Postul cel Mare si Sfanta Impartasanie

Postul cel Mare si Sfanta Impartasanie

Postul cel Mare însemna mai de-mult cu adevărat o altă viaţă. Creştinii refuzau orice manifestare lumească. Nu era permis, de exemplu, să meargă la hipodrom. In limbaj contemporan, am zice că tăiau televizorul, radioul, teatrul, stadionul. Atunci când unii îndrăzneau să meargă la hipodrom, Sfântul Ioan îi certa aspru: „Aţi scos din sufletele voastre sfinţenia Postului cel Mare şi v-aţi aruncat în năvodul diavolului."

Consecinţa: nu era permis oamenilor în timpul Postului Mare să meargă nici la băile publice şi să se spele (nu aveau toţi băi în casele lor). „M-am umplut de râie şi nu mai sufăr nespălarea", se plângeau Sfântului Ioan, iar acesta tăcea.

Corolarul acestei perioade era postul cel mai aspru. în special prima săptămână o petreceau pe cât posibil fără mâncare şi fără băutură. De aceea se şi numeşte săptămâna de curăţire. Slujba Liturghiei Darurilor mai înainte sfinţite începea din miercurea primei săptămâni. „Nu vom lua parte la Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite până miercuri, pentru a posti după tradiţie", pentru a nu mânca nici măcar puţină anafură, „stricându-şi" astfel postul de trei zile.

In următoarele săptămâni, mâncau mâncare uscată în fiecare zi, după-amiaza, sau la două zile...! „Există între voi creştini care se întrec cine să postească mai mult. Unii mănâncă în fiecare după-amiază puţină pâine şi beau un pic de apă, alţii nici măcar atât, ci rămân nemâncaţi două zile." Cei care erau puţin bolnavi, în loc să mănânce după-amiaza mâncare uscată, mâncau mai devreme, la prânz sau chiar dimineaţa. Dacă erau grav bolnavi, mâncau şi ulei. Aceştia erau numiţi nepostitori.

Un lucru important: dacă în timpul Postului Mare mâncau ceva (desigur, nu ouă, carne sau brânză, ci ceva de post) înainte de slujbă era considerat ruşinos să meargă la biserică să asculte predica. Sfântul Ioan le spunea: „Ruşine, iubiţilor, nu este ca cineva să mănânce, dar dacă mănâncă să rămâna acasa!

Când se împărtăşeau?

Sfântul şi Marele Post a fost rânduit pentru un singur scop: „să avem o perioadă în care să ne curăţim de păcatele noastre şi astfel să ne apropiem de Taine". „Din acest motiv a fost rânduit şi Postul Mare de 40 de zile, din acest motiv facem în aceste zile întâlniri, predici, rugăciuni, învăţături, pentru a ne curăţi prin orice mijloc de toate  păcatele săvârşite în timpul anului şi pentru a lua parte cu evlavie la Jertfa cea fără de sânge."

Si deoarece Sfântul si Marele Post era o vreme de curăţire generală a sufletului, creştinii din Antiohia nu se împărtăşeau în timpul lui. Doar de Paşti. (Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite a fost rânduită mai târziu, pe la sfârşitul secolului al Vl-lea.) Asta se vede şi din cuvintele din „La statui", pe care le-a rostit în anul 387 Sfântul Ioan în acest oraş, în timpul Marelui Post. In vremea celei de-a doua săptămâni spunea: „Dacă postiţi şi vă înfuriaţi, vă juraţi şi blestemaţi, de ce mai postiţi? Cum vom contempla Pastele? Cum vom primi Sfânta Jertfă? Cum ne vom împărtăşi?"

Către sfârşitul Postului Mare rosteşte: „Se termină Postul cel Mare. Să înteţim lupta, postul, întâlnirile, rugăciunile, predicile care au ca scop curăţirea sufletelor noastre de păcate, pentru a ne împărtăşi cu vrednicie. Dacă ne vom împărtăşi fără vrednicie, zadarnic ne-am ostenit atât de mult!" Şi iarăşi zice: „Fiecare să se cerceteze pe sine pentru a vedea ce greşeli a îndreptat, ce virtuţi a dobândit, la ce păcate a renunţat, unde a devenit mai bun. Şi dacă va găsi că s-a folosit cu ceva din post, să se  mpărtăşească" (de Paşti).

Până şi autorul cuvântului de învăţătură din noaptea Sfintelor Paşti (text apocrif al sfântului) leagă postul Sfintelor Paşti cu Sfânta împărtăşanie, care era primită în ziua învierii. „De s-a ostenit cineva postind, să-şi ia acum răsplata." La fel face şi sfântul imnograf: „Şi să ne întoarcem la pocăinţă şi să ne curăţim simţirile asupra cărora
este războiul, făcând începerea postului... Şi în acest chip vom mânca Mielul lui Dumnezeu în sfânta şi purtătoarea de lumină noapte a învierii."

Creştinii posteau întregul Post Mare pentru a se împărtăşi o singură dată, de Paşti. Desigur, considerau această împărtăşanie deosebită şi o aşteptau. „Asta vă spun nu pentru a vă împiedica de la unica voastră participare anuală la Sfânta împărtăşanie, ci pentru a vă împărtăşi continuu, neîncetat."

Această atmosferă de asceză extremă a Sfântului şi Marelui Post aducea ca pe un rod firesc săvârşirea Liturghiilor Darurilor mai înainte sfinţite. „De vreme ce trăim o viaţă ascetică intensă, de ce să nu ne împărtăşim regulat?", era în gândul lor. Era perioada în care Sfânta împărtăşanie era deja legată de lupta duhovnicească intensă.

ARHIMANDRIT VASILIOS BACOIANIS

Fragment din carte "CUM ŞI CÂND NE ÎMPĂRTĂŞIM", Editura De suflet

Cumpara cartea "CUM ŞI CÂND NE ÎMPĂRTĂŞIM"

Pe aceeaşi temă

07 Aprilie 2022

Vizualizari: 994

Voteaza:

Postul cel Mare si Sfanta Impartasanie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact