Mandria si slava desarta

Mandria si slava desarta

Un om cu adevărat stăpân pe sine este cel care cunoaște și înțelege Adevărul, și, în același timp, este pe Calea Adevărului și trăiește conform Adevărului.

În „labirintul” acestei lumi, în care minciuna și manipularea sunt cele mai folosite „instrumente sociale”, nu strică să reflectăm la identitatea noastră reală, ca o conștientizare și asumare a ceea ce suntem cu adevărat, nu a ceea ce vrem să fim în ochii altora și credem mai apoi că suntem.

O parte dintre aceste trăsături le vom regăsi în profilul tuturor, al fiecăruia dintre noi, cu precădere în cel al politicienilor și al „șefilor” de toate soiurile, de care e plină lumea în care trăim.

Dar nu numai la „nivel înalt”, ci până jos, pe ultima treaptă a ierarhiei sociale, dovadă că natura umană pervertită e aceeași, doar că diferă forma și posibilitățile de „exprimare”, de la țară la țară, de la funcție la funcție, de la individ la individ...

Între mândrie şi slava deşartă este o mare diferenţă. Cu toate acestea ele se întrețin reciproc, fiind legate una de cealaltă.

Așa cum „strălucirea fulgerului arată de mai înainte bubuitura tunetului”, tot așa și slava deșartă, prin apariția ei, vestește mândria (Sfântul Nil Sinaitul).

Omul mândru nu recunoaşte nici un fel de lege, nici a lui Dumnezeu şi nici pe cea omenească, deoarece „el îşi este sieşi lege și judecător”, considerându-se „centrul” întregii lumi, „criteriul adevărului, al realităţii, al binelui şi al răului” (Mitrop. Antonie de Suroj, „Rugăciunea vie”, Editura Theosis, Oradea, 2013).

În cazul omului mândru primează „libera opinie”, care înseamnă un total dezinteres față de părerile celorlalți, dar și față de Cuvântul și Judecata lui Dumnezeu. Este „starea de singurătate extremă”, starea în care „omul nu mai are Dumnezeu şi nu mai are nici judecată în afara sa” (Mitrop. Antonie Bloom al Surojului, „Despre întâlnirea cu Dumnezeu”, Editura Cathisma, Bucureşti, 2007).

Slava deşartă sau, altfel spus, vanitatea, se deosebeşte mult de mândrie. Mândria este „defăimarea lui Dumnezeu”, iar trufia este „defăimarea oamenilor” (Sfântul Teofilact), o boală a sufletului datorită căreia omul devine nerecunoscător, având falsa impresie că întotdeauna a meritat mai mult decât a primit.

În această stare, omul este dependent în mod deplin de părerea şi de judecata omenească, a celor din preajma lui, însă nu şi de cea dumnezeiască.

Adică caută cu insistență lauda, încuviinţare, aprobarea celorlalți, şi ce e mai umilitor, este faptul că vanitosul cerşeşte ovaţii și osanale chiar şi de la cei față de care nu are nici cel mai mic respect, nici pentru părerile și nici pentru drepturile lor firești (popor, subalterni, angajați...).

Cât despre cei care îi laudă sau pur şi simplu dau dreptate șefilor vanitoși, aceștia primesc în mod gratuit și fără nici un merit, aprecieri pentru calităţi intelectuale şi sufleteşti inexistente, și bineînțeles recompense pe măsura „docilității” și a slujirii fără cârtire.

Sunt așa-zișii „slugarnici”, „animale de companie”, cei care îi lingușesc și le „umflă” permanent orgoliul, urmărind și ei tot propriile avantaje.

Este un „parteneriat biunivoc”, de avantaj reciproc, care „crapă” imediat ce interesul sau mândria uneia dintre părți sunt lezate. Atunci cel mai mic afront destabilizează totul și dezvăluie adevărata față a fiecăruia dintre indivizi.

Aici mai există un aspect: dacă vanitosul a gustat din „mierea amară” a laudei celorlalți, va crede că toți îl vor lăuda, de aceea va căuta să fie lăudat nu doar pentru „cele mai înălţătoare, nobile şi vrednice de Dumnezeu fapte”, ci pentru orice lucru, la întâmplare, chiar și pentru cele mai neînsemnate dintre ele.

Toate acestea sunt doar câteva dintre motivele pentru care omul devine tot mai „mărunt și mai mic la suflet, fără personalitate”, întrucât caută „încuviinţare pentru orice”, doar ca să fie lăudat chiar și pentru orice fleac, de indivizi necugetaţi, care nu au nici un „criteriu dumnezeiesc al judecăţii” (Mitrop. Antonie Bloom al Surojului, „Despre întâlnirea cu Dumnezeu”, Editura Cathisma, Bucureşti, 2007).

Avem mărturia atâtor sfinți și oameni duhovnicești, care, după o viață trăită în smerenie și în totală discreție, pe patul morții fiind, se rugau la Dumnezeu pentru câteva ceasuri în plus, ca să se pocăiască, pentru că simțeau în mod real propria nevrednicie și lipsa faptelor bune.

Astăzi, parcă sunt tot mai mulți cei care își strigă meritele și „calitățile” folosind toate mijloacele, ba unii afirmă că au scris și scriu „istorie” prin ceea ce fac. De la acest „nivel” intrăm deja în domeniul sensibil al înșelării diavolești și al psihiatriei...

Slava deșartă este cea care face atât de dificilă „descoperirea adevărului despre noi” şi a felului în care aceasta determină comportamentul nostru.

Pentru că vanitatea constă în a ne ascunde după lucruri lipsite de valoare şi a ne autoevalua în mod mincinos, după părerile celorlalţi, care nu ar trebui să aibă atâta însemnătate pentru noi.

Slava deșartă este „o stare de dependenţă faţă de reacţia altor oameni cu privire la personalitatea noastră”, primul „duşman care trebuie atacat”, deşi, după cum spun Sfinții Părinţi, rămâne „cel mai greu de înfrânt” (Mitrop. Antonie de Suroj, „Rugăciunea vie”, Editura Theosis, Oradea, 2013).

Sfântul Teofan Zăvorâtul spunea că este deosebit de important să observăm în noi lucrarea slavei deșarte și s-o înfrânăm. Pentru că atâta timp cât ea lucrează în noi, nu putem păși în viața duhovnicească, „care se dăruiește prin venirea păcii lui Hristos”.

Cu adevărat, smerenia este cu totul altceva, e „starea unei păci interioare”, a împăcării cu Dumnezeu, cu conştiinţa şi cu oamenii. Și, în acelaşi timp, este „o împăcare cu toate circumstanţele acestei vieţi, e starea omului care, orice s-ar întâmpla, le primeşte ca din mâna lui Dumnezeu” (Mitrop. Antonie Bloom al Surojului, „Despre întâlnirea cu Dumnezeu”, Editura Cathisma, Bucureşti, 2007).

Important este să conștientizăm și să avem „puterea” să ne oprim, atunci când mândria și slava deșartă hrănesc ambiția oarbă din noi, de a urca mai sus de nivelul personal de competență și mai ales de a păși dincolo de hotarul bunului simț.

E o lege nescrisă, rânduită de Dumnezeu, peste care niciun muritor nu va trece: șmecheria și răul nu pot ajunge până la capăt, și fiecare va primi ceea ce merită cu adevărat, după dreptatea lui Dumnezeu, nu a oamenilor...

Iată și rostul suferințelor, al durerilor, al bolilor și al morții, pe care Dumnezeu le-a asumat și biruit pentru noi, și pe care le îngăduie totuși, deși nu El le-a „creat”..., pentru ca omul să nu devină un răufăcător și un „nesimțit” pe termen nelimitat.

Vă dați seama ce ar însemna, pentru noi toți, ca infractorii, ori politicienii și afaceriștii corupți, ori psihopații...., să trăiască „veșnic” pe acest pământ?

Ar fi „apogeul” mândriei și al slavei deșarte, un „haos” social care depășește intuiția și imaginația noastră, și lasă cu mult în urmă orice scenariu apocaliptic...

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

16 Octombrie 2019

Vizualizari: 1588

Voteaza:

Mandria si slava desarta 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

mandria slava desarta

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact