Sensul duhovnicesc al suferintei

Sensul duhovnicesc al suferintei

Domnul Iisus Hristos, înviat și înălțat de-a dreapta Tatălui, rămâne Mielul junghiat, într-o stare de jertfă neîncetată. De aceea, suferința adevărată este identică cu jertfa de sine, din iubire de Dumnezeu și de aproapele.

Mântuitorul nostru dă valoare suferinței prin puterea Sfintei Cruci, anulând nonsensul ei și dăruind omului posibilitatea de a o depăși prin Înviere.

Așa cum spune Părintele Arsenie Papacioc, misiunea lui Hristos a fost să mântuiască lumea prin suferință, iar suferința aduce foarte multă smerenie. Ea este un dar de la Dumnezeu.

Suferința nu se rezumă la o simplă experiență neplăcută sau dureroasă, ci la una asumată în interior și trăită în credință și nădejde de Dumnezeu. Ea ne schimbă și ne înnobilează sufletele, devenind mai iertători, mai înțelepți și mai buni.

Suferințele ne aduc niște înțelepciuni adânci și ne determină să ne gândim în mod serios la mântuirea sufletului.

După cuvântul Părintele Rafail Noica, nu trebuie să ne uităm de ce suferă un om, ci cât de mult, cât de intens suferă el.

Doar cel care iubește cu adevărat suferă. Deosebirea constă în faptul că, în cazul celui ce iubește, suferința sensibilizează și deschide inima spre simțirea suferinței celorlalți.

Pentru cel care se iubește pe sine, în mod egoist și exclusivist, suferința devine un chin, care închide întreaga ființă într-un zbucium neîncetat.

Suferința asumată din iubire înalță și îmbogățește, iar cea care vine din egoism și vanitate ucide tot ce e mai bun și mai frumos în om.

Experienţele personale nu pot fi înţelese şi nu se pot împărtăşi decât în Duhul lui Hristos, Cel care a asumat deopotrivă atât bucuria cât şi suferinţa.

În suferinţă, omul se simte cu desăvârsire părăsit şi uitat, pentru că orice legătură cu exteriorul se rupe.

Cel care asumă durerea, ca pe o cruce personală, poate face, prin răstignire fără cârtire, suprema trăire a deschiderii fiinţei vlăguite spre Mântuitorul Iisus Hristos.

Este un salt peste orice precaritate a firii, ca o pogorâre în abisul condiţiei noastre trecătoare şi înălţare pe verticala crucii.

Suferinţa adună întreaga fiinţă într-un strigăt „kenotic”, de maximă intensitate, și ne deschide sufletul, prin simţirea neputinţei, pregătindu-ne pentru momentul tainic al umplerii de harul lui Dumnezeu.

În suferinţă totul e autentic, pentru că durerea nu admite nimic teatral. Totul e moarte şi viaţă, răstignire şi înviere, iubire asumată până la capăt.

Suferinţa care primeşte un sens şi depăşeşte limitele absurdului este cea care poartă stigmatele răstignirii împreună cu Hristos, singurul în măsură să prefacă boala şi moartea în bucurie și viaţă veşnică.

Sfânta Euharistie, ca Jertfă nesângeroasă, este cea care transfigurează suferința în bucurie și ne dă puterea de a ne jertfi, la rândul nostru, pentru aproapele.

Doar în Iisus Hristos, suferința și jertfa se sfințesc și rodesc, devenind deopotrivă răstignire de sine și act de iubire.

Atâta timp cât omul n-a coborât în adâncul ființei sale pentru a-L întâlni pe Hristos, nu poate trece de la suferință la bucurie.

Aceasta presupune o lucrare transfiguratoare, care înseamnă a muri față de păcate și a învia întru Hristos Dumnezeu, o „naștere din nou” sub semnul izbăvitor al Sf. Cruci.

Așa cum afirmă Părintele Arsenie Papacioc, este o greșeală să fugim de propria suferință. Niciodată nu ne putem elibera cu adevărat de ea, decât atunci când luptăm, când suntem prezenți pe cruce. Nu se poate fără cruce, iar valoarea desăvârşită a încununării suferinţei este dacă am fost şi umiliți.

Totdeauna trebuie să ne gândim ce părere are Dumnezeu despre noi, nu lumea. Întrebarea care se pune este despre starea inimii noastre în legătură cu suferința celor din jur. De aceea, la Judecata de Apoi vom fi întrebați de ce nu am dat mai multă atenție semenilor noștri.

Asta înseamnă să facem din durerea aproapelui, durerea noastră, nu din mândrie, ca un gest de superioritate, sau pentru a primi osanale de la oameni.

Închei cu cuvintele Părintelui Arhimandrit Mihail Stanciu de la Mănăstirea Antim: Dacă cineva gândește și lucrează așa în vremea suferinței, dacă are o astfel de atitudine, atunci durerea este un lucru foarte bun, pentru că, atunci ea brăzdează precum plugul și scoate rădăcinile patimilor din adâncul inimilor noastre.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

12 Decembrie 2018

Vizualizari: 1394

Voteaza:

Sensul duhovnicesc al suferintei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact