește să ne ferim a vorbi despre noi înșine. Pentru că vorbirea despre sine atrage ura și invidia oamenilor, dar și judecata lui Dumnezeu.

Ce ne facem acum, când mass-media și toate rețelele de socializare sunt o permanentă vorbire despre sine și o judecare a celorlalți? Când ne străduim să părem a fi altfel decât suntem, să fim mai mult decât ne stă în putere, să cerem mai mult decât merităm, să arătăm tuturor ceea ce de fapt nu ne aparține..., să trăim doar pentru a fi lăudați de alții.

Am auzit oameni care spuneau: merg la botez, la nuntă, la înmormântare..., ca să vină și alții la mine. Câți dintre cei pe care credem că îi „îndatorăm”, prin prezența noastră, se vor și ruga pentru noi după ce ne-am făcut „datoria”?

Regăsirea în celălalt e bucuria trăirii în același duh. Te descoperi pe sine ca împreună rostire a Adevărului care sălășluiește în fiecare dintre noi...

Să ne gândim, pentru un moment, ce înseamnă să fim pomeniţi şi ce înseamnă pentru noi toţi, şi pentru fiecare în parte, faptul că sunt și oameni adevărați care se gândesc la noi, pentru care existăm, pentru care contăm.

Să spui unei persoane „Te iubesc!” este identic cu a spune: „Tu nu vei muri niciodată!”. Este afirmaţia „supremă” a acelui om care, în acest fel rostită, nu poate să cadă din veşnicia lui Dumnezeu, deoarece toată dragostea lui este acum iubire de la Dumnezeu.

Dacă mântuirea ar fi fost de la om și prin om, nu știu în ce măsură am fi fost îndreptățiți să afirmăm: „Ce minunat e faptul că mântuirea este oferită şi dăruită! Ce minunat e că putem fi părtaşi ai acestui dar, acordându-l şi altora prin iubirea şi prin veşnica noastră pomenire!” (Mitropolitul Antonie de Suroj, „Făcând din viaţă rugăciune”, Editura Sophia, Bucureşti, 2014).

Să ne purtăm în inimi unii pe alții și să ne rugăm unii pentru alții!

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

19 August 2019

Vizualizari: 1118

Voteaza:

Despre purtarea in inima 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

cuvintele duhovnicesti

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact