Harul deosebirii celor zidite de cele nezidite

Harul deosebirii celor zidite de cele nezidite

Cercetând cele ce se petrec în sufletul omului, Sfinţii Părinţi învaţă că ele pot avea felurite pricini. Vom face referire la trei dintre acestea, socotite a fi de căpetenie. Prima vizează problemele de natură somatică, exacerbarea imaginaţiei şi întreaga mişcare împotriva firii a puterilor sufletului. A doua este atacul venit din partea diavolului, care, după cuvântul Sfântului Apostol Pavel, „se preface în înger al luminii" (II Corinteni 11:14). Desigur, diavolul lucrează şi în primul caz, prin gânduri şi alte energii, însă de multe ori ia chipul unui înger, al unui sfânt, al Născătoarei de Dumnezeu sau chiar al lui Hristos însuşi. Iar a treia cauză priveşte energiile-lucrările Harului Dumnezeiesc. Multe trăiri ale rugăciunii adevărate, ale dragostei duhovniceşti şi ale altor stări duhovniceşti sunt rodul prezenţei Harului lui Dumnezeu în inima omului.

Psihologia modernă pare să pună diferitele tulburări care apar pe seama trăirilor refulate şi a stărilor inconştiente. Nu face referire la diavol şi la energiile-lucrările acestuia, nici nu recunoaşte energia-lucrarea Harului Dumnezeiesc. Este şi pricina pentru care multe energii-lucrări ale Harului, precum străpungerea inimii, lacrimile etc. ajung a fi socotite stări patologice, emoţionale sau afecţiuni nervoase. De aceea mulţi au scris că Sfântul Simeon Noul Teolog, care s-a învrednicit de numeroase experienţe ale vederii-lui-Dumnezeu, era, judecând după criteriile psihologilor, un om bolnav.

Sfinţii Părinţi deosebesc însă în chip lămurit toate aceste cauze. Cunosc bine când o stare este urmarea epuizării trupeşti şi a lucrării patimilor, când este o lucrare a diavolului şi când a Dumnezeiescului Har. „Pentru Sfinţii Părinţi, un criteriu de căpătâi pentru a judeca cele ce ţin de vederea neziditei şi adevăratei lumini a slavei şi a Dumnezeii'ii lui Hristos este tocmai strălucirea lăuntrică a acesteia. O caracteristică a luminii diavoleşti, rod al înşelării, o constituie faptul că, zidită fiind, nu poate fi fără chip, fără formă şi fără culoare" (Pr. Ioannis Romanidis). Vederea care se lucrează înlăuntru, lipsită de formă ori culoare, este vederea Luminii nezidite. Dimpotrivă, cea lucrată din afară, având formă şi culoare, este satanică. Există încă şi vederi care nu se încadrează în aceste două categorii, ci sunt exacerbări ale imaginaţiei, închipuiri şi năluciri.

Părinţii duhovniceşti insuflaţi de Harul lui Dumnezeu, ca unii ce au cunoştinţă de toate acestea, pot pune un diagnostic corect şi pot oferi tratamentul potrivit.

Vedem, aşadar, că psihologii-psihanaliştii-psihoterapeuţii contemporani, ce îşi săvârşesc lucrarea în acest duh antropocentric, care ignoră deopotrivă prezenţa şi energia-lucrarea diavolului, precum şi pe cea a lui Dumnezeu, care sunt lipsiţi de harul deosebirii celor zidite de cele nezidite, nu au nici o izbândă în strădania de a-l vindeca cu adevărat, ontologic, pe om.

Aceasta nu înseamnă că trecem cu vederea strădaniile omeneşti de a asigura un sprijin psihologic şi o formă de terapie pentru feluritele tulburări de care omul suferă. De altfel, nu toţi oamenii sunt mădulare ale Bisericii, nici nu cred cu toţii în Dumnezeu, după cum nici cei care se află în sânul Bisericii ca mădulare ale sale, clerici sau mireni, nu cunosc toţi întreaga metodă terapeutică pe care o deţine Biserica Ortodoxă şi rămân la stadiul unei vieţi bisericeşti nedepline, nedesăvârşite. Psihologia, psihanaliza şi psihoterapia umanistă îl pot ajuta pe om să se menţină pe linia unui echilibru psihologic şi social, însă nu-l pot ridica mai presus de cele omeneşti, nici nu-l pot conduce la îndumnezeire, aşa cum urmăreşte Biserica Ortodoxă.

Acelaşi lucru este valabil şi în societate. Dacă toţi am împlini voia lui Dumnezeu, nu am mai avea de a face cu probleme sociale, nici nu ar mai fi nevoie de sisteme şi de ideologii sociologice. Insă, de vreme ce nu toţi oamenii cred în Dumnezeu şi împlinesc voia Lui, există sisteme sociale menite să păstreze un echilibru între diferitele curente antagonice din sânul societăţii. Puterea politică este de trebuinţă în societăţile de după căderea omului în păcat, pentru a asigura condiţiile de care omul are nevoie pentru a supravieţui. „Dar când va veni ceea ce e desăvârşit, atunci ceea ce este în parte se va desfiinţa'' (I Corinteni 13:10). Tot astfel stau lucrurile cu metodele umaniste de terapie în comparaţie cu cele proprii psihoterapie! ortodoxe. 

Există, prin urmare, o mare deosebire între psihoterapia ortodoxă şi psihoterapia antropocentrică sau umanistă. Potrivit învăţăturii ortodoxe, sufletul omului nu este o simplă energie, ci este zidit după chipul lui Dumnezeu şi se află într-o strânsă legătură cu trupul. Scopul omului este de a ajunge de la chip la asemănare, care reprezintă, în fapt, îndumnezeirea. Tocmai în aceasta rezidă şi sănătatea sufletului. Prin boală sufletească nu înţelegem conflictele lăuntrice ale omului, ci întunecarea minţii-nous, după cum prin tămăduire nu avem în vedere echilibrul psihologic, ci luminarea minţii-nous. Iar la această tămăduire nu putem ajunge pe calea leacurilor materiale, a medicamentelor, ci prin venirea în inimă a Harului lui Dumnezeu. Atunci omul se ridică mai presus de moarte, şi ca atare se izbăveşte de nelinişte, de nesiguranţă şi de frică. Metoda isihastă a Bisericii şi păzirea poruncilor lui Hristos reprezintă calea dobândirii Harului Dumnezeiesc, care unifică sufletul sfâşiat al omului.

Ierotheos, mitropolit al Nafpaktosului

Fragment din cartea "Stiinta medicinei duhovnicesti", Editura Sophia

Cumpara cartea "Stiinta medicinei duhovnicesti"

Pe aceeaşi temă

11 Ianuarie 2018

Vizualizari: 1837

Voteaza:

Harul deosebirii celor zidite de cele nezidite 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact