Rugaciunea

Rugaciunea

Cele mai multe rugăciuni sunt murdare şi păcătoase, pentru că „nu este cel ce face bine, nu este până la unul” (Ps. 52,4), pentru că „cerurile nu sunt destul de curate pentru El” (Iov 15,15), pentru că orice rugăciune este ne-sinceră întrucât „tot omul este mincinos” (Ps. 115,2) şi pentru că toţi sfinţii sunt „mincinoşi” în comparaţie cu Dumnezeu. Onestitatea rugăciunii nu este decât una singură: a înţelege şi a spune că eşti urâciunea lumii şi mizeria pământului, că eşti străin şi vinovat lui Dumnezeu, că n-ai dreptul să spui nimic şi totuşi ţi-e dor de El şi de toate. Orice rugăciune ar trebui să înceapă cu întrebarea: „Dumnezeule, cum poţi să mă mai suporţi?”

Şi totuşi, în clipa în care se roagă, în care îngenunchează şi se străduieşte să se deschidă lui Dumnezeu, pare că orice om devine bun şi frumos, o nobleţe şi o frumuseţe în univers. Când omul se roagă, când picioarele lui aleargă la biserică, la Dumnezeu, „cât de frumoase sunt picioarele ce vestesc pacea” (Isaia 52,7)! E adevărat că există şi alte metode de îmbunătăţire şi înfrumuseţare: cuvântul bun, fapta bună, postul, milostenia etc. Dar rugăciunea se arată mai bună, pentru că se face în legătură directă cu Dumnezeu, cu puterea, iubirea, bunătatea, adevărul şi frumuseţea Lui. Pe un om aflat în rugăciune în ceasul morţii nu-l mai poate apuca niciun diavol, căci alunecă ghearele pe acel om.

Am spus că mulţi dintre noi n-avem dreptul la niciun cuvânt înaintea lui Dumnezeu. Dacă totuşi îl avem, atunci se pare că avem dreptul la un singur cuvânt: „Iarta-mă!” Cei vechi spuneau: „Al Tău sunt eu, miluieşte-mă!”, sau şi mai simplu: „Bunule, iarta-ma!” Nimic mai mult, pentru că nici nu-i nevoie. Dar se poate spune şi altfel: rugăciunea e dreptul oricărui ticălos de a-L deranja pe Dumnezeu. In orice caz, audienţele la Dumnezeu nu au programare. Până şi sfinţii şi preasfinţii fac programări; în schimb, Dumnezeu nu face programări şi primeşte pe loc pe oricine, de-a dreptul. Pentru că Dumnezeu e om serios, pentru că e mai om decât omul, pentru că e Dumnezeul creştin.
Mulţi teologi fac caz mare de necesitatea libertăţii omului. Imi vine să zic: „Doamne, ştiu că libertatea e totul, că Tu lucrezi numai liber cu omul liber. Şi totuşi, Te rog: dă-o-ncolo de libertate! Treci peste libertatea mea tâmpită şi ajută-mă şi pe mine! Cu ştirea sau fără ştirea mea, cu voia sau fără voia mea!”

De multe ori, omul se roagă să-i dea Dumnezeu semne, să vadă ceva sigur. Ne plângem că îl căutăm şi Dumnezeu nu ni se arată. Păi, ca să se arate, trebuie să aibă cui se arăta. Or, noi existăm dar nu suntem: suntem atât de slabi şi de orbi că El n-are cui se arăta, că n-are niciun rost să încerce.

Spunem că rugăciunea cea mai bună este cea de pocăinţă. Dar există şi rugăciune cu îndrăznire. Oare ce-i place mai mult lui Dumnezeu: smerenia celui care crede că nu există mântuire pentru el, sau îndrăzneala celui care cere şi speră neînfrânt că va fi mântuit? E foarte greu de spus, numai Dumnezeu ştie. Şi totuşi, îmi place a doua variantă: pentru că iubirea crede, speră şi nu dă înapoi, pentru că „nu cade” niciodată.

Cea mai simplă şi frumoasă rugăciune poate că este aceasta: „Dumnezeule, Tu ştii!” Pentru că această formulare nu este numai o exclamaţie, o uimire sau o recunoaştere, ci şi o mărturisire de credinţă, de speranţă şi de iubire. E o capodoperă, o deplinătate de credinţă, bun simţ, smerenie, iubire şi speranţă.

O rugăminte, ultima: „Te rog să mă omori când trebuie! Ştii Tu când!”

George Remete

Fragment din cartea "Leacuri contra evlaviei. Alte raspunsuri la aceleasi intrebari", Editura Paideia

Cumpara cartea "Leacuri contra evlaviei. Alte raspunsuri la aceleasi intrebari"


 

Pe aceeaşi temă

23 August 2021

Vizualizari: 605

Voteaza:

Rugaciunea 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

rugaciunea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact