Neimprastierea

Neimprastierea

Acelaşi [Vasile cel Mare]11

9. Fii atent la tine însuţi şi observă-te din toate părţile. Ai drept strajă neadormită peste tine ochiul minţii. Căci treci prin mijlocul unor curse, laţuri ascunse au fost puse de vrăjmaşul peste tot. Observă deci în jur cu grijă toate, că scapi ca o antilopă din cursele întinse; pentru că e de neprins în curse din pricina ascuţimii vederii ei. Vezi deci să nu te arăţi mai rău decât necuvântătoarele în străjuirea ta însuţi, ca nu cumva, prins în curse, să te faci vânat al diavolului prins de el spre voinţa lui. Fii atent la tine însuţi!

Acelaşi [Vasile cel Mare] despre neîmprăştierea gândului

10. Trebuie să ştim acest lucru: că nu putem realiza păzirea nici unei porunci, nici iubirea de Dumnezeu, nici iubirea de aproapele rătăcind cu gândul când la una, când la alta. Ci asceza bine-plăcerii lui Dumnezeu potrivit Evangheliei lui Hristos se realizează în retragerea din grijile lumii şi în înstrăinarea desăvârşită de distracţiile minţii. Aşa a dat mărturie ucenicilor cu dispoziţie sinceră şi neînfumurată însuşi Domnul zicând: „Voi nu sunteţi din lumea asta” [In 15, 19]. După care a dat mărturie din contră că e cu neputinţă ca lumea să primească cunoaşterea lui Dumnezeu, nici pe Duhul Sfânt, căci zice: „Tată drepte, lumea nu Te-a cunoscut” [In 17, 25] şi: „Duhul Adevărului pe Care lumea nu poate să-l primească” [In 14,17].

Aşadar, cine vrea să urmeze cu adevărat lui Dumnezeu trebuie să se dezlege de legăturile ataşamentului faţă de această viaţă; iar asta se realizează prin retragerea desăvârşită şi uitarea vechilor obiceiuri. Făcând asta, se cuvine să păzim inima cu toată straja, ca nu cumva să scoatem din ea gândul privitor la Dumnezeu sau să întinăm amintirea lucrurilor Lui minunate cu imaginaţii ale unor lucrurilor zadarnice, ci, prin aducerea-aminte neîncetată şi curată de El să avem întipărită în sufletele noastre ca o pecete de neşters gândul cuvios al lui Dumnezeu.

Pentru că aşa vine în noi iubirea de Dumnezeu care ne scoală spre lucrarea poruncilor Domnului şi este, la rândul ei, ea însăşi păzită de ele în durată şi stabilitate. Asta o arată Domnul zicând odată: „Dacă Mă iubiţi, păziţi poruncile Mele” [In 14,15], şi altă dată: „Dacă păziţi poruncile Mele, rămâneţi în iubirea Mea” [In 15,10], şi încă şi mai tulburător: „După cum şi Eu am păzit poruncile Tatălui şi rămân în iubirea Lui” [In 15,10]. Cine strică în lucrarea sa rigoarea poruncii este evident că e neputincios în ce priveşte aducerea-aminte de Dumnezeu.

Acelaşi [Vasile cel Mare]

11. Contribuie la aceasta atât neîmprăştierea cu sufletul, cât şi izolarea în ce priveşte locuirea, căci faptul de a avea o viaţă amestecată cu alţii e vătămător. Deci ca să nu primim stârniri prin urechi sau ochi şi să putem stărui în rugăciune, să ne izolăm mai întâi în ce priveşte locuirea, fiindcă aşa vom depăşi şi deprinderea dinainte în care trăiam străini de poruncile lui Dumnezeu. Sau cum vom putea împlini acel „Dacă vine cineva la Mine, să se tăgăduiască/nege pe sine însuşi” [Mt 16, 24]? Fiindcă trebuie să-L urmăm tăgăduindu-ne pe noi înşine şi luând crucea lui Hristos.

Iar tăgăduirea/negarea de sine e uitarea desăvârşită a celor trecute şi părăsirea voinţelor proprii. Dacă însă lăsăm în memoria noastră ceva pământesc care e într-o fiinţă supusă stricăciunii, atunci mintea prăvălindu-se şi tăvălindu-se în aceasta ca într-un noroi, în chip necesar sufletul nu va avea ochi pentru Dumnezeu şi nu va fi de nemişcat spre dorinţa frumuseţilor cereşti şi a lucrurilor bune hărăzite nouă ca făgăduinţe. In general, nu ne este îngăduit a ne îngrijora nici chiar de lucrurile necesare, cum sunt hrana şi îmbrăcămintea, căci prin acestea raţiunea e cuprinsă ca de nişte spini de gândurile cele rele ale lumii care împiedică rodirea seminţei azvârlite de Plugarul sufletelor noastre; căci zice Domnul nostru Iisus Hristos: „Iar cele căzute între spini sunt cei înăbuşiţi sub grijile bogăţiei şi plăcerile vieţii şi nu aduc roade” Mt 13, 22.

Acelaşi [Vasile cel Mare]

12. Să nu dăm deci nici un prilej potrivit păcatelor, nici să lăsăm vrăjmaşului un loc în inimile noastre, avându-L pe Dumnezeu locuind înăuntru prin aducerea-aminte continuă de EL.

Acelaşi [Vasile cel Mare]

13. Iar atenţia gândirii şi obiceiul neîmprăştierii ar putea fi sădite cu uşurinţă în nişte copii printr-o educaţie corectă, dacă şi ei ar fi examinaţi încontinuu de cei care-i conduc unde anume îşi au gândirea şi ce anume se întoarce şi revine mereu în gândurile lor. Pentru că simplitatea şi lipsa de viclenie a vârstei fragede şi nepropice minciunii mărturiseşte cu uşurinţă lucrurile şi mişcările de nespus ale sufletului. Dar pentru a nu fi prins încontinuu în cele interzise unul ca acesta să fugă de gândurile nelalocul lor temându-se de ruşinea care vine din darea lor în vileag.

Fragment din cartea "Rugaciunea lui Iisus in Bizant - manifeste hrisostomiene si comentarii", Editura Deisis

Cumpara cartea "Rugaciunea lui Iisus in Bizant - manifeste hrisostomiene si comentarii"

NOTE:

11 Vasile cel Mare, Omilie la „Fii atent la tine însuţi PG 31, 202CD.
12 Vasile cel Mare, Regulile extinse 5; PG 31, 920B-921A.

Pe aceeaşi temă

13 Aprilie 2022

Vizualizari: 619

Voteaza:

Neimprastierea 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact