Postul cel Mare si Sfanta Impartasanie

Postul cel Mare si Sfanta Impartasanie

Postul cel Mare însemna mai de-mult cu adevărat o altă viaţă. Creştinii refuzau orice manifestare lumească. Nu era permis, de exemplu, să meargă la hipodrom. In limbaj contemporan, am zice că tăiau televizorul, radioul, teatrul, stadionul. Atunci când unii îndrăzneau să meargă la hipodrom, Sfântul Ioan îi certa aspru: „Aţi scos din sufletele voastre sfinţenia Postului cel Mare şi v-aţi aruncat în năvodul diavolului."

Consecinţa: nu era permis oamenilor în timpul Postului Mare să meargă nici la băile publice şi să se spele (nu aveau toţi băi în casele lor). „M-am umplut de râie şi nu mai sufăr nespălarea", se plângeau Sfântului Ioan, iar acesta tăcea.

Corolarul acestei perioade era postul cel mai aspru. în special prima săptămână o petreceau pe cât posibil fără mâncare şi fără băutură. De aceea se şi numeşte săptămâna de curăţire. Slujba Liturghiei Darurilor mai înainte sfinţite începea din miercurea primei săptămâni. „Nu vom lua parte la Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite până miercuri, pentru a posti după tradiţie", pentru a nu mânca nici măcar puţină anafură, „stricându-şi" astfel postul de trei zile.

In următoarele săptămâni, mâncau mâncare uscată în fiecare zi, după-amiaza, sau la două zile...! „Există între voi creştini care se întrec cine să postească mai mult. Unii mănâncă în fiecare după-amiază puţină pâine şi beau un pic de apă, alţii nici măcar atât, ci rămân nemâncaţi două zile." Cei care erau puţin bolnavi, în loc să mănânce după-amiaza mâncare uscată, mâncau mai devreme, la prânz sau chiar dimineaţa. Dacă erau grav bolnavi, mâncau şi ulei. Aceştia erau numiţi nepostitori.

Un lucru important: dacă în timpul Postului Mare mâncau ceva (desigur, nu ouă, carne sau brânză, ci ceva de post) înainte de slujbă era considerat ruşinos să meargă la biserică să asculte predica. Sfântul Ioan le spunea: „Ruşine, iubiţilor, nu este ca cineva să mănânce, dar dacă mănâncă să rămâna acasa!

Când se împărtăşeau?

Sfântul şi Marele Post a fost rânduit pentru un singur scop: „să avem o perioadă în care să ne curăţim de păcatele noastre şi astfel să ne apropiem de Taine". „Din acest motiv a fost rânduit şi Postul Mare de 40 de zile, din acest motiv facem în aceste zile întâlniri, predici, rugăciuni, învăţături, pentru a ne curăţi prin orice mijloc de toate  păcatele săvârşite în timpul anului şi pentru a lua parte cu evlavie la Jertfa cea fără de sânge."

Si deoarece Sfântul si Marele Post era o vreme de curăţire generală a sufletului, creştinii din Antiohia nu se împărtăşeau în timpul lui. Doar de Paşti. (Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite a fost rânduită mai târziu, pe la sfârşitul secolului al Vl-lea.) Asta se vede şi din cuvintele din „La statui", pe care le-a rostit în anul 387 Sfântul Ioan în acest oraş, în timpul Marelui Post. In vremea celei de-a doua săptămâni spunea: „Dacă postiţi şi vă înfuriaţi, vă juraţi şi blestemaţi, de ce mai postiţi? Cum vom contempla Pastele? Cum vom primi Sfânta Jertfă? Cum ne vom împărtăşi?"

Către sfârşitul Postului Mare rosteşte: „Se termină Postul cel Mare. Să înteţim lupta, postul, întâlnirile, rugăciunile, predicile care au ca scop curăţirea sufletelor noastre de păcate, pentru a ne împărtăşi cu vrednicie. Dacă ne vom împărtăşi fără vrednicie, zadarnic ne-am ostenit atât de mult!" Şi iarăşi zice: „Fiecare să se cerceteze pe sine pentru a vedea ce greşeli a îndreptat, ce virtuţi a dobândit, la ce păcate a renunţat, unde a devenit mai bun. Şi dacă va găsi că s-a folosit cu ceva din post, să se  mpărtăşească" (de Paşti).

Până şi autorul cuvântului de învăţătură din noaptea Sfintelor Paşti (text apocrif al sfântului) leagă postul Sfintelor Paşti cu Sfânta împărtăşanie, care era primită în ziua învierii. „De s-a ostenit cineva postind, să-şi ia acum răsplata." La fel face şi sfântul imnograf: „Şi să ne întoarcem la pocăinţă şi să ne curăţim simţirile asupra cărora
este războiul, făcând începerea postului... Şi în acest chip vom mânca Mielul lui Dumnezeu în sfânta şi purtătoarea de lumină noapte a învierii."

Creştinii posteau întregul Post Mare pentru a se împărtăşi o singură dată, de Paşti. Desigur, considerau această împărtăşanie deosebită şi o aşteptau. „Asta vă spun nu pentru a vă împiedica de la unica voastră participare anuală la Sfânta împărtăşanie, ci pentru a vă împărtăşi continuu, neîncetat."

Această atmosferă de asceză extremă a Sfântului şi Marelui Post aducea ca pe un rod firesc săvârşirea Liturghiilor Darurilor mai înainte sfinţite. „De vreme ce trăim o viaţă ascetică intensă, de ce să nu ne împărtăşim regulat?", era în gândul lor. Era perioada în care Sfânta împărtăşanie era deja legată de lupta duhovnicească intensă.

ARHIMANDRIT VASILIOS BACOIANIS

Fragment din carte "CUM ŞI CÂND NE ÎMPĂRTĂŞIM", Editura De suflet

Cumpara cartea "CUM ŞI CÂND NE ÎMPĂRTĂŞIM"

Pe aceeaşi temă

07 Aprilie 2022

Vizualizari: 956

Voteaza:

Postul cel Mare si Sfanta Impartasanie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact