Epitimia - penitenta

Epitimia - penitenta

Prin epitimie se înţelege o interdicţie sau pedeapsă (v. II Cor. 2, 6) pe care, potrivit canoanelor Bisericii, o hotărăşte preotul ca medic duhovnicesc creştinilor care se pocăiesc, în vederea tratării bolilor morale. Astfel de penitenţe sunt, de exemplu: un post special, în plus de ceea ce este rânduit pentru toată lumea, rugăciuni de pocăinţă împreună cu un număr de mătănii şi altele. Forma de bază a epitimiei care exista în practica Bisericii primare era excomunicarea, oprirea de la împărtăşirea cu Sfintele Taine pentru o perioadă mai scurtă sau mai lungă.

In Biserica primară exista o rânduială de pocăinţă publică pentru cei „căzuţi” şi în particular pentru cei care nu s-au păstrat fermi în credinţă în timpul persecuţiilor. Potrivit acestei slujbe, penitenţii erau împărţiţi în patru categorii: (a) „cei ce plâng”, care nu aveau voie să fie de faţă la slujbele Dumnezeieşti publice. Aceştia îşi întindeau mâinile în tinda bisericii, plângând şi cerând celor ce intrau în biserică să se roage pentru ei; (b) „ascultătorii”, cărora le era îngăduit să stea în naosul bisericii până la sfârşitul Liturghiei Catehumenilor; (c) „închinătorii”, care intrau în biserica propriu-zisă, dar nu participau nici ei la Liturghia Credincioşilor (după Liturghie, cu genunchii plecaţi, primeau binecuvântarea păstorului); şi (d) categoria celor care „stăteau împreună” cu credincioşii la toată Sfânta Liturghie, dar nu puteau primi împărtăşirea Sfintelor Taine.

Aceste „opriri” nu sunt date decât unora dintre creştinii ce se pocăiesc: celor care, fie din pricina gravităţii sau a naturii păcatelor, fie din pricina caracterului pocăinţei lor, au nevoie de aceste remedii duhovniceşti. O asemenea interdicţie a fost aşezată de către Apostolul Pavel asupra creştinului corintean care comisese incest atunci când, spre a-l tămădui, a poruncit să fie scos din Biserică şi din legătura cu credincioşii, şi să fie dat satanei, spre pieirea trupului, ca duhul să se mântuiască în ziua Domnului Iisus (I Cor. 5, 1-5). Mai apoi, după pocăinţa sinceră a aceluia, a poruncit din nou să fie reprimit în comuniunea Bisericii (v. II Cor. 2, 6-8).

Opririle au caracter de pedepse, dar nu în sensul strict al cuvântului şi nu în vederea „satisfacţiei pentru păcate”, după cum învaţă teologii romano-catolici. Acestea sunt acte cu rol corectiv, tămăduitor şi pedagogic. Scopul lor este de a spori durerea pentru păcatele săvârşite şi a sprijini hotărârea voinţei de a se îndrepta. Apostolul spune: întristarea cea după Dumnezeu aduce pocăinţă spre mântuire, fără părere de rău; iar întristarea lumii aduce moarte (II Cor. 7, 10). Intristarea cea după Dumnezeu generează astfel o pocăinţă neschimbată, spre mântuire.

Canoanele Sfintelor Soboare şi ale Sfinţilor Părinţi atestă faptul că în vechime penitenţele erau socotite un mijloc de vindecare duhovnicească, că păstorii din primele veacuri, aşezându-le asupra păcătoşilor, nu erau preocupaţi să pedepsească pur şi simplu după dreptate, pe unul mai mult şi pe altul mai puţin, în acord cu fărădelegile fiecăruia, pentru satisfacerea cuvenită dreptăţii lui Dumnezeu pentru păcate, ci aveau în minte influenţa bună a acestor pedepse asupra păcătoşilor. Prin urmare, dacă socoteau că este nevoie, le micşorau, scurtau perioada opririi sau chiar le înlăturau cu totul. Un canon al celui de-al Şaselea Sinod Ecumenic spune: „Se cade celor ce primesc de la Dumnezeu puterea de a lega şi a dezlega să aibă în vedere natura păcatului şi disponibilitatea păcătosului de a se schimba, şi să dea medicamentul potrivit bolii, ca nu cumva arătându-se neînţelept în aceste privinţe să nu reuşească să-l vindece pe omul bolnav. Căci boala păcatului nu este simplă, ci variată şi multiformă, şi dă naştere la multe odrasle vătămătoare, de la care se răspândeşte mult rău, şi continuă astfel până ce este împiedicată de puterea medicului”.

Pr. Mihail Pomazanski

Fragment din cartea "Teologia dogmatica ortodoxa", Editura Sophia
 

Pe aceeaşi temă

13 Martie 2020

Vizualizari: 1248

Voteaza:

Epitimia - penitenta 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

epitimia penitenta

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact