Epitimia - penitenta

Epitimia - penitenta

Prin epitimie se înţelege o interdicţie sau pedeapsă (v. II Cor. 2, 6) pe care, potrivit canoanelor Bisericii, o hotărăşte preotul ca medic duhovnicesc creştinilor care se pocăiesc, în vederea tratării bolilor morale. Astfel de penitenţe sunt, de exemplu: un post special, în plus de ceea ce este rânduit pentru toată lumea, rugăciuni de pocăinţă împreună cu un număr de mătănii şi altele. Forma de bază a epitimiei care exista în practica Bisericii primare era excomunicarea, oprirea de la împărtăşirea cu Sfintele Taine pentru o perioadă mai scurtă sau mai lungă.

In Biserica primară exista o rânduială de pocăinţă publică pentru cei „căzuţi” şi în particular pentru cei care nu s-au păstrat fermi în credinţă în timpul persecuţiilor. Potrivit acestei slujbe, penitenţii erau împărţiţi în patru categorii: (a) „cei ce plâng”, care nu aveau voie să fie de faţă la slujbele Dumnezeieşti publice. Aceştia îşi întindeau mâinile în tinda bisericii, plângând şi cerând celor ce intrau în biserică să se roage pentru ei; (b) „ascultătorii”, cărora le era îngăduit să stea în naosul bisericii până la sfârşitul Liturghiei Catehumenilor; (c) „închinătorii”, care intrau în biserica propriu-zisă, dar nu participau nici ei la Liturghia Credincioşilor (după Liturghie, cu genunchii plecaţi, primeau binecuvântarea păstorului); şi (d) categoria celor care „stăteau împreună” cu credincioşii la toată Sfânta Liturghie, dar nu puteau primi împărtăşirea Sfintelor Taine.

Aceste „opriri” nu sunt date decât unora dintre creştinii ce se pocăiesc: celor care, fie din pricina gravităţii sau a naturii păcatelor, fie din pricina caracterului pocăinţei lor, au nevoie de aceste remedii duhovniceşti. O asemenea interdicţie a fost aşezată de către Apostolul Pavel asupra creştinului corintean care comisese incest atunci când, spre a-l tămădui, a poruncit să fie scos din Biserică şi din legătura cu credincioşii, şi să fie dat satanei, spre pieirea trupului, ca duhul să se mântuiască în ziua Domnului Iisus (I Cor. 5, 1-5). Mai apoi, după pocăinţa sinceră a aceluia, a poruncit din nou să fie reprimit în comuniunea Bisericii (v. II Cor. 2, 6-8).

Opririle au caracter de pedepse, dar nu în sensul strict al cuvântului şi nu în vederea „satisfacţiei pentru păcate”, după cum învaţă teologii romano-catolici. Acestea sunt acte cu rol corectiv, tămăduitor şi pedagogic. Scopul lor este de a spori durerea pentru păcatele săvârşite şi a sprijini hotărârea voinţei de a se îndrepta. Apostolul spune: întristarea cea după Dumnezeu aduce pocăinţă spre mântuire, fără părere de rău; iar întristarea lumii aduce moarte (II Cor. 7, 10). Intristarea cea după Dumnezeu generează astfel o pocăinţă neschimbată, spre mântuire.

Canoanele Sfintelor Soboare şi ale Sfinţilor Părinţi atestă faptul că în vechime penitenţele erau socotite un mijloc de vindecare duhovnicească, că păstorii din primele veacuri, aşezându-le asupra păcătoşilor, nu erau preocupaţi să pedepsească pur şi simplu după dreptate, pe unul mai mult şi pe altul mai puţin, în acord cu fărădelegile fiecăruia, pentru satisfacerea cuvenită dreptăţii lui Dumnezeu pentru păcate, ci aveau în minte influenţa bună a acestor pedepse asupra păcătoşilor. Prin urmare, dacă socoteau că este nevoie, le micşorau, scurtau perioada opririi sau chiar le înlăturau cu totul. Un canon al celui de-al Şaselea Sinod Ecumenic spune: „Se cade celor ce primesc de la Dumnezeu puterea de a lega şi a dezlega să aibă în vedere natura păcatului şi disponibilitatea păcătosului de a se schimba, şi să dea medicamentul potrivit bolii, ca nu cumva arătându-se neînţelept în aceste privinţe să nu reuşească să-l vindece pe omul bolnav. Căci boala păcatului nu este simplă, ci variată şi multiformă, şi dă naştere la multe odrasle vătămătoare, de la care se răspândeşte mult rău, şi continuă astfel până ce este împiedicată de puterea medicului”.

Pr. Mihail Pomazanski

Fragment din cartea "Teologia dogmatica ortodoxa", Editura Sophia
 

Pe aceeaşi temă

13 Martie 2020

Vizualizari: 1169

Voteaza:

Epitimia - penitenta 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

epitimia penitenta

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact