Dogma si dogmatism

Dogma si dogmatism

Ca orice altă confesiune creştină Biserica Ortodoxă îşi are propriile ei principii formatoare pe care le numim generic dogme ale credinţei. Trebuie precizat ab initio că semnificaţia iniţială a termenului pus în discuţie şi-a pierdut nuanţa originară, împropriindu-şi, într-un mod peiorativ, o înţelegere eronată, vecină cu cea romano-catolică. Să ne amintim, în speţă, episodul „Galileo Ga-lilei", un moment de ruptură definitivă, în acel timp, a Bisericii Catolice cu lumea oamenilor de ştiinţă, când aceasta nu a ştiut să renunţe la sistemul cosmologic ptolemaic geocentrist, proclamat dogmă, ca şi cum ocupaţia directoare a teologilor iezuiţi cu privire la momentul creării universului, ar fi trebuit să fie nu una interpretativă (teologică), ci descriptivă (ştiinţifică).

Referatul biblic (Gen. 1 ş.

u.) al materializării cosmosului din starea iniţială de ex nihilo (2 Macabei 7,28) la dinamica actuală orientată spre „ziua a opta", nu s-a dorit a fi niciodată un tratat de geologie, biologie, chimie sau cronologie; nu este decât o teologie a celor duhovniceşti redata, într-o forma simbolică de către Moise, pentru nişte oameni trupeşti (cf. Sf. Ioan Hrisostom, „Omilii la Facere"), întrebările noastre nu ar trebui deci să se concentreze pe „cum, în ce mod s-a creat universul?", pentru că aceasta e vocaţia cercetătorilor, ci pe „Cine a adus lumea de la nefiinţă la fiinţă (teologie), pentru cine (antropologie) şi în ce scop (soteriologie)?". Acesta este doar o mică pildă de ceea ce înseamnă inconsecvenţă şi depăşire nepermisă a competenţelor unora, ce alunecă unidirecţional de la perspectiva dialogului onest spre dogmatism, în acest context, dogma nu mai înseamnă decât „adevăr obiectiv", aşadar imobil, care nu se comentează sau interpretează, izolat de orice devenire firească a istoriei. In Occident, se pare că domnia „literei" îşi ia în sfârşit revanşa în faţa principiului paulin, „al duhului din spatele cuvintelor moarte, simple vehicule, care nu-şi conţin prin ele însele sensul".

Or, prin „dogmă" ar trebui să discernem cu totul alte sensuri decât cele redate mai sus. In realitate, nu există, stricto sensu, decât două dogme, momentul creării universului ne-fiind nicidecum o dogmă, aşa cum încă mai cred unii. Acestea, adică Triadologia şi Hristologia - restul (mariologia, aghiologia, venerarea icoanelor etc), nefiind decât consecinţele primelor două -, dezbătute sistematic la toate cele şapte Concilii ecumenice, nu au fost niciodată privite şi analizate ca materiale teoretice pentru reflecţie teologică şi filosofică, dimpotrivă. Dogmele nu sunt decât „aclamaţii doxologice" ale unei experienţe liturgice neîntrerupte, verificate perpetuu de către credincioşi prin trăirea la toate nivelurile fiinţei umane a Adevărului-Hristos, ca Persoană. Doar astfel, putem înţelege sentinţa Sf. Irineu, adresându-se ereticilor de orice factură: „Euharistia confirmă credinţa noastră, iar credinţa noastră este confirmată de Euharistie", Liturghia rămânând, aşadar, singurul „spaţiu", care ne permite să „interpretăm" validitatea unei dogme.

Dogma se mai poate „defini" şi în relaţie cu erezia, tradusă prin alegerea, selectarea şi preferinţa doar a unei laturi a adevărului întreg. Ereticii absolutizează un anumit aspect al unei certitudini, relativizându-le pe toate celelalte (e.g. nestorianismul, unde se supralicitează umanitatea lui Hristos sau monofizitismul, care accentuează dumnezeirea Lui). Putem bunăoară să denumim dogma ca fiind o structură logică antinomică, o coincidentia oppositorum, loc în care contrariile nu se exclud reciproc, eliminând orice fel de speculaţii, dar lăsând loc experienţei, aflată dincolo de logica reducţionistă i nană. Cu alte cuvinte, noi ne adaptăm şi ne deschidem mintea Revelaţiei, şi nu altfel, imaginându-ne „un dumnezeu, după chipul şi asemănarea noastră".

De altfel, prima denumire a dogmei a fost horos („opog"), adică limită, hotar (cf. Christos Yannaras). Ea pune stavilă în calea deformării adevărului, deşi în interiorul ei se poate „filosofa" liber, atâta timp cât se respectă întregul. Dogma, trecută prin filtrul hermeneutic al trăirii, ne poate arăta drumul-împreună (syn = împreună şi odos = cale, drum, adică sinod) spre o cunoaştere mereu profundă, dar niciodată deplină.

preot Manuel RUSU
Sursa: Baraganul Ortodox

.
Pe aceeaşi temă

15 Iunie 2015

Vizualizari: 1242

Voteaza:

Dogma si dogmatism 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact