Obligativitatea purtarii fustelor lungi si a baticurilor

Obligativitatea purtarii fustelor lungi si a baticurilor

Puteţi justifica obligativitatea purtării fustelor lungi şi a baticurilor de către femeile ortodoxe?

- In epistolele apostolului Pavel se spune că femeile trebuie să aibă capul acoperit ca semn al puterii bărbatului asupra lor (I Corinteni n, 3-10). Ce stă în spatele acestei afirmaţii? In fiecare cultură există un anumit limbaj al gesturilor şi al simbolurilor. Chiar şi gesturile de salutare sunt altele. Noi ne plecăm sau ne sărutăm, laicii obişnuiesc să-şi strângă mâinile, în Sumer se obişnuia ca în momentul întâlnirii să se şteargă nasul. In cultura Orientului Mijlociu, în timpul apostolilor, năframa de pe capul femeilor desemna faptul că sunt căsătorite: nu fecioara purta năframă, ci femeia măritată (de aceea, apropo, nu e corect să se ceară fetelor purtarea baticului).

Astăzi, nici în lumea bisericească, nici în cultura populară, baticul nu mai desemnează în niciun chip statutul familial sau social. Dăm dovadă de fariseism când cerem să se împlinească ritualul fără a-i înţelege sensul, să se folosească limbajul sfinţilor fără a înţelege „din ce raţiuni” a spus Apostolul aceasta. Din acest mod de vorbire reiese un fel de glosolalie: e vorba de cuvântul sau acţiunea care nu are importanţă pentru cei care stau lângă noi. Apostolul Pavel, însă, în povăţuirile sale referitor la tema baticului, a mai spus: Judecaţi în voi înşivă78.

Dacă noi am „judecat” şi am înţeles sensul sfatului Apostolului, atunci următoarea întrebare este aceasta: în care formă e mai bine să fie adus acest sfat până la omul contemporan? în cultura de azi, acelaşi obicei poartă un alt sens, un alt sunbol exterior. Dacă Apostolul Pavel ar fi scris astăzi Epistolele sale, atunci el ar fi scris aşa, în limbajul culturii moderne: „Soţiilor, purtaţi inelele de logodnă chiar şi atunci când mergeţi pe plajă la Soci”.

Apostolul vorbeşte despre un acoperământ care acoperă nu numai părul, ci şi întreg corpul. Da, în textul apostolului nu e vorba despre batic sau pălărie. Se vorbeşte despre văl. Acolo se foloseşte întruna cuvântul „acoperă” - katakaliptete, care are sensul de „a înfăşură”. Şi în Bizanţ femeile purtau un anume văl79. La femeia ce a părăsit zidurile casei ei, nu e voie să se vadă părţi descoperite ale corpului, care ar fi putut să provoace bărbaţilor gânduri de „accesibilitate” spre această femeie. Cât ar fi de straniu, femeia cu văl este apărată social - în toate aspectele ei, arată că are un ocrotitor, că nu caută „aventuri”. Aşa că vălul este o măsură de apărare faţă de agresiunile sexuale. In acelaşi fel, discuţia despre baticuri, în mod firesc, trece la discuţia despre fustele lungi. Femeia în vestă, dar cu batic este oricum îmbrăcată nesigur.

Şi încă ceva: atunci când fericitul Teofilact explică de ce bărbatul nu trebuie să-şi acopere capul sau să poarte păr lung, el spune un lucru impresionant: „Cel care e creat de Dumnezeu liber şi samovolnic, dar care se înjoseşte singur pe sine ca pe un supus, îl ruşinează pe Hristos, Care este capul lui”80.

Cuvinte impresionante. Dar ele se află, din păcate, într-o contradicţie stridentă cu obiceiurile noastre bisericeşti-statale: a slugărnici în faţa autorităţii, a te pune într-o postură evident înjositoare în faţa superiorului este un criteriu bizantin indescriptibil şi de neînlăturat. Cuvintele Fericitului Teofilact s-au încadrat deosebit de bine în cultura cavalerismului vesteuropean; dar în creştinismul răsăritean „cinstea” apărarea şi păstrarea ei nu s-a numărat niciodată pe lista celor ce practicau faptele bune. In orice caz, niciodată la spovedanie oamenii nu au fost întrebaţi: „N-ai fost linguşitor cu şeful? Nu l-ai periat? Nu te-ai pus în genunchi în faţa vreunei persoane sus puse?”.

Aceasta nu s-a socotit a fi păcat şi nici nu se socoteşte a fi. Avem un sfat pentru toate timpurile: „Sărută mâna răufăcătorului”. Intr-un seminar ucrainean a fost compusă o „cateheză” în care m-a impresionat explicarea cuvântului „făţărnicie”: „Făţarnicul se foloseşte de faptele exterioare ale evlaviei pentru a fi respectat de oameni”. Se faţărnicesc mai des „pentru căpătarea aprecierii din partea conducerii” (sensul direct al cuvântului grecesc ipokrisis, tradus prin „făţarnic”, a rămas în afara parantezelor...).

Nu se poate să nu se observe că din textul strict simetric al Apostolului Pavel (în el se dau oprelişti atât femeilor, cât şi - prin oglindire - bărbaţilor) Ortodoxia, de mult timp, a făcut excepţie pentru bărbaţi. Bărbaţilor le e permis să poarte părul lung şi să se roage cu capul acoperit (monahii şi preoţii).

Ştiind aceasta şi eu însumi având păr lung, nu mă pot hotărî să cer femeilor să îndeplinească sfaturile Apostolului Pavel, pe care eu însumi le încalc...

Diacon Andrei Kuraev

Fragment din cartea "Raspunsuri catre tineri", Editura Reintregirea

Cumpara cartea "Raspunsuri catre tineri"

 


78 „Judecaţi în voi înşivă: Este, oare, cuviincios ca o femeie să se roage lui Dumnezeu cu capul descoperit? Nu vă învaţă oare însăşi firea că necinste este pentru un bărbat să-şi lase părul lung? Şi că pentru o femeie, dacă îşi lasă părul lung, este cinste? Căci părul i-a fost dat ca acoperământ. Iar dacă se pare cuiva că aici poate să se găsească pricină, un astfel de obicei (ca femeile să se roage cu capul descoperit) noi nu avem, nici în Bisericile lui Dumnezeu” (I Corinteni 11,13-16).

79 Gubbin E., Zacat i padenie Rimscoi imperii (Ridicarea şi căderea Imperiului Roman), Moscova, 1997, vol. 7, p. 371

80 Tâlcuire la Noul Testament a fericitului Teofilact, arhiepiscopul Bulgariei, SPb. p. 463.
 

27 Aprilie 2023

Vizualizari: 889

Voteaza:

Obligativitatea purtarii fustelor lungi si a baticurilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact