Taina Crucii

Taina Crucii

Era in anul 30… Ierusalimul, orasul lui David si al lui Solomon, se pregateste de sarbatoare. Primavara il imbraca in haina de soare si nadejde; pe el, Ierusalimul, prigonitor al dreptilor si calau al profetilor. In siruri nesfarsite se indreapta spre el inchinatorii Dumnezeului lui Israel. Din toate partile lumii vin multimi de iudei, plecati de mult din Tara Sfanta, locul unor nesfarsite suferinte, ca sa si caute intre neamuri o viata mai linistita si mai imbelsugata.
 
Ei vor sa ia parte la marea sarbatoare a Pastelui, aducandu-si aminte de trecerea minunata prin Marea Rosie si de toate indurarile lui Dumnezeu pentru poporul Sau.

Barbati, femei, batrani si tineri din Iudeea, Galileea, Egipt, Siria, Babilonia, Asia Mica, Grecia, Africa, Italia, Spania, de pretutindeni, pe toti ii mana un dor nestins dupa stralucirea de altadata a Tarii Sfinte, care geme acum cu graiul inabusit si cu inima insangerata, sub spada armatei romane. Ierusalimul si Palestina asculta de Cezar si platesc tribut Romei pagane!
 
Ne am inchipui ca mai marii preotilor, carturarii, fariseii, saducheii si membrii sinedriului iudaic adunarea celor saptezeci de batrani ai poporului, un fel de senat si de tribunal religios - se intreceau in aceste zile in slujbe sfinte si in acte de binefacere la templu. O! Nu era asa! Pe ei ii chinuia o ura ucigasa: poporul asculta de Iisus, profetul din Nazaretul Galileii. De mult voiau sa-L omoare, din pricina calcarii Sambetei si pentru ca s-a aratat pe Sine ca Fiul lui Dumnezeu, stricand datinile stramosesti.
 
"Deci arhiereii si fariseii au adunat sinedriul si ziceau: Ce facem, pentru ca Omul Acesta face multe minuni?” (Ioan 11, 47). Ura lor crestea intruna pentru ca se gandeau ce va mai face inca acest Nazarinean caruia nimeni nu-i poate sta impotriva, daca nu se sfarseste odata cu el. Si un gand le incoltise in inimi: le trebuia un tradator ales dintre ai lui, din ceata de pescari si vamesi care-L insotea. Da. Socoteau ca-L vor gasi, caci aveau bani, pe cand Iisus traia in mizerie si saracie. Si daca unsprezece din tovarasii lui dispretuiesc banul si sunt gata sa moara pentru Nazarinean, este unul Iuda, fiul lui Simon din Cariot, care poarta-n vine patima iubirii de argint, singurul ucenic de fel din Iudeea.
 
Dar sa ne intoarcem la sfanta cetate. Este primavara, ziua de vineri, sapte aprilie. Zorile se arata si Iisus este dus la Ana Arhiereul, apoi la Caiafa, inapoi la Ana si osandit la moarte pentru ca …”a hulit”: S a numit pe Sine Fiul lui Dumnezeu. Dar cum sa-L execute? Caci sinedriul nu poate omori pe nimeni fara incuviintarea autoritatii romane. Numai procuratorul putea ordona executarea celor condamnati la moarte. Il duc deci la Pilat, invinuindu-L ca S-a numit pe Sine rege al iudeilor si ca razvrateste poporul impotriva stapanirii romane. Gloata, ascultand de mai marii preotilor si de carturari si farisei, ii cere rastignirea. O, cumplita lasitate si tradare! Popor care-L aclama ca pe Mesia, dar care-L osandeste la moarte, fara nici o vina!
 
Pilat Il gaseste nevinovat, dar Il condamna. Il trimite la Irod Antipa sa si dea si el incuviintarea. Irod Il imbraca in batjocura intr o haina rosie, cum purtau imparatii rasaritului si-L trimite inapoi la Pilat, ca pe un razvratit.
 
Soldatii Ii dau palme, Il batjocoresc, Il dezbraca si-L bat cu bice de franghie si de plumb. Intins la pamant ori legat de stalpul supliciului, Iisus Isi musca, de durere, buzele insangerate. Dar nu scoate nici un tipat. Nu spune nici un cuvant de ura, de protest, de blestem. Sotia lui Pilat intervine pentru El. Dar gloata nu-L vrea viu pe El, ci pe Baraba… Acum sentinta e definitiva. Pilat Il condamna ca pe regele iudeilor. I se da lui Iisus o trestie, drept sceptru. I se pune pe cap o cununa de spini. Picuri grei de sange Ii brazdeaza fata, prelingandu se din pletele parului sau auriu. Dar El rabda. Rabda si iarta cel mai bun dintre oameni, ca un Dumnezeu.
 
Apoi I se pune pe umeri o cruce grea de lemn si este silit sa Si o duca spre Golgota. Sub greutatea ei picioarele I se impleticesc. Cade. Femeile mironosite vin dupa Dansul si Il bocesc. Drumul spre Golgota este lung si greu, neinchipuit de greu. Dar de ce se ridica asa de greu? Isi simte tot corpul o rana, dar se taraste pe genunchi apasat de povara crucii. Se ridica si cu degetele pline de rani incearca sa o potriveasca mai bine pe umar. Face cativa pasi si cade. Sudoarea si sangele ii curgeau siroaie pe tot corpul. Incearca sa se ridice. Greu, greu, tot mai greu… Dar iata ca unui seaman de al nostru, un biet sarac, Simon din Cirene, care venea de la camp cu o incarcatura de lemne in spate, i se face mila de Iisus si ii duce crucea mai departe.
 
Iisus este rastignit. Patru cuie groase Il tintuiesc pe cruce. Un talhar Il batjocoreste, altul se pocaieste. Soldatii Il adapa cu otet amestecat cu fiere, spre a-I lungi chinurile. Trecatorii Il batjocoresc. Langa cruce doar mironositele si un tanar, Apostolul Ioan. Intre femei se afla si Preacurata Sa Maica, inmarmurita de durere. Iisus o lasa in grija ucenicului pe care l iubea.

Cele sapte cuvinte rostite de El pe cruce sunt cuvinte de iertare, de iubire si de rugaciune:

1. "Parinte, iarta le lor, ca nu stiu ce fac.” (Luca 23, 34)
2. "Femeie, iata pe fiul tau… iata pe mama ta.” (Ioan 19, 27)
3. "Astazi vei fi cu Mine in rai.” (Luca 23, 43)
4. "Mi e sete!” (Ioan 19, 29)
5. "Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M ai parasit?” (Matei 27, 47)
6. "Savarsitu S a!” (Ioan 19, 30)
7. "Dumnezeule, in mainile Tale Imi dau Duhul.” (Luca 34, 46)

Si sapte minuni insotesc moartea sa trupeasca.


Asadar, Crucea de pe Golgota este semnul biruintei vietii asupra mortii, este expresia dragostei supreme a dumnezeirii pentru intreaga umanitate, dar si pentru fiecare persoana in parte, in asa fel incat, orice fiinta omeneasca, prin osteneli personale, sa poata dobandi viata vesnica. Amin!

Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul!

Stefan Popa

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
529 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

05 Aprilie 2013

Vizualizari: 2856

Voteaza:

Taina Crucii 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • adelin smaduPostat la 2013-04-05 19:12

    Anul rastignirii si al invierii al lui Hristos este 33 ca si varsta Sa....Sa luam aminteeeee

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact