Sindromul imbogatirii peste noapte

Sindromul imbogatirii peste noapte

Psihologul şi medicul austriac Victor Frankl susţine că dacă în om prevalează setea de bani, setea de sens este înlocuită cu cea de mijloace. Din mijloace, banii se transformă în scop autosuficient şi îi încurcă în mrejele lor pe cei ce sunt însetaţi după bogăţie: „Cea mai mare parte din oamenii care au bani, de fapt, este dominată de ei".
A fost nevoie de multe secole până ce psihologia a ajuns să înţeleagă cuvintele Apostolului Pavel: „cei ce vor să se îmbogăţească, dimpotrivă, cad în ispită şi în cursă şi în multe pofte nebuneşti şi vătămătoare, ca unele care cufundă pe oameni în ruină şi în pierzare. Că iubirea de argint este rădăcina tuturor relelor şi cei ce au poftit-o cu înfocare au rătăcit de la credinţă, şi s-au străpuns cu multe dureri" (1 Tim. 6, 9-10).

Lăcomia de bani este o formă de închinare la idoli (Col.3, 5). Cultul „viţelului de aur" trimite la cabala: ispitirea cu iubirea de bani (Mt. 4, 8-9) creşte în pofta după bogăţie (Mc.4, 19), până la traiul în lux (Lc. 12, 15-21; 16, 19). Vom menţiona că, de fapt, creştinismul nu consideră un păcat bogăţia în sine, ci slăbiciunea pentru ea: „Nu nădăjduiţi spre nedreptate şi spre jefuire nu poftiţi; bogăţia de ar curge, nu vă lipiţi inima de ea" (Ps. 61,10; cf. Mc. 10,23-24).

Bogaţii se cred săraci nu din pricina lipsei banilor, ci din pricina pretenţiilor nesăţioase! Conform observaţiei ironice a filosofului grec Platon, sărăcia nu constă în micşorarea averii, ci în creşterea nesăturării. Iar un proverb rus spune: „Sărac nu este cel ce are puţin, ci cel căruia i se pare puţin ce are". De aceea noi spunem că a fi sărac nu este un păcat.

Astfel se creează o situaţie paradoxală: atunci când banii nu mai constituie o problemă, este şi aceasta o problemă, un stres mare, aproape ca şi cel provocat de divorţ. Psihologii americani au introdus chiar un termen special -sindromul îmbogăţirii peste noapte. De el suferă cel care s-a îmbogăţit repede, care nu mai este preocupat de problemele plictisitoare ale vieţii de zi cu zi şi care nu este în stare să întrebuinţeze raţional ceea ce „i-a picat". Această boală nu este caracteristică pentru cei care au ajuns bogaţi datorită muncii lor perseverente şi profesionalismului lor.

Necunoscută înainte, dereglarea psihică, sau mai degrabă duhovnicească, este un produs al civilizaţiei. Ea cuprinde tot mai mult America de Nord şi Europa apuseană, întrucât ţările dezvoltate trec printr-o înflorire economică şi financiară. Astfel, din 1983, în SUA, numărul familiilor care posedau averi de milioane de dolari aproape că s-a dublat şi numără azi aproximativ 4, 1 milioane de oameni (4% din familiile americane). Numărul familiilor care po-sedau averi de peste 10 milioane de dolari au crescut de cinci ori începând cu 1983. Acest număr creşte mai ales în centrele cu o dezvoltare a tehnicii: New York, Seattle, San Francisco, San Jose, Los Angeles, Boston etc.

Conform unor statistici (ziarul „Los Angeles Times"), în cele mai dese cazuri, noii milionari sunt oameni cu adevărat nefericiţi. De aceea, într-o suburbie a oraşului San Francisco a fost înfiinţată o instituţie cu o denumire neobişnuită - Institutul pentru probleme financiare, stres existenţial şi alegere în viaţă. Pacientul obişnuit al unei astfel de clinici este omul de afaceri, care, pe lângă milioanele lui, a „câştigat" şi izolarea interioară, sentimentul de singurătate şi de părăsire, de incertitudine. El se simte ca şi cum ar fi transportat pe o altă lume. Acolo, găseşte multe plăceri şi satisfacţii, însă ele îi suntstrăine.

Primul avânt al celor bogaţi este să-şi cheltuie banii. Astfel îşi cumpără vile luxoase cu vederea spre ocean, angajează un număr mare de servitori, cumpără automobile scumpe şi bijuterii, pleacă la odihnă în cele mai renumite staţiuni etc. După aceea, apare teama că banii pot dispărea la fel cum au apărut. Nu întâmplător se spune: celor săraci nu le este frică de hoţi. în plus, se constată că între prieteni nu există alte discuţii decât cele legate de bani. Şi aşa, cel bogat realizează un lucru şocant: că, de fapt, îi lipseşte ceea ce îl îngrijora şi înainte şi din care cauză era cât pe ce să înnebunească. Brusc, el înţelege că a rămas fără serviciu, că, de fapt, nici nu mai are nevoie de unul. Cu înfrigurare, el caută un alt domeniu în care ar putea să-şi consume energia. Distracţiile şi odihna i se par acum plictisitoare. Sindromul îmbogăţirii peste noapte vine ca un val uriaş. Şi, dacă ar fi să-l întrebăm pe un bogat ce este fericirea, el ar răspunde că fericirea nu constă în bani şi nici în cantitatea lor.

Cercetările psihologului englez Michael Argyle confirmă un adevăr evident: banii nu-i fac pe oameni fericiţi sau, în cel mai bun caz, nu constituie temelia vieţii. Diferenţa între resimţirea subiectivă a bunăstării în ţările bogate şi în cele sărace este neînsemnată. Statisticile arată că veniturile mari de la loterie provoacă şi neplăceri pe măsură: rugăminţile celor din jur de „a împărţi" câştigul, invidia, duşmănia, dispreţul şi respingerea din partea oamenilor care înainte fuseseră foarte apropiaţi. Din senin apar „rude sărace". Mulţi psihologi sunt de părere că, la oamenii săraci, problemele se rezolvă mai repede decât la cei înstăriţi. Câştigurile mari uşurează în mod incontestabil viaţa materială, dar pe plan duhovnicesc creează probleme personale care nu se rezolvă cu ajutorul banilor.

K.V.Zorin
DE CE SUFERĂ COPIII, EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "DE CE SUFERĂ COPIII"

Pe aceeaşi temă

03 Februarie 2016

Vizualizari: 2015

Voteaza:

Sindromul imbogatirii peste noapte 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact