Sensul duhovnicesc al suferintei

Sensul duhovnicesc al suferintei

Domnul Iisus Hristos, înviat și înălțat de-a dreapta Tatălui, rămâne Mielul junghiat, într-o stare de jertfă neîncetată. De aceea, suferința adevărată este identică cu jertfa de sine, din iubire de Dumnezeu și de aproapele.

Mântuitorul nostru dă valoare suferinței prin puterea Sfintei Cruci, anulând nonsensul ei și dăruind omului posibilitatea de a o depăși prin Înviere.

Așa cum spune Părintele Arsenie Papacioc, misiunea lui Hristos a fost să mântuiască lumea prin suferință, iar suferința aduce foarte multă smerenie. Ea este un dar de la Dumnezeu.

Suferința nu se rezumă la o simplă experiență neplăcută sau dureroasă, ci la una asumată în interior și trăită în credință și nădejde de Dumnezeu. Ea ne schimbă și ne înnobilează sufletele, devenind mai iertători, mai înțelepți și mai buni.

Suferințele ne aduc niște înțelepciuni adânci și ne determină să ne gândim în mod serios la mântuirea sufletului.

După cuvântul Părintele Rafail Noica, nu trebuie să ne uităm de ce suferă un om, ci cât de mult, cât de intens suferă el.

Doar cel care iubește cu adevărat suferă. Deosebirea constă în faptul că, în cazul celui ce iubește, suferința sensibilizează și deschide inima spre simțirea suferinței celorlalți.

Pentru cel care se iubește pe sine, în mod egoist și exclusivist, suferința devine un chin, care închide întreaga ființă într-un zbucium neîncetat.

Suferința asumată din iubire înalță și îmbogățește, iar cea care vine din egoism și vanitate ucide tot ce e mai bun și mai frumos în om.

Experienţele personale nu pot fi înţelese şi nu se pot împărtăşi decât în Duhul lui Hristos, Cel care a asumat deopotrivă atât bucuria cât şi suferinţa.

În suferinţă, omul se simte cu desăvârsire părăsit şi uitat, pentru că orice legătură cu exteriorul se rupe.

Cel care asumă durerea, ca pe o cruce personală, poate face, prin răstignire fără cârtire, suprema trăire a deschiderii fiinţei vlăguite spre Mântuitorul Iisus Hristos.

Este un salt peste orice precaritate a firii, ca o pogorâre în abisul condiţiei noastre trecătoare şi înălţare pe verticala crucii.

Suferinţa adună întreaga fiinţă într-un strigăt „kenotic”, de maximă intensitate, și ne deschide sufletul, prin simţirea neputinţei, pregătindu-ne pentru momentul tainic al umplerii de harul lui Dumnezeu.

În suferinţă totul e autentic, pentru că durerea nu admite nimic teatral. Totul e moarte şi viaţă, răstignire şi înviere, iubire asumată până la capăt.

Suferinţa care primeşte un sens şi depăşeşte limitele absurdului este cea care poartă stigmatele răstignirii împreună cu Hristos, singurul în măsură să prefacă boala şi moartea în bucurie și viaţă veşnică.

Sfânta Euharistie, ca Jertfă nesângeroasă, este cea care transfigurează suferința în bucurie și ne dă puterea de a ne jertfi, la rândul nostru, pentru aproapele.

Doar în Iisus Hristos, suferința și jertfa se sfințesc și rodesc, devenind deopotrivă răstignire de sine și act de iubire.

Atâta timp cât omul n-a coborât în adâncul ființei sale pentru a-L întâlni pe Hristos, nu poate trece de la suferință la bucurie.

Aceasta presupune o lucrare transfiguratoare, care înseamnă a muri față de păcate și a învia întru Hristos Dumnezeu, o „naștere din nou” sub semnul izbăvitor al Sf. Cruci.

Așa cum afirmă Părintele Arsenie Papacioc, este o greșeală să fugim de propria suferință. Niciodată nu ne putem elibera cu adevărat de ea, decât atunci când luptăm, când suntem prezenți pe cruce. Nu se poate fără cruce, iar valoarea desăvârşită a încununării suferinţei este dacă am fost şi umiliți.

Totdeauna trebuie să ne gândim ce părere are Dumnezeu despre noi, nu lumea. Întrebarea care se pune este despre starea inimii noastre în legătură cu suferința celor din jur. De aceea, la Judecata de Apoi vom fi întrebați de ce nu am dat mai multă atenție semenilor noștri.

Asta înseamnă să facem din durerea aproapelui, durerea noastră, nu din mândrie, ca un gest de superioritate, sau pentru a primi osanale de la oameni.

Închei cu cuvintele Părintelui Arhimandrit Mihail Stanciu de la Mănăstirea Antim: Dacă cineva gândește și lucrează așa în vremea suferinței, dacă are o astfel de atitudine, atunci durerea este un lucru foarte bun, pentru că, atunci ea brăzdează precum plugul și scoate rădăcinile patimilor din adâncul inimilor noastre.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

12 Decembrie 2018

Vizualizari: 1527

Voteaza:

Sensul duhovnicesc al suferintei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact