O teologie pusa in fapt

O teologie pusa in fapt

Atunci când vorbeşte despre Duhul Sfânt, Sfântul Siluan se fereşte de orice consideraţii sau concepte care ţin de teologia speculativă. Tot ceea ce spune este foarte simplu, direct, concret; de fapt, el face un fel de descriere a propriei experienţe lăuntrice, exprimă relaţia sa personală cu Duhul Sfânt, vorbeşte despre Duhul Sfânt plecând de la prezenţa şi lucrarea Lui în el; mai cu seamă şi mai presus de orice, Sfântul Siluan vorbeşte despre ceea ce însuşi Duhul Sfânt i-a descoperit despre Sine.

De aceea, învăţătura lui nu ţine de o teologie academică, ci de acea theologie despre care Părinţii răsăriteni spun că este cunoaştere în chip minunat, supranatural, a lui Dumnezeu, cunoaştere care covârşeşte capacităţile fireşti ale omului, care este dată de Dumnezeu şi pe care omul o simte în chip duhovnicesc cu întreaga lui fiinţă, cu mintea, sufletul şi trupul său.

Putem constata totuşi că Sfântul Siluan, chiar dacă se ţine departe de orice afirmaţii propriu-zis dogmatice, ajunge să exprime adevăruri fundamentale ale credinţei ortodoxe exprimate în dogma ei şi ne aşază înainte, de-a lungul scrierii sale, o teologie pusă în fapt, izvorâtă din sfânta sa vieţuire.

Astfel, Sfântul Siluan recunoaşte dumnezeirea Duhului Sfânt şi-I atribuie aceeaşi natură şi demnitate ca Tatălui şi Fiului, numindu-L, ca şi pe Tatăl şi pe Fiul, „Domn”.

In chip stăruitor el îi atribuie Duhului Sfânt aceleaşi însuşiri pe care, cu aceeaşi stăruinţă, I le atribuie şi Fiului, ca, de pildă, blândeţea, iubirea şi smerenia: „Domnul spune: «învăţaţi de la Mine că sunt blând şi smerit cu inima...» [...] Domnul vorbeşte aici despre Duhul Sfânt”; „îmi aduc aminte de dulceaţa Duhului Sfânt. Cunosc iubirea Domnului şi cât de dulce este ea sufletului şi trupului”. El sesizează aceste însuşiri şi când e vorba de relaţia lui cu Fiul, şi când e vorba de relaţia lui cu Duhul Sfânt, exprimând astfel un adevăr de credinţă fundamental, anume că Fiul şi Duhul Sfânt au aceeaşi natură dumnezeiască şi deci aceleaşi calităţi şi puteri. Blândeţea şi iubirea Fiului şi Duhului sunt una şi aceeaşi: blândeţea şi iubirea dumnezeiască, blândeţea şi iubirea lui Dumnezeu Cel Unul. „Duhul Sfânt e iubire şi dulceaţă [...] Cel ce a cunoscut pe Dumnezeu prin Duhul Sfânt nu se mai poate sătura; ziua şi noaptea se avântă spre Dumnezeul Cel viu, căci mare e dulceaţa iubirii dumnezeieşti.”

Prin intermediul propriei sale experienţe, învăţat de Sfântul Duh, Care El însuşi i-a dat să cunoască „ce fel” este Dumnezeu, Sfântul Siluan înţelege şi mărturiseşte în învăţătura sa că mai presus de toate Dumnezeu este Iubire, vădind astfel că descoperirea care i s-a dat este aceeaşi cu cea din Evanghelia lui Ioan: „Dumnezeu este Iubire” (1 In. 4, 6).

Prin experierea prezenţei lui Dumnezeu în el, Sfântul Siluan percepe în mod concret că Cele Trei Persoane dumnezeieşti au una şi aceeaşi natură, sălăşluind Una în Cealaltă - ceea ce teologia numeşte „perihoreză” şi că această împreună-pătrundere care caracterizează viaţa dumnezeiască a Prea Sfintei Treimi se vădeşte şi în manifestarea Ei către oameni. Insuşi Domnul spune: „Eu sunt întru Tatăl şi Tatăl este întru Mine” (cf. In. 14, 10) şi „voi în Mine şi Eu în voi” (In. 14, 20).

Prin propria sa experienţă, el cunoaşte că Duhul Sfânt este Duhul Fiului („Duhul lui Hristos pe Care mi L-a dat Domnul”), după cum este şi Duhul Tatălui.

Sfântul Siluan constată apoi că, în manifestarea lui Dumnezeu şi în împărtăşirea harului Său oamenilor - ceea ce teologia speculativă numeşte „iconomie” -, Duhul Sfânt vine după Fiul. Bunurile dumnezeieşti ne sunt date de la Tatăl şi de la Fiul prin Duhul Sfânt. Intr-o formulă scurtă, Sfântul Siluan spune: „Domnul (Fiul) ne-a dat pe pământ pe Duhul Sfânt de la Tatăl.” Hristos este Cel care dă credincioşilor harul Sfântului Duh şi-l revarsă asupra lor.

Sfântul Siluan afirmă, de asemenea, că Duhul Sfânt este cel care descoperă şi face cunoscută Persoana Fiului şi însuşirile Sale: „Am văzut pe Domnul prin Duhul Sfânt”; „Duhul Sfânt îţi va descoperi pe Domnul nostru”, lucru pe care-l susţin toţi Sfinţii Părinţi, întemeiaţi pe acest cuvânt al Domnului: „Acela (Duhul Sfânt) va mărturisi pentru Mine” (In. 15, 26).

Sfântul Siluan dă mărturie, de asemenea, de acest adevăr al credinţei ortodoxe, anume că Dumnezeu, în acelaşi timp, este şi inaccesibil, incognoscibil, inexprimabil - după natura Sa -, dar se şi comunică în întregime oamenilor şi le face cunoscute tainele Sale prin Duhul Sfânt.

Aflăm la Sfântul Siluan, exprimată într-o manieră simplă şi directă, nu numai distincţia dintre natura şi energiile dumnezeieşti, dar şi distincţia (elaborată de Grigorie al Ciprului, iar apoi de Sfântul Grigorie Palama) dintre Persoana Sfântului Duh şi harul Său. Sfântul Siluan spune limpede că noi primim „harul Duhului Sfânt”, şi nu însăşi Persoana Duhului, chiar dacă adesea priveşte harul ca fiind însuşi Duhul Sfânt - pentru că întotdeauna harul se primeşte prin Duhul Sfânt şi în Duhul Sfânt -, căci el este harul dumnezeiesc pe care-l au în comun toate Cele Trei Persoane ale Prea Sfintei Treimi.

Şi în acest caz, ca şi în multe altele, Sfântul Siluan exprimă cu stăruinţă faptul că Dumnezeu ni Se descoperă şi ni Se comunică întotdeauna în chip personal şi printr-o relaţie personală.

Jean-Claude Larchet

Fragment din cartea "Dumnezeu este Iubire. Marturia Sfantului Siluan Athonitul"

Cumpara cartea "Dumnezeu este Iubire. Marturia Sfantului Siluan Athonitul"

 

Pe aceeaşi temă

21 Ianuarie 2019

Vizualizari: 1464

Voteaza:

O teologie pusa in fapt 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare
Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare Conducător viclean și nemilos, strateg iscusit, cărturar – celebru, de altfel, pentru studiul aplicat al otrăvurilor –, Mitridate vi cel Mare a fost unul dintre cei mai puternici și longevivi dușmani ai romanilor. Ambițiile sale au schimbat cursul istorie 70.00 Lei
Familia ortodoxa - mai 2025
Familia ortodoxa - mai 2025 Sfântul Theofan Zăvorâtul: Dragostea este raiul duhovnicesc;Dragostea azi, de Virgiliu Gheorghe;Monahia Matrona Domnaru, fosta stareță a Mănăstirii Hurezi;Sfinții care au făcut din provincia romană Galia Belgica un pământ sfânt... când sufletul cunoaște 14.50 Lei
Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact