Indemn de a ne ruga cu osardie

Indemn de a ne ruga cu osardie

Mântuirea noastră este legată de rugăciune, oricât de neștiutori, neputincioși sau lipsiți de râvnă am fi.

Astfel, credința este însuflețită prin rugăciune, și tot prin rugăciune împlinim faptele bune și dobândim desăvârșirea duhovnicească.

Chemarea Numelui lui Iisus înseamnă împărtășire de puterea Lui mântuitoare, putere care lucrează tainic în noi.

De aceea, Sf. Ioan Carpatinul ne îndeamnă să ne rugăm, având în suflet credința că Dumnezeu vrea să ne mântuiască pe toți: „Dacă nu ai puterea necesară stăpânirii de sine și a faptelor de asceză, să știi că Dumnezeu vrea să te mântuiască prin rugăciune”.

Nu întâmplător s-a zis: „Roagă-te și fă ce vrei!”, rostire care trebuie înțeleasă în sens duhovnicesc, adresată nouă, oamenilor acestui veac, cu mințile risipite, cu sufletele secătuite, într-o permanentă agitație...

Rugăciunea ne orientează spre Hristos și ne pune pe cale. Atunci orice loc și orice timp devine potrivit pentru a ne ruga.

Timpul vieții noastre pare că se scurge liniar și cu repeziciune spre un sfârșit implacabil, din acest motiv omul modern trăiește cu impresia că nu mai are timp.

Cu vreme în urmă, viața decurgea mai liniștit, între răsăritul soarelui și apus, ziua fiind împărțită în trei părți a câte trei ore. De aici și timpurile rugăciunii: ceasul al 3-lea (ora 9), ceasul al 6-lea (ora 12) și ceasul al 9-lea (ora 15).

Cu o anumită disciplină și puțin efort, timpul de după apusul soarelui și cel de dinaintea răsăritului poate fi destinat rugăciunii, chiar și în cazul omului modern.

Și asta, cu atât mai mult, din moment ce tot mai mulți oameni fac „sacrificii” pentru a se trezi dis-de-dimineață ca să își plimbe „patrupedul” (care nu are nicio vină) ori pentru a viziona la televizor un serial, o emisiune..., până noaptea târziu.

Și, culmea culmilor!, toți ne plângem că nu avem timp pentru rugăciune, lectură, pentru o discuție cu folos...

Noi avem o față trupească, dar avem și o „față” lăuntrică, sufletească, pe care o întoarcem spre cel căruia ne adresăm.

Hristos ar trebui să fie „centrul de referință” al vieții noastre, „punctul central” la care să ne raportăm neîncetat pentru a ne menține în echilibru într-o lume debusolată, care se rotește în neștire, fără niciun reper.

Atunci am descoperi Răsăritul, nu ca un punct cardinal, ci ca sens, spre care să ne întoarcem și să înaintăm, deoarece Mântuitorul Iisus este „Soarele dreptății”, „Răsăritul cel de Sus” și „Lumina lumii” (Ioan 8, 12).

Când a fost răstignit, Hristos privea spre apus, iar când S-a înălțat la cer a pornit spre Răsărit, și așa I S-au închinat Lui apostolii: „Iisus care S-a înălţat de la voi la cer, astfel va şi veni, precum L-aţi văzut mergând la cer” (Faptele Sfinților Apostoli 1, 11).

De aceea, închinarea noastră cu fața către Răsărit arată că Îl așteptăm pe Mântuitorul Iisus: „Căci precum fulgerul iese de la răsărit şi se arată până la apus, aşa va fi şi venirea Fiului Omului” (Matei 24, 27)

Chiar dacă nu ne dăm seama, noi căutăm „patria” noastră dintru început, Grădina Raiul pe care Dumnezeu a sădit-o în Eden, spre Răsărit: „Apoi Domnul Dumnezeu a sădit o grădină în Eden, spre răsărit, şi a pus acolo pe omul pe care-l zidise” (Facerea 2, 8).

Din acest motiv ne închinăm lui Dumnezeu, privind către Răsărit, adică spre „vechea patrie”, îndreptândându-ne spre Hristos răstignit, Cel care, prin moartea și învierea Lui, ne-a deschis „poarta” Împărăției Cerurilor și ne-a dăruit Raiul cel luminos.

Poate, dacă am cunoaște măcar câteva dintre roadele și efectele terapeutice ale rugăciunii, ne-am face timp și pentru a ne ruga.

Nicio rugăciune sinceră, făcută cu smerenie, nu rămâne fără rod, deoarece poartă în sine puterea harului.

Rugăciunea alungă gândurile rele, îndoielile și temerile noastre, limpezește totul și ne învață totul.

Rugăciunea „omoară” patimile și aduce în suflet bucurie, pace și entuziasmul pe care cei mai mulți dintre noi nu-l mai avem.

Rugăciunea aduce în inimă căldură și râvnă spre toată fapta cea bună, ne deschide mintea spre priceperea Sf. Scripturi, a Tainelor Dumnezeiești și spre cunoașterea limbajului creației.

Lucrarea rugăciunii ne eliberează de grijile cele multe și deșarte, și ne încredințează că Dumnezeu e mereu cu noi.

Ea curăță mintea de gândurile cele cu multe și felurite chipuri, ne dezvață de obiceiul de a visa și de a împrăștia mintea, statornicindu-ne într-o neîncetată aducere aminte de Dumnezeu.

Rugăciunea nimicește, prin puterea harului Sf. Duh, frica și neîncrederea, duhul iscodirii, al vicleniei, invidiei, al clevetirii și osândirii aproapelui, al grăirii fără folos...

Cele dintâi roade ale rugăciunii sunt luarea aminte la propriile păcate și umilința, ca întoarcere spre sine.

Rugăciunea este cea care ne călăuzește spre sfânta simplitate și spre simțirea neîncetată a prezenței lui Dumnezeu, ca împreună petrecere cu El în inimă, prin care se naște și crește simțământul fricii de Dumnezeu, precum și veghea asupra stării lăuntrice, asupra cuvintelor și faptelor noastre.

Iată și o parte dintre efectele terapeutice ale rugăciunii: relaxează creierului prin eliminarea tensiunii nervoase, ca urmarea a ieșirii minții din haosul gândurilor; purifică energiile mentale negative; ne eliberează de ideile fixe, de obsesiile mentale, de agitația nervoasă, de insomnie; întărește imunitatea la boli și suferințe; alină și vindecă bolile; răsare Lumina în întunericul subconștientului nostru păcătos, prin rostirea Numelui Mântuitorului Iisus, care trezește în noi memoriile bune.

„Bucuraţi-vă în nădejde; în suferinţă fiţi răbdători; la rugăciune stăruiţi.” (Romani 12, 12)

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

12 Ianuarie 2021

Vizualizari: 898

Voteaza:

Indemn de a ne ruga cu osardie 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

rugaciunea rugaciune

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact