Sambata lui Lazar, sambata dinaintea sarbatorii Intrarii Domnului in Ierusalim

Sambata lui Lazar, sambata dinaintea sarbatorii Intrarii Domnului in Ierusalim

Sambata dinaintea sarbatorii Intrarii Domnului in Ierusalim este cunoscuta in traditia crestina ca "Sambata lui Lazar". Este ultima zi din Postul Sfintelor Pasti in care se mai fac pomeniri de obste pentru cei adormiti. Pomenirile vor fi reluate dupa Saptamana Luminata.

Invierea lui Lazar, cel mort de patru zile, a avut loc in Betania. Prin aceasta minune, Hristos vesteste invierea Sa din morti. Daca a avut putere sa ridice pe cineva din moarte, este dovada clara ca El Insusi poate birui moartea. Invierea lui Lazar ne este prezentata pe larg de Sfantul Evanghelist Ioan (11, 1-45).

Sinaxarul din Cartea Triodului ne descopera ca Mantuitorul venea adesea in casa lui Lazar. Atat el, cat si cele doua surori ale lui, Marta si Maria, s-au imprietenit cu Domnul. Cand Mantuitorul se afla dincolo de Iordan, Lazar, prietenul Sau, imbolnavindu-se, a murit. Hristos chiar daca nu era de fata, a spus ucenicilor: Lazar, prietenul nostru, a adormit! Iar dupa putin timp a adaugat: Lazar a murit! Este momentul in care paraseste Iordanul si pleaca in Betania. Surorile lui Lazar L-au intampinat si I-au spus: Doamne, daca ai fi fost aici, fratele nostru n-ar fi murit. Iisus a intrebat poporul: Unde l-ati pus? Si indata toti au pornit la mormant. Cand au ridicat piatra de pe mormant, Maria a spus: Doamne, miroase, caci este de patru zile in groapa! Domnul Hristos s-a rugat si, varsand lacrimi, a strigat cu voce mare: Lazare, iesi afara! Si indata a iesit mortul; iar dupa ce a fost dezlegat, a plecat acasa.

Mantuitorul, ca datator al vietii, s-a aflat fata in fata cu moartea. A plans pentru ca El il crease pe om pentru o viata vesnica, iar inaintea lui trupul lui Lazar era cuprins de putreziciune si descompunere.

In cazul lui Lazar biruinta asupra mortii nu a fost definitiva, deoarece la el a avut loc o reinsufletire a trupului sau pamantesc. Numai in Hristos moartea va fi pe deplin biruita.

Mentionam ca diferenta dintre invierea lui Lazar si invierea tututor celor adormiti la cea de-a doua venire a lui Hristos, sta in faptul ca dupa inviere, Lazar nu a primit un trup care nu va mai fi supus stricaciunii, ci acelasi trup pe care il avea inainte sa moara a fost adus la viata. In vreme ce dupa a doua venire a Domnului, trupurile inviate vor fi duhovnicesti. Din acest motiv, Lazar a murit din nou, iar noi cei inviati nu vom mai cunoaste moartea.

In timpul vietii Sale de pe pamant, Hristos a savarsit trei invieri din morti asupra unor oameni care se aflau in diferite momente de la moarte. Prima a fost invierea fiicei lui Iair, imediat dupa ce aceasta murise, a doua a fost invierea fiului vaduvei din Nain, care s-a facut in ceasul cand mortul era dus la ingropare, iar a treia a fost invierea lui Lazar, care a fost savarsita in cea de-a patra zi de la moarte.

Cele trei invieri exprima invierea sufletului din diferite etape ale pacatului. Astfel, invierea fiicei lui Iair, o copila, este chipul ridicarii din pacat a celui ce a inceput sa savarseasca pacatul, invierea tanarului din Nain, preinchipuie pe cel care a intarit legatura cu pacatul, iar invierea lui Lazar mort de patru zile, il simbolizeaza pe cel ajuns mort sufleteste din cauza pacatului. Din aceste trei invieri trebuie sa retinem ca indiferent de stadiul in care se afla omul cazut in pacat, el se poate elibera de pacat cu ajutorul lui Hristos.

Aceasta minune a trezit invidia poporului evreu, care s-a infuriat impotriva lui Iisus. Din acest motiv, Mantuitorul a plecat de acolo. Arhiereii s-au gandit sa-l omoare pe Lazar, pentru ca multi oameni credeau Mantuitorului cand il vedeau pe Lazar. Dar acesta, cunoscand gandurile lor, a fugit in insula Cipru si a trait acolo. Cand apostolii Pavel si Barnaba, aflati in prima lor calatorie misionara, au poposit in Cipru, l-au intalnit acolo si l-au hirotonit episcop al Ciprului. Traind in curatenie si dupa voia lui Dumnezeu, a murit din nou dupa treizeci de ani de la invierea sa. A fost ingropat acolo, facand multe minuni.

Se spune ca Lazar dupa invierea sa nu manca altceva decat fructe. Se mai spune ca Maica Domnului i-a lucrat cu mainile ei un omofor si i l-a daruit.

Potrivit Traditiei, dupa ce Lazar a fost inviat, el nu a mai zambit niciodata. Interesant este ca atunci cand Lazar este reprezentat ca episcop, zugravii il prezinta cu un chip trist, fata fara barba, purtand o zbarcitura in obraz. Este pictat imbracat in vesminte arhieresti, tinand Evanghelia in mana stanga. Zbarcitura din obraz a fost interpretata de comentatori ca fiind semnul mortii prin care Lazar trecuse. Dupa cum Domnul inviat din morti este reprezentat purtand semnele rastignirii, tot astfel, zugravii au cautat sa redea in alt mod chipul lui Lazar dupa invierea sa.

La slujba inmormantarii crestinilor, dar si la fiecare pomenire a celor adormiti, Sfantul Lazar este chemat sa mijloceasca pe langa Hristos: "…pentru rugaciunile sfantului si dreptului Lazar cel inviat a patra zi din morti…"

Iulian Predescu

Pe aceeaşi temă

08 Aprilie 2025

Vizualizari: 2943

Voteaza:

Sambata lui Lazar, sambata dinaintea sarbatorii Intrarii Domnului in Ierusalim 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact